توضیحات ایران درباره علت توقف مذاکرات، گفت و گو با عربستان، تصمیم آمریکا و...

سخنگوی وزارت خارجه ضمن توضیح درباره علت بازگشت مذاکره‌کنندگان به پایتخت‌ها و توقف مذاکرات با عربستان و ... گفت: چند موضوع کلی و محدود باقی مانده که تصمیمات باید در واشنگتن اتخاذ شود.

به گزارش بیدار بورس، سعید خطیب زاده در نشست خبری هفتگی با اشاره به درخواست‌های جدید آمریکا در مذاکرات وین اعلام کرد: علت بازگشت مذاکره‌کنندگان به پایتخت‌ها، یک تنفس و توقف کوتاه است. برخی از بن‌بست یا اتمام مذاکرات نام بردند که توضیح داده شد این توقف تنفسی به درخواست هماهنگ کننده کمیسیون مشترک و هماهنگ کننده برجام بود.

فرو کاستن آنچه که در وین اتفاق می‌افتد به یک یا دو عامل روشن کننده وضعیت نیست. چند موضوع کلی و البته محدود باقی مانده که تصمیمات آن باید در واشنگتن اتخاذ شود. به وین بازگشته و دور نهایی و رسیدن به یک توافق مطلوب و پایدار برگزار می شود. الان پاسخ آمریکا در حال انتظار است. البته رایزنی‌ها در سطوح مختلف ادامه دارد و وزیر خارجه کشورها و مذاکره کنندگان ارشد نیز مدام با هم در ارتباط هستند.

وزیر خارجه عازم مسکو است

امیرعبداللهیان فردا عازم مسکو است تا با محور گفت‌وگو درباره چند موضوع و تحولات در وین رایزنی‌هایی را داشته باشد. یکی از موضوعات کمک ایران برای تحولات در اوکراین است و همه باید مسئولانه کمک کنند این جنگ به مناطق دیگر سرریز نکند. آنچه در این مسیر چراغ راهنما و چارچوب حرکت خواهد بود منافع ملت بزرگ ایران خواهد بود و این منافع، چارچوب‌ های مذاکرات و توافق خوب نهایی را مشخص می‌کند.

آمریکا باید اول برادری را ثابت و بعد ادعای ارث و میراث کند. آمریکا عضو برجام نیست که درباره اعضای برجام و ... صحبت کند. رویه‌های برجام کاملا روشن است و همه باید کمک کنند با یک تصمیم جمعی به نتیجه رسید. آمریکا درخواست‌های شاذ و عجیب و غریب در ۱۱ ماه به کمیسیون مشترک داده است.

وزیر خارجه ابتدا عازم روسیه است و بعد عازم کشورهای منطقه در حوزه شامات می شود و چند سفر منطقه‌ای در دستور کار و برای سازمان همکاری اسلامی در پاکستان هم دعوت است.

قطر از دوستان است و مثل برخی کشورهای حوزه خلیج فارس با حساسیت تحولات را چه در حوزه پیرامونی و گفت‌وگوها در وین پیگیری می‌کند و همواره در تهران از آنها میزبانی صورت گرفته و در مجامع بین‌المللی و سفرهای امیرعبداللهیان و سفر رئیسی این رایزنی‌ها نزدیک تر شده و در همین بستررایزنی و تعامل در حال انجام است.

علت توقف مذاکرات ایران و عربستان

تاریخی توسط دوستان در عراق برای گفت و گو های دور پنجم میان ایران و عربستان اعلام شده بود اما این تاریخ هنوز قطعی نیست. به محض اینکه این تاریخ قطعی شود، اعلام می‌شود.

ادعاهای بی اساس کمیسر عالی حقوق بشر به رغم تعاملات مثبت در اظهارات و منتسب کردن به ایران نه تنها غیرسازنده بلکه مخرب روابط هم است. ایران فارغ از این نمایش‌های گاه و بیگاهی که برخی از مجامع به ظاهر حقوق بشری دارند برای ارتقای مفهوم عالی حقوق بشر تعهد قطعی دارد و این برگرفته از ذات مفاهیم متعالی است که انقلاب ایران به همراه آورده است. به کمیسر عالی توصیه می شود در مسیر گفت‌وگوها و تعاملات جلو برود. نقض گسترده بدیهیات حقوق بشر توسط متحدان و دوستان برخی قدرت‌ها تاسف آور و نقطه شرمی برای مدعیان حقوق بشر است.

موضع درباره حملات موشکی سپاه علیه موساد در اربیل

به هیچ وجه پذیرفته نیست یکی از همسایگان که روابط عمیق و تعاملی دارد کانون ایجاد تهدید برای ایران باشد. این کانون تهدید شدن به یک کشور ثالث برنمی‌گردد. رژیم صهیونیستی بارها و بارها از داخل خاک عراق ناامنی ایجاد کرده و برخی تجمعات ضد انقلاب در اقلیم کردستان و گروهک‌های تروریستی صورت گرفته است.

ایران تحمل نمی‌کند کانونی در نزدیکی مرزها کانون خرابکاری و اعزام گروه‌های تروریستی باشد چه توسط گروهک‌های ضد انقلاب و چه رژیم صهیونیستی در داخل اقلیم. در ملاقات‌ها گفته شده و از دولت مرکزی عراق انتظار می رود یک بار برای همیشه به این وضعیت پایان دهد و اجازه ندهد مرزها مورد سوء استفاده قرار گیرد. رژیم اشغالگر قدس بداند اشراف اطلاعاتی نسبت به تمام نقاط، وجود دارد.

بایدن مسیر حفظ میراث شکست خورده ترامپ را در برجام انتخاب کرد

طرف ثالثی در برجام وجود ندارد. آنچه در وین رخ داده فراموش نشدنی است و برای اطمینان از بازگشت قابل راستی آزمایی و متعهدانه آمریکا به برجام و تعهدات ذیل این موافقتنامه بین‌المللی بود. موضوع مذاکره تعهدات آمریکا بود. آنچه این مذاکرات را در چند ماه اولی که بایدن می‌توانست با دستوراجرایی تمام آنچه رئیس جمهور قبلی انجام داده بود برگرداند، بعد از چند ماه مکث و بی عملی مسیر مذاکرات پیچیده کمیسیون مشترک برجام را انتخاب کرد و در این مسیر هم مسیر حفظ میراث شکست خورده ترامپ را انتخاب کرد.

دولت بایدن در مذاکرات وین هر روز یک کنش نشان داد. اشتباه واکنش این است که فکر می‌کند با ضرب الأجل و هیجانات رسانه‌ای، ایران را از منافع حقه ملت محروم کند. وین آیینه دیروز رفتارهای غیرسازنده آمریکا است. باید اجازه داده شود قرارگیری در نقطه توافق صورت گیرد و به همه ملت ایران با صدای رسا و شفاف اعلام شود. موضوعات و مباحث باقیمانده با آمریکا نیازمند تصمیمات سیاسی در واشنگتن است که هنوز اعلام نشده و زمانی اعلام شود بازگشت به وین صورت می گیرد.

توافقی که در وین در حال نگارش نهایی است برای طی شدن مسیر چند ماهه بازگشت آمریکا به برجام است. هیچ تغییری در متن اولیه برجام و ضمائم آن و یا قطعنامه ۲۲۳۱ اتفاق نخواهد افتاد. البته ابعاد و شرایط و ضمائم و مراحل بازگشت آمریکا در این متن نوشته شده است. دو مسیر در دولت رئیسی پیگیری شد. مسیر اول خنثی سازی تحریم‌ها است. هیچ چیز در دولت رییسی معطل گفت‌وگوها در وین نبوده و نیست و نخواهد بود و همه طراحی‌ها در وزارتخانه‌های مختلف مبتنی بر نیازهای اولیه اقتصاد مقاومتی و تاب آوری طراحی شده است.

در مسیر دوم که وزارت خارجه مسئول پیگیری آن است، رفع تحریم‌ها است. مادامی که امید است حقوق ملت در چارچوب حقوق قرمز تعیین شده و مصالح اندیشیده شده، حفظ شود در وین حضور خواهیم داشت ولی هیچ چیزی را معطل وین نکرده و نخواهیم کرد. تاریخ بازگشت را هماهنگ کننده برجام بورل و مورا اعلام خواهند کرد. برداشت این است توقف طولانی نخواهد بود.

لزوم بررسی درخواست روسیه در کمیسیون مشترک برجام

آنچه درباره درخواست روسیه مطرح می‌شود علنی توسط این کشور اعلام شده و ایران هم دریافت کرد و باید در کمیسیون مشترک بحث شود. از روز اول طرف‌های برجامی نکاتی را بیان کردند که در کمیسیون مشترک اعلام شد. روایت وال استریت روایت آمریکا بر علیه روسیه است که در جنگی با آن قرار گرفته‌اند.

منافع ملت تعیین کننده مسیر ایران است. فروکاستن آنچه در وین اتفاق می‌افتد به یک درخواست روسیه، خواست آمریکا است. مسؤولیت وضعیت فعلی با آمریکا است. اگر امروز آمریکا پاسخ دهد می‌توان به وین بازگشت. درخواست روسیه باید در کمیسیون مشترک بحث شود. رویکرد روسیه تا به امروز سازنده بوده و در بین مذاکره کنندگان در ۱۱ ماه گذشته نزدیک ترین و حمایت گونه ترین بود. مقامات روس در گفت‌وگوهای خصوصی و در کمیسیون مشترک این را اشاره کردند که مانع هیچ توافق مناسبی نمی‌شوند. اجازه ندهید روایت‌های دیگر این وضعیت را به گونه دیگری تصویر کند. آخرین گام‌ها سخت است. همه موضوعات در سبد آمریکا است و اگر امروز پاسخ مناسب بدهد و تصمیم سیاسی را بگیرد هیأت‌ها فردا می‌توانند به وین برگردند.

امضای تفاهمنامه بین ایران و آذربایجان درباره منطقه زنگه‌زور

در چند ماه گذشته با آذربایجان تماس‌های نزدیکی وجود داشت و کمیسیون مشترک برگزار و سندی امضا شد. در طول جنگ، ایران دسترسی به اتباع آذربایجان داده بود که از مرز بیله سوار وارد شوند و به نخجوان دسترسی داشته باشند. بعد از جنگ این بحث است که از نقاط نزدیک‌تری وارد مرز شوند. اگر بتوان زیرساخت‌های مناسب را فراهم کرد تسهیلات جدیدی را در مسیر ترانزیتی خواهیم داشت.ایران یک کنشگر با اقتدار است که درباره منافع و امنیت ملی با هیچ کسی مصالحه نمی‌کند و مسئولانه رفتار می‌کند.

تبادل زندانیان از جمله بین ایران و انگلیس

مباحث بصورت موازی جلو رفته و تفاهمات اولیه حاصل شده و امید می رود بتوان این تفاهم را اجرایی کرد.

کد خبر 14778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =