جدیدترین مواضع ایران درباره توافق، آمریکا و عربستان

سخنگوی وزارت خارجه با اعلام جدیدترین مواضع ایران درباره توافق، آمریکا و عربستان ، شایعه خروج روسیه از برجام را تکذیب کرد.

به گزارش بیداربورس، سعید خطیب‌زاده با رد شایعه خروج روسیه از برجام و اعلام اینکه مسکو عضو مسئول برجام بوده، گفت: همکاری‌های جامع فنی ایران و آژانس به صورت چند مرحله‌ای توافق شد. رویکرد تعامل با آژانس کاملا فنی و به دور از فضای سیاسی خواهد بود.

وی افزود: توافقی که در وین انجام می‌شود مسیر بازگشت آمریکا را در ازای پایبندی کامل تعیین می‌کند و این مسیر یک شبه نخواهد بود. همچنین نقاط اختلافی باقیمانده در مذاکرات وین از تعداد انگشتان یک دست نیز کمتر است. بنابراین درصورت رویکرد منطقی آمریکا، سریعترین توافق در دسترس است اما ایران هیچ زمانی به عنوان ضرب الاجل برای مذاکرات نه می‌پذیرد نه پایبند است.

این مقام مسئول ادامه داد: مذاکرات با آمریکا برای تبادل زندانیان ، پیشرفت‌هایی داشته و باید جمع‌بندی شود. اگر آمریکا به تعهدات عمل و شب اجرا عقب نشینی نکند، می‌توان یکی از پرونده‌های انسانی را بست.

به گفته خطیب‌زاده ، طبق توافق با آژانس و طی ماه‌های آینده به سوالات پاسخ داده می‌شود. رابطه مستقیمی بین بسته شدن این سوالات و توافق وین وجود دارد. رویکرد روسیه هم تا به امروز، سازنده بوده و مذاکره کنندگان ایران در راستای حداکثری سازی منافع ملت جلو خواهند رفت.

وی با اشاره به اینکه موضع ایران در قبال مذاکره با عربستان اعلام شده ، توضیح داد : نتایج مذاکرات تهران با ریاض تاکنون ملموس نبوده  و زمان برگزاری دور پنجم مذاکرات هم قطعی نشده است . با این حال اگر عربستان با اراده قطعی در مذاکرات حاضر شود، ایران نیز به دنبال ایجاد روابط است.

کد خبر 14519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =