۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
معامله زمین‌های متاورس در دیوار

املاک و مستغلات یکی از محبوب‌ترین دسته های دارایی در سراسر جهان محسوب می شود و در حال حاضر نیز در قلمرو جهان دیجیتال وجود دارد.

به گزارش بیداربورس، درحقیقت، زمین مجازی یک زمین ناملموس است که در جهان‌های مجازی وجود دارد. درست همانند چیزی که در جهان واقعی اتفاق می‌افتد، در دنیای مجازی نیز زمین به شکل قطعه فروخته میشود و می‌توان با استفاده از ارز خاص مربوط به زمین، قطعه مورد نظر را خرید. «ملک دیجیتالی» به خودی خود مفهوم جدیدی نیست اما این روزها بیشتر از هر زمان دیگری معنادار شده است. البته پیش از این هم نوعی ملک‌های دیجیتالی مثل دامین وبسایت‌ها یا پیج‌ها در شبکه‌های اجتماعی وجود داشته که می‌توانسته باعث درآمد شود اما ملک دیجیتالی که قرار است در آینده‌ای نزدیک سبک زندگی را تغییر دهد، کمی با ملک‌های دیجیتال سابق فرق دارد. سرزمین‌های مجازی فعلی املاک و مستغلات دنیای مجازی هستند که فضای سه بعدی جهان مجازی را نشان می‌دهند. وقتی کاربران یک قطعه زمین مجازی را خریداری میکنند، حق استفاده از این ملک را به هر طریقی که بخواهند به دست می آورند. شرکت‌های بزرگی مثل شرکت Meta سرزمین‌هایی رو برای فروش در پلتفرم‌های مخصوص خود در اختیار کاربرها قرار داده تا با سلیقه و دانشی خود، آن را ساخته و گسترش دهند؛ در این صورت با بازدید سایر افراد از زمین های دیجیتالی، صاحبان میتوانند درآمد کسب کنند. اکنون ارزش و قیمت زمین‌های مجازی در دیسنترالند در حال افزایش است و سرمایه‌گذارها حاضر هستند تا برای خرید زمین مجازی، هزینه های هنگفتی بپردازند.

زمین مجازی چه کارایی دارد؟

استفاده از املاک و مستغلات در دنیای واقعی برای اکثر ما واضح و قابل درک است. ما از زمین‌های واقعی برای ساختن ملک و آپارتمان و زندگی در آن استفاده میکنیم، از سوی دیگر در بازار املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری و از این ملک برای اهداف خرده فروشی استفاده می‌کنیم. اما سوال اصلی اینجاست که زمین های مجازی چه کاربردی دارند؟ خب اول از همه بد نیست بدانید که زمین های مجازی دقیقاً مانند املاک و مستغلات واقعی، قابلیت خرید و فروش دارند و می توان آنها را اجاره داد. دارندگان ملک مجازی میتوانند در زمین‌های خود مغازه و مراکز تجاری یا بنگاه‌های اقتصادی خودشان را بسازند و آن را اداره کنند. در حقیقت، دنیای واقعیت مجازی به همان اندازه واقعی دنیای ماست و کاربران به لطف فناوری های عالی و گرافیک شگفت‌انگیز که این دنیاهای مجازی به کار میگیرند، میتوانند خود را در یک بعد کاملا متفاوت غرق کنند. علاوه بر این، دنیای واقعیت مجازی به کاربران اجازه میدهد تا خودشان خالق باشند و خلاقیت‌های منحصر به فرد خود را در این دنیای مجازی به فروش برسانند.

ارزهای دیجیتال حوزه متاورس

ارزهای دیجیتالی که در دنیای متاورس کاربرد دارند  Mana، Axs، Sand، Enj، Rndr و... بوده که کاربر با استفاده از آنها میتوانند به خرید و فروش در دنیای متاورس بپردازد.  ارزهای دیجیتالی که در حوزه متاورس یا دنیای مجازی فعالیت میکنند، هر کدوم ویژگی ها و کاربردهای مخصوص به خود را دارند. برای مثال بعضی از این ارزهای دیجیتال به طور اختصاصی برای خرید زمین‌های دیجیتالی، توسعه بازی و حیوانات موجود، طراحی لباس و... بکار برده میشوند.

روش های کسب درآمد از زمین های دیجیتالی:

اجاره دادن زمین دیجیتالی: توسعه دهندگان متاورس به صورت معمول قطعه‌های زمین دیجیتالی خود را به عنوان فضای خالی برای ساختن هتل، گالری هنری، کازینو، سینما یا حتی ورزشگاه به کاربران فروخته یا اجاره میدهند و درآمد کسب میکنند. 

فروشگاه های آنلاین موجود در زمین‌های دیجیتالی: میتوان در زمین های دیجیتالی فروشگاه های آنلاین ایجاد کرد. به گفته محققان شما میتوانید لباس‌ها را در فروشگاه‌های آنلاین پرو و قبل از خرید در تن خود ببینید

تبلیغات و ایجاد فضای رقابتی: درحال حاضر هزینه تبلیغات بین بازی‌ها تبدیل به صنعت پردرآمد چند میلیاردی شده است.  علاوه بر این، محیط های بازی آنلاین و حتی مراکز خرید مجازی تبدیل به فضاهای اجتماعی شده. زمین های مجازی این امکان را فراهم کرده که کاربرها با تبلیغ محصولات و خدمات خود بتوانند اقدام به کسب درآمد کنند.

بررسی 5 مورد از بهترین بازارهای خرید زمین مجازی

· Decentraland

· Upland

· Cryptovoxels

· Somnium Space

· Properties

Decentraland

محبوب ترین بازار خرید زمین در دنیای متاورس

بلاکچینی مبتنی بر پلتفرم واقعیت مجازی که برای کاربران امکان خرید زمین، بازی، برگزاری رویداد و تعامل با یکدیگر را به چندین طرق مختلف فراهم می‌کند. اندازه هر قطعه زمین برابر با 16 در 16 متر است و یک NFT محسوب می شود. تعداد قطعات زمین های Decentraland، برابر با 90،000 قطعه است که موجب کمیاب شدن آنها شده است. هر کسی می تواند از طریق OpenSea که یک بازار NFT است یا از طریق بازار رسمی Decentraland، زمین بخرد، اجاره کند یا بفروشد.

· توکن قابل استفاده: LAND و MANA

در ماه ژوئن امسال، قطعه زمینی به ارزش 900،000 دلار ایالات متحده در Decentraland فروخته شد. این مورد فقط تنها یک نمونه از موارد بیشمار است. با توجه به علاقه روبه رشدی که در متاورس وجود دارد به نظر میرسد بازگشت سرمایه (ROI) بالقوه ای که در زمین های مجازی نهفته است، برای زمین‌خواران زرنگ و باهوشِ فعال در حوزه کریپتو، جذاب و امیدبخش باشد.

Cryptovoxel

. یک دنیای مجازی که می توانید ملک بخرید، هر چیزی که می خواهید بسازید، NFTهایتان را به نمایش بگذارید یا حتی بازی بسازید.

upland

درحقیقت، Upland قصد دارد یک کپی دیجیتال از دنیای واقعی را بسازد. به همین دلیل، از شهرهای معروفی در سراسر ایالات متحده، نیویورک، شیکاگو و لس آنجلس استفاده میکند. این طراحی به گونه‌ایست که شما دقیقا می‌توانید آن را دنیای مجازی بنامید، وارد آن شوید و دارایی های مورد نظرتان را مثلا از سانفرانسیکو بخرید. عملکردی دقیقا مشابه با گوگل مپ دارد. می‌توانید برای دیدن بهتر خیابان‌ها، زوم کنید و اگر قصد دارید یک دارایی را از طریق متاورس در سانفرانسیسکو بخرید، برای خرید اقدام کنید.

  1. Somnuim Space

این پلتفرم هنوز در مرحله راه اندازی است و به صورت کامل توسعه داده نشده اما به نظر می رسد پلتفرمی منحصر به فرد باشد.

  1. Metaverse property

نخستین شرکت املاک و مستغلات مجازی جهان

به نظر می رسد گزینه پنجم همانند Decentraland، قدرت اجرایی بیشتری دارد، حجم زیادی از سرمایه گذاران و سرمایه را جذب کرده و خرید و فروش‌های بسیاری در این پلتفرم انجام میشود. در این پلتفرم میتوانید روی گزینه خرید کلیک کنید تا تمام املاک و مستغلات موجود برای خرید به شما نشان داده شود و با ارزانترین قیمت دارایی مورد نظرتان را بخرید.

قیمت زمین در متاورس چند است؟

از زمانی که زمین‌های دیجیتالی وارد عرصه بازار شدند، قیمت‌های نجومی داشتند که با این رقم قیمت‌ها افراد میتوانند در دنیای واقعی بهترین زمین یا اپارتمان را با موقعیت عالی بخرند. قیمت زمین‌های دیجیتالی گاها از ارزش زمین‌های واقعی بیشتر است. این قیمت‌ها براساس موقعیت قرارگیری در نقشه و مساحت قابل سنجش است. اما نکته مهم این است که در طول 2 سال گذشته این اعداد رشد چندبرابری داشته است.

تا امروز رکورد بیشترین مقدار خرید 913 هزار دلار بود که توسط شرکت سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات خرید شد. ارزش این ملک مجازی با ارزش یک خانه واقعی در بروکلین و نیویروک برابری میکرد. Decentraland درحال حاضر یکی از محبوب‌ترین‌هاست که با داشتن حجم کل بازار 40 میلیون دلاری در رتبه برتر قرار دارد، متوسط قیمت یک تیکه از زمین مجازی حدود 343 دلار است.

نحوه خرید زمین‌های مجازی در متاورس

 ساخت کیف پول : برای خرید زمین‌های مجازی ابتدا باید یه کیف پول دیجیتالی ایجاد کنید که مبتنی بر شبکه اتریوم باشد.

خرید ارز دیجیتال متاورس: یکی از ارزهای دیجیتال که در زمینه خرید زمین‌های مجازی به کار میرود، ارز دیجیتال مانا است.

خرید زمین: در مرحله آخر خرید زمین در متاورس می توانید به یکی از بازارهای خرید زمین که معرفی شد مراجعه کرده و به کیف پول Metamask  متصل شده و اقدام به خرید زمین‌های مجازی کنید.

آیا خرید املاک و مستغلات مجازی، سرمایه گذاری مناسبی است؟

به اعتقاد کارشناسان سمت و سوی آینده همه بازارها از جمله بازارهای مالی در گام نخست و سپس بازارهای دیگر از جمله مسکن به سمت بستر بلاک‌چین حرکت می‌کند و در حقیقت بازار جدیدی در حال به وجود آمدن است که می‌تواند تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر بازارهای سنتی بگذارد. تا چندی پیش، بازار املاک مجازی فقط یک سویه بود. اما با سوق ناگهانی فیسبوک به سمت متاورس و تمرکزش بر Web 3.0 سرمایه گذاران به همه موضوعات متاورسی علاقه فراوانی نشان داده اند. از این رو، املاک و مستغلات مجازی میتواند یک مجموعه دارایی پرسود باشد، به ویژه برای سرمایه‌گذارانی که زودتر از دیگران وارد این حوزه شوند. اما مهم است که درست مثل هر سرمایه‌گذاری دیگری نباید بیش از آنچه تحمل ضررش را دارید سرمایه‌گذاری کنید.

فروش زمین در ایران

با نگاهی به نقشه تهران در نرم افزارهای شبیه ساز واقعی متاورس مانند NEXT EARTH به این قضیه پی میبریم که در ایران هم خرید زمین دست کمی از کشورهای دیگر ندارد تا جاییکه خرید و فروش به اپلیکیشن‌هایی مانند دیوار هم راه پیدا کرده است. البته امروز دیگر از تبلیغاتی که هفته گذشته در اپلیکیشن دیوار به چشم میخورد خبری نیست اما این معاملات همچنان ادامه دارد. البته باید به این نکته اشاره کنیم که نرخ زمین و ساختمان در نرم‌افزارهای مختلف، متفاوت است.

زمین در تهران چند؟

قیمت هر زمین با توجه به موقعیت مکانی و اندازه آن متفاوت است، به طور مثال در NEXT EARTH   که بازاری شبیه ساز دنیای واقعی است، هرقطعه زمین از 39 سنت به بالا قیمت‌گذاری شده است.

 خرید و فروش زمین مجازی در متاورس حرام است ؟

عضو مجلس خبرگان خرید و فروش زمین مجازی در متاورس را حرام اعلام کرد. محسن اراکی گفت: قرآن کریم مساوی نبودن داد و ستد را مذموم برشمرده و بر رعایت عدل در مبادلات اقتصادی بارها تاکید کرده است. وی در ادامه با اشاره به خرید و فروش زمین مجازی در متاورس افزود: این حقه همیشگی آمریکا بوده است که بر سر سایر مملکت‌ها کلاه بگذارد؛ با همین شیوه‌های ناعادلانه اکنون آمریکا به یکی از قطب‌های اقتصادی جهان تبدیل شده است. به اعتقاد وی حکم پدیده جدید متاورس که فروش زمین‌های مجازی است براساس فقه جایز نبوده زیرا اشیاء را با اشیاء و مال را با لامال نمی‌توان مبادله کرد.

علما نباید در مقابل همه پدیده‌های جدید موضع منفی بگیرند

رسول جعفریان، استاد تاریخ دانشگاه تهران، با انتقاد از اعلام حرمت خرید زمین در متاورس، به سوابق تاریخی برخی مواضع اشاره کرد و گفت: علما نباید در مقابل همه پدیده‌های جدید موضع منفی بگیرند و بزرگانی چون حاج شیخ عبدالکریم این هوشیاری را داشته‌اند.

خبرنگار: گلاره کحالی

کد خبر 11173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =