مسیریابی نوسان قیمت گواهی‌ زعفران و طلا در بورس کالا

مسیر نوسان قیمت گواهی‌ های زعفران و طلا در بازار مالی بورس کالای ایران از یکدیگر جدا شده است؛ در حالی که برتری تقاضا نسبت به عرضه در بازار زعفران، زمینه رشد قیمتی گواهی این محصول را فراهم کرده، گواهی‌ های سکه همراستا با سیگنال کاهش نرخ ارز در مسیر افت ارزش قدم برمی‌ دارند.

به گزارش بیداربورس به نقل از دنیای‌اقتصاد، صعود بهای طلا در بازارهای جهانی ظرف هفته گذشته باعث شده بود تا طلا به سیگنال افت نرخ دلار در بازار داخل بی‌اعتنا شود؛ اما انتشار اخباری از به نتیجه رسیدن مذاکرات وین باعث شد مجددا این خبر سیگنال‌ساز اصلی این بازار شود.

اقبال به معاملات طلای سرخ بازگشت

در سومین هفته اسفند، اقبال به معاملات گواهی زعفران بازگشت، به نحوی که روز شنبه ۱۴اسفند، گواهی‌های زعفران روزی سبزپوش را در بازار مالی بورس‌کالای ایران به ثبت رساندند.

روند افزایش قیمت گواهی‌های زعفران در ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در روز یکشنبه ۱۵اسفند نیز ادامه پیدا کرد، به نحوی که در زمان تنظیم این گزارش بهای ۱۰نماد فعال گواهی زعفران در بازار مالی بورس‌کالای ایران به‌طور متوسط رشد ۵/ ۱درصدی را نسبت به نرخ بازگشایی تجربه کردند.

به گفته فعالان این بازار، درحال حاضر میزان محصول زعفران در بازار آزاد کمتر از میزان تقاضا شده است. از آنجا که فصل برداشت زعفران نیز به اتمام رسیده، کاهش عرضه نسبت به تقاضا سیگنالی در جهت رشد قیمتی در بازار به وجود آورده است.

به این ترتیب باید اذعان کرد که کسری عرضه نسبت به تقاضا در بازار فیزیکی فروش زعفران داخلی باعث شده است تا سیگنالی افزایشی به بازار مالی بورس‌کالا و رینگ گواهی طلای سرخ ارسال شود و از رشد قیمتی در این بخش حمایت کند.

از مهم‌ترین دلایل عقبگرد قیمتی گواهی زعفران در بازار مالی بورس‌کالای ایران، کاهش محسوس نرخ ارز ظرف هفته‌های اخیر و ایجاد امید نسبت به به‌نتیجه‌رسیدن مذاکرات احیای برجام بوده است.

عقبگرد نرخ دلار در بازار آزاد سیگنالی کاهشی برای اغلب بازارها به همراه داشته که این سیگنال کاهشی در برخی محصولات خود را به شکل افت قیمت و در برخی دیگر به شکل رکود در بازار منعکس کرده است.

طبیعتا در محصولاتی همچون کالاهای کشاورزی، با توجه به جایگاه ویژه مصرفی و البته زمان محدود نگهداری، تعدیل انتظارات تورمی در نهایت به افت نرخ منجر می‌شود.

با این حال، با توجه به روند عرضه و تقاضای زعفران در بازار داخل متاثر از کاهش محسوس تولید این محصول در سال‌جاری و افزایش تقاضای داخلی و صادراتی، امکان رشد نرخ بی‌توجه به سیگنال‌های منفی ارزی و تعدیل انتظارات تورمی در کشور وجود دارد.

بیشترین نرخ معامله گواهی زعفران در بازار مالی بورس کالای ایران مربوط به نیمه دی‌ماه امسال بود که بهای هر گواهی (یک‌گرم) تا کانال ۴۲‌هزار تومان نیز افزایش داشت. کاهش محسوس کشت زعفران در کشور ظرف سال‌جاری گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر صعود نرخ این محصول را به وجود آورد که به تبع آن انتظار می‌رفت گواهی‌های آن نیز رشد قیمتی داشته باشد.

اما برخلاف انتظار بهای گواهی زعفران در بازار مالی بورس‌کالا رو به کاهش گذاشت و تا ۳۲‌هزار تومان ظرف هفته‌های اخیر نیز کاهش داشت. در این شرایط شائبه کنترل دستوری قیمت این محصول نیز از سوی برخی فعالان این بازار مطرح بود.

در این شرایط با توجه به بروز کمبود عرضه نسبت به تقاضا برای زعفران در بازار آزاد احتمال رها شدن قیمت از نرخ‌های دستوری و صعود نرخ بی‌توجه به سیگنال‌های کاهشی وجود دارد.

غلبه سیگنال جهانی در بازار گواهی سکه

صعود نرخ طلا در بازارهای جهانی متاثر از سیگنال جنگ روسیه و اوکراین باعث شد بر ارزش سکه در بازار فیزیکی و بهای گواهی آن در بازار مالی بوس‌کالای ایران ظرف هفته گذشته افزوده شود، به نحوی که روز چهارشنبه ۱۱اسفند، میانگین ارزش هر گواهی سکه در بازار مالی بورس کالای ایران به کانال ۱۱۹‌هزار و ۳۰۰تومان صعود کرد که این رقم بیشترین نرخ معامله این گواهی‌ها پس از ۲۴بهمن‌ماه بود.

ظرف هفته گذشته سکه در بازار آزاد نیز رشد محسوسی داشت، به نحوی که روز دوشنبه دهم اسفند بهای سکه طرح قدیم (امامی) در بازار آزاد به کانال ۱۲میلیون تومانی صعود کرد و با بیشترین نرخ پس از ۲۵بهمن‌ماه مورد معامله قرار گرفت. این اوج‌گیری قیمتی درحالی در این بازار رقم خورد که نرخ ارز در بازه‌ای محدود نوسان داشت و عمده سیگنال افزایشی این بازار مربوط به صعود طلا در بازار جهانی بود.

طلا همواره دارایی امن در زمان بحران تلقی می‌شود، در این شرایط حمله روسیه به اوکراین زمینه صعود طلا تا مرز ۱۹۷۰دلار به ازای هر اونس را فراهم کرد.

ظرف هفته گذشته گزارش‌هایی مبنی بر حمله روسیه به بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا واقع در اوکراین منتشر شد که زمینه اوج‌گیری بیش از قبل طلا در بازارهای جهانی را فراهم کرد. البته در ادامه مقامات اوکراینی اعلام کردند که تاسیسات این نیروگاه هسته‌ای در امنیت است و از تلاطم در این بخش کاسته شد.

با این حال، جنگ روسیه و اوکراین و تحریم‌های دولت‌های غربی علیه روسیه می‌تواند اثرات بلندمدتی بر اقتصاد جهانی داشته باشد و با افزایش نرخ تورم از رشد قیمتی طلا حمایت کند.

در عین حال، حمله روسیه به اوکراین و موضوع آمریکا در خصوص این جنگ باعث شده تا انتظار افزایش نرخ بهره در ایالات متحده آمریکا برای کنترل تورم کاهش داشته باشد که این موضوع خبری خوب برای طلا خواهد بود.

مذاکرات وین گواهی‌های سکه را از سکه انداخت

ظرف دو روز ابتدایی هفته سوم اسفند، معاملات گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالای ایران قرمزپوش شد. این قرمزپوشی از انتشار اخبار جدید مبنی بر به مرحله پایانی رسیدن مذاکرات وین سیگنال گرفت.

در عین حال بررسی روند معاملات گواهی سکه در بازار مالی بورس کالا و بازار فیزیکی از افزایش فاصله قیمتی در این دو بازار حکایت دارد.

روز یکشنبه ۱۵اسفند معامله‌گران گواهی سکه، این گواهی را با نرخی حدود ۳/ ۲‌درصد کمتر از ارزش بنیادی آن خریداری کردند. افزایش فاصله قیمتی میان بهای گواهی سکه و ارزش بنیادی آن متاثر از انتظارات فعالان این بازار برای کاهش نرخ ارز است.

کد خبر 14500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =