۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
آیا نرخ بهره به ۱۸ درصد میرسد؟

رسیدن به زیر ۱۸درصد بسیار بعید است، چراکه احتمالا تقاضا برای پول پس از توافق رشد می‌کند اما از طرفی، رفع تحریم‌ها بزرگترین متقاضی نقدینگی یعنی دولت را در وضعیت بهتری با این نرخ نفت قرار می‌دهد.

*سقوط نرخ بهره به زیر ۲۰% در ۱۴۰۱

به گزارش بیداربورس در خصوص نرخ بهره، فعالین بازار اوراق بدهی معتقدند که فشار تقاضا برای نقدینگی در اسفند نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته و این را یک اتفاق مثبت برای عدم افزایش نرخ بهره و کاهش آن می‌دانند. آنها معتقدند که بانک مرکزی به شکل فعال در بازار دخالت کرده و در کنترل نرخ موفق بوده لذا تحلیلشان این است که اگر در اسفند ماه نرخ بهره کنترل و در حد چند صدم افزایش یابد، قطعا در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ به زیر ۲۰درصد سقوط می‌کند

*آیا نرخ بهره به ۱۸ درصد میرسد؟

 رسیدن به زیر ۱۸درصد را بسیار بعید است، چراکه احتمالا تقاضا برای پول پس از توافق رشد می‌کند اما از طرفی، رفع تحریم‌ها بزرگترین متقاضی نقدینگی یعنی دولت را در وضعیت بهتری با این نرخ نفت قرار می‌دهد. دولت قادر به کنترل میزان بدهی خود خواهد بود و رشد تقاضا و فروش اوراق کاهش می یابد که این مساله به ثبات نرخ بهره کمک می‌کند.

*کاهش نرخ سود بانکی در اسفند ماه

براساس آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی نیز نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به ۱۲ اسفند ماه به ۲۰.۳ درصد رسیده و ۰.۰۳ درصد نسبت به هفته قبل کاهش پیدا کرد. با این حال برخی معتقدند این میزان کاهش درمقایسه با میزان بسطی که بانک مرکزی در بازار باز (بازار موازی برای مدیریت نقدینگی بانک ها در هر هفته) انجام می دهد کاهشی ناچیز به حساب می آید.

*نرخ سود بین بانکی چگونه به دست می‌آید؟

نرخ سود بین بانکی در بازار شبانه یا بازار بین بانکی به دست می آید. در این بازار بانک های دارای کسری اقدام به دریافت وام کوتاه مدت از سایر نهادهای مالی حاضر در این بازار کرده و در تاریخ سررسید کوتاه مدت آن را با نرخ سود معلوم بازگشت می‌دهند. در این بازار نرخ سود هر معامله به صورت توافقی تعیین می شود و نرخ موزون آن در هر هفته به عنوان نرخ سود بین بانکی در هرمقطع در نظر گرفته می شود.

دامنه نوسان در این بازار توسط بانک مرکزی تعیین می شود که مدت هاست در کریدور ۱۴ تا ۲۲ درصد قرار دارد و بانک مرکزی تصمیمی برای تغییر این بازه تاکنون نداشته است.

*بازار باز چیست؟

بازار دیگری که بانک مرکزی در آن به مدیریت نقدینگی بانک‌ها تنظیم نرخ سود بین بانکی به صورت غیرمستقیم می پردازد بازار باز است. استقراض بانک‌ها در این بازار سررسید دو هفته‌ای یا یک هفته‌ای داشته و نرخ سود آن در این بازار به صورت مستقیم توسط بانک مرکزی تعیین می شود.

*نرخ سود در کف ۲ ساله

عملیات بازار باز منتشر شده از سوی بانک مرکزی در هفته های اخیر نشان می دهد با وجود آن که در این هفته‌ها بسط نقدینگی در این بازار روندی صعودی داشته اما نرخ سود برای چهارمین هفته متوالی در کف دو ساله خود قرار داشته و معادل با ۱۹ درصد به ثبت رسیده است.

*بازار اولیه چیست؟

سومین بازار مورد بررسی در مقاطع هفتگی بازار اولیه است. در این بازار دولت اوراق خود را به مشتریان خود اعم از بانک ها و بورسی ها فروخته و به این طریق سعی دارد تا کسری بودجه خود را در این بازار تامین کند.

*کمترین نرخ سود در ۶ ماه گذشته

در هفته منتهی به ۱۱ اسفند ماه دولت موفق به فروش ۲ هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان اوراق شد. این اوراق تاریخ سررسید معلوم و نرخ سودی دارد که در بازار تعیین می شود. این نرخ به صورت موزون در این مقطع برابر با ۲۱.۲ درصد بوده که نسبت به هفته گذشته کاهشی ۰.۳ واحد درصدی داشته است. بررسی نرخ سود در این بازار در هفته های اخیر نشان می دهد این کمترین نرخ سود به ثبت رسیده در این بازار در شش ماه اخیر بوده است.

خبرنگار: گلاره کحالی 

کد خبر 14670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =