۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
از صنعت دارو چه می‌دانید؟

پاندمی کرونا بیش از هرچیزی اهمیت دارو و خدمات پزشکی را به رخ جوامع کشید و بار دیگر بر اهمین صنعت دارو و پزشکی در جامعه بین المللی به عنوان یک شاخص مهم برای پیشرفت تاکید کرد. در یک دسته‌بندی، می‌توان شرکت‌های تولید داروی نهایی را به شرکت‌های سرم‌ساز، قطره، اسپری، تزریقی، آنتی بیوتیک، ضد سرطان و بیماری‌های مزمن تقسیم‌بندی کرد.

جایگاه صنعت دارو در جهان

به گزارش بیداربورس براساس تحقیقات استاتیستا درآمد داروسازی در سراسر جهان در سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۵. ۱تریلیون دلار برآورد شده و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۲۴ به ۵۹. ۱تریلیون دلار افزایش یابد. آمریکا به‌عنوان فعال پیشرو دارویی جهان در سال ۲۰۱۹ بیش از ۴۹۰ میلیارد دلار از این حوزه و اروپا حدود ۱۹۵میلیارد دلار درآمد داشتند . بیشترین بازار جهانی دارو را آمریکا و اروپا به همراه کشورهای ژاپن، کانادا و استرالیا تشکیل می‌دهند و کشورهایی با درآمد متوسط مانند برزیل، هند، روسیه، کلمبیا و مصر پس از آن قرار دارند.

پیشبینی روند جهانی دارو

پیش‌بینی میشود تا سال ۲۰۳۰ بازارهای دارویی مستقر در آمریکا (با فروشی در حدود ۶۲۸میلیارد دلار) و اروپا، همچنان در حوزه اقتصاد دارویی پیشرو خواهند بود. همچنین آمریکا سالانه حجم زیادی از مواد شیمیایی یا بیولوژیکی جدید تولید می‌کند. بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸، شرکت‌های آمریکایی در مجموع ۱۲۵ ماده شیمیایی یا بیولوژیکی جدید معرفی کردند و در همان دوره، کشورهای اروپایی نیز تقریبا ۷۰ ماده موثره جدید تولید کردند. پیش‌بینی رشد بازار جهانی دارو نشان می‌دهد تا سال ۲۰۳۰ بازار دارویی در سراسر جهان، شاهد رشد ۱۶۰ درصدی خواهد بود که در این میان بیشترین پیش‌بینی رشد برای هند با ۲۳۲ درصد است.

3 شرکت بزرگ دارویی در جهان: جانسون و جانسون، فایزر و روشه

دارو در ایران

نرخ بالای مصرف دارو،  ایران را به دومین سرانه مصرف‌کننده در آسیا و بیستمین در جهان تبدیل می‌کند. ارزش کل تقاضای صنعت داروی کشور در سال ۱۳۹۹ به میزان ۳۵۰‌هزار میلیارد ریال بوده که سهم تولیدکنندگان حدود ۳۰۰‌هزار میلیارد ریال و مابقی مربوط به واردات بوده است. حجم مقداری فروش بیش از ۴۴‌میلیارد عدد بوده که سهم واردات کمتر از ۶۰۰‌میلیون عدد بوده است. در عمل داروهای وارداتی ۱۳ برابر گران‌تر از متوسط داروهای داخلی بوده‌اند. همچنین حدود ۳۰۰ تولیدکننده دارو و حدود ۵۰ شرکت پخش دارو در کشور فعال هستند از سوی دیگر، از ۱۴۳۱ دارو در فهرست دارویی کشور، کمتر از ۱۴‌درصد مواد موثره در داخل تولید می‌شود، از همین رو گفته می‌شود که صنعت دارو در بخش مواد موثره به طور میانگین وابستگی بیش از ۷۰‌درصدی به واردات دارد

در ماده اولیه خوکفاییم؟

نایب رییس اتحادیه واردکنندگان دارو: ماده اولیه‌ای که برای دارو وارد کشور می‌شود حدود 80 تا 90 درصد از هند و چین است. اینکه می‌گویند ما در مواد اولیه خودکفا هستیم دروغ است چراکه ما در واردات ماده اولیه به شدت وابسته به ارز بوده‌ایم و امسال هم حدود 1.5 میلیارد دلار ارز گرفته است. در مورد داروی ساخته شده قبلا که پول بیشتری داشتیم بیشتر از اروپا، آمریکا و کشورهای معتبر وارد می‌کردیم، الان هم تا حدی از این کشورها وارد می‌کنیم و از کشورهایی مثل هند و ترکیه.

روش تولید

صنعت دارو در سه سطح قابل تقسیم است

مرحله اول: سنتز مواد موثره دارویی (API) صورت می‌گیرد که تولید مواد موثره از مواد شیمیایی است.

مرحله دوم: فرمولاسیون صورت می‌گیرد که مواد موثره دارویی مرحله قبل با مواد غیرفعال مانند پرکننده و چسباننده ترکیب شده و شکل‌های قرص و کپسول و آمپول به دست می‌آید.

مرحله سوم: خروجی مرحله دوم بسته‌بندی می‌شود. عمده شرکت‌های تولیدکننده دارو در بورس تهران در این بخش فعالیت می‌کنند.

سهم صنعت دارو در بورس چقدر است؟

صنایع دارویی با بیش از ۳۰شرکت و ارزش بیش از ۶۶۸‌هزار میلیارد ریال، سهمی حدود یک‌درصدی از کل بازار سرمایه ایران را در اختیار دارند. حوزه شرکت‌های فعال در گروه دارویی متنوع و در زنجیره ارزش است. شرکت‌های هلدینگ و سرمایه‌گذاری در صنعت دارو از جمله تیپیکو، وپخش، شفا، برکت، والبر، برکت و اعتلا در این گروه قرار دارند. همچنین شرکت‌های فعال در زمینه تولید مواد اولیه از جمله شرکت‌هایی مانند دتماد، دشیمی، دبالک و شکام در این صنعت قرار دارند. شرکت فرآوری مواد گیاهان دارویی شامل دشیری و ریشمک از شرکت‌های دیگر این صنعت هستند. چند شرکت پخش و چند شرکت تولید داروهای نهایی انسانی و دامی و نیز شرکت‌های تولید مواد بسته‌بندی دارو در بازار سرمایه ایران پذیرفته شده‌اند.

کدام بورسی ها سود بهتری میسازند؟

به گفته نداکریمی تحلیلگر بازار: بررسی سبد شرکت‌های دارویی نشان می‌دهد، شرکت‌هایی که تمرکز بیشتری بر تولید آنتی بیوتیک‌ها دارند، بیشترین نوسان را در حاشیه سود ناخالص و حاشیه سود خالص خود تجربه‌ کرده‌اند. این موضوع عمدتا به دلیل رقابتی بودن در این بخش از بازار صورت گرفته است. در مقابل تولیدکنندگان سرم و قطره حاشیه سود بالا و با ثباتی دارند. تولیدکنندگان داروی سرطان از جمله دو شرکت دسانکو و دآوه نیز حاشیه سودهای پرنوسانی دارند. شرکت‌های متنوع طیف گسترده‌ای از حاشیه سود را تجربه کرده‌اند. برخی از شرکت‌ها مانند دپارس و درازک حاشیه سود خالص بالاتری نسبت به حاشیه سود ناخالص دارند که علت آن، درآمدهای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های زیرمجموعه بوده است. در تولید مواد موثره نیز شرکت‌ها طیف گسترده‌ای از مواد شامل داروهای نارکوتیک و داروهای شیمیایی را تولید می‌کنند.

کد خبر 14930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =