آغاز فرآیند اعمال و تسویه اختیار فروش تبعی

مدیر تسویه اوراق بهادار سپرده گذاری مرکزی، از آغاز فرآیند اعمال و تسویه اختیار فروش تبعی برای سررسید بهمن و اسفند ۹۹ خبر داد.

به گزارش بیدار بورس به نقل از روابط عمومی سمات، هادی علی پور اعلام کرد: با توجه به سررسید تاریخ اعمال اختیار فروش تبعی(با هدف حمایت از سهام) در بهمن و اسفند ۱۳۹۹، فرآیند اعمال و تسویه این اوراق آغاز شد.

وی افزود : فرآیند اعمال این اوراق بدین صورت است که کارگزاری ها ی فعال در بورس و فرابورس درخواست اعمال را از مشتریان خود جمع آوری کرده و بعد از بررسی شرکت بورس تهران و یا شرکت فرابورس ایران در خواست اعمال برای شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال می شود و پس از بررسی در خواست اعمال توسط سمات و کنترل تعداد اوراق قابل اعمال و سهام پایه و بدست آمدن تعداد اوراق قابل اعمال، محاسبات انجام شده و تسویه انجام می شود.

علی پور با بیان این که تسویه به دو روش نقدی و فیزیکی صورت می پذیرد، اظهار داشت : در تسویه فیزیکی، سهم پایه به قیمت اعمال از دارنده اوراق اختیار فروش تبعی توسط عرضه کننده خریداری می شود اما  در تسویه نقدی، ما به التفاوت قیمت اعمال و قیمت مبنای دارایی پایه در سررسید به صورت نقدی در صورت توافق طرفین به دارنده اوراق اختیار فروش تبعی پرداخت می شود.

مدیر تسویه اوراق بهادار سپرده گذاری مرکزی گفت : نماد های اختیار فروش تبعی که در پایان سال ۱۳۹۹ سررسید می شوند عبارتند از هترول۹۱۱، هکاوه ۹۱۱، همعاد۹۱۱، هخود ۹۱۱، هملت۹۱۱، هشفن ۹۱۱، هشیر ۹۱۱، هجم ۹۱۱، هصند ۹۱۱، هبهرن۹۱۲، هرانف۹۱۲، هنفت ۹۱۲، هپارس ۹۱۲، همپنا۹۱۲، هاباد۹۱۲، هفارس۹۱۲، هغدیر ۹۱۲، هبرکت ۹۱۲، وملل۹۹۱۲، هصادر۹۱۲ و ذوب تبعی ۹۹۱۲، که جمعا ۲۱نماد می شود.

منبع: سنا
کد خبر 1103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =