۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
چشم انداز قیمت طلای جهانی در بهار

نگرانی‌های رکودی سرمایه‌گذاران را برای کاهش ریسک به بازار دارایی های امن، نظیر طلا، سوق می دهد. از طرف دیگر ادامه رشد تورم می تواند به افزایش قیمت این فلز گرانبها دامن بزند. در این میان اما نقش بانک های مرکزی برای تعدیل احساسات بازار بسیار حیاتی است و آینده قیمت طلا به این فاکتور بستگی دارد.

به گزارش بیدار بورس،  پس از یک شروع صعودی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، رالی طلا که از نیمه فوریه شروع شده بود در اواخر مارس فرونشست. این فلز گرانبها در شرایطی معاملات آوریل را در شروع سه ماهه دوم با ۳۰ دلار کاهش قیمت برای هر اونس آغاز نموده که توجه سرمایه گذاران معطوف کند شدن سرعت بهبود اقتصادی است. در عین حال که نرخ اشتغال ایالات متحده با رسیدن به ۳.۶% به دوران قبل از همه گیری کرونا بازگشته است، کاهش شاخص های خرید مدیران در چین و ایالات متحده به همراه معکوس شدن تفاضل نرخ های بهره ۲ ساله و ۱۰ ساله و گزارش ضعیف تر از پیش بینی اشتغال ماه فوریه در امریکا کاهش رشد اقتصادی را در چشم انداز قرار داده است و بنظر می رسد که قدرت موتورهای اقتصادی برای تداوم بهبودی اقتصادی در حال کاهش است. در کنار همه این فاکتورها، تورم فزاینده هم بنگاه های اقتصادی را با چالش افزایش هزینه های اقتصادی روبرو کرده است.

چشم انداز طلا در سه ماهه دوم ۲۰۲۲

همه ی این عوامل را می توان به معنای افزایش اشتهای ریسک گریزی سرمایه گذاران برای رجعت به طلا تعبیر کرد. ولی گویا احساسات نامطمئن بازار تحت تاثیر نوسانات شدید بازار اوراق قرضه، قدرت ادامه رالی را ندارد. سه ماهه اول ۲۰۲۲ با یک چرخش قابل توجه برای طلا همراه بود و قیمت هر اونس بیش تر از ۶ درصد رشد را تجربه نمود که بهترین رکورد این بازار از تابستان ۲۰۲۰ محسوب می شود و رسیدن دوباره به قله ۲۰۰۰ دلار را در سه ماهه دوم سال محتمل کرده است. ولی در حال حاضر، موج اصلاحی بازار در حال تثبیت یک کفی قیمتی در حوالی قله ی نیمه نوامبر در سطح ۱۹۲۵-۱۹۰۰ دلار است. قبل از شروع یک رالی قدرتمند، انتظار می رود شاهد فشردگی قیمت در این بازه باشیم تا مومنتوم صعودی دوباره تجمیع شود. اگر خریداران بتوانند، نرخ را از محدوده ۱۹۵۰-۱۹۷۵ دلار عبور دهند، مسیر برای رسیدن به قله ۲۰۷۰ دلار قبلی تا حد زیادی هموار خواهد شد.

در غیر اینصورت، اگر داده های اقتصادی در هفته های پیش رو، از مدارای بانک های مرکزی برای تعادل بین رشد اقتصادی و مهار تورم حکایت داشته باشند، طلا می تواند با فشار فروش روبرو شود و در آنصورت حمایت مهم ۱۹۰۰ دلار و ۱۸۷۰ دلار را در پیش خواهد داشت.

کاهش سرعت ریکاوری در حضور تورم

نگرانی های رکودی سرمایه گذاران را برای کاهش ریسک به بازار دارایی های امنی نظیر طلا سوق می دهد. از طرف دیگر ادامه رشد تورم می تواند به افزایش قیمت این فلز گرانبها دامن بزند. با ثبت ۴۸.۱ واحد، روند نزولی شاخص CaixinPMI تولیدی چین از ژانویه ۲۰۲۱ به این سو ادامه دارد. علاوه بر این، افزایش بیکاری به ۵.۶% و رشد کمتر از انتظار واردات در ماه فوریه، با بزرگترین قرنطینه محلی از آغاز همه گیری همراه شده تا به احتمال کاهش سرعت رشد دومین غول اقتصادی جهان دامن بزند. همچنان که PMI تولیدی ایالات متحده، که توسط موسسه ISM محاسبه می شود، هم که از مارس سال ۲۰۲۱ یک روند نزولی را ترسیم کرده، در مارس ۲۰۲۲ به ۵۷.۱ واحد کاهش یافت که کمتر از انتظارات بود. از طرفی گزارش اشتغال بخش غیر کشاورزی موسوم به NFP در روز جمعه تنها ۴۳۱ هزار فرصت شغلی جدید را محقق نمود که کمتر از پیش بینی ۴۹۰ هزار شغلی بود. اگر در کنار همه این فاکتورها، تورم هم کماکان با سرعت به رشد خود ادامه می دهد. رشد ۷.۵ درصدی تورم سالانه اروپا برای ماه مارس و رشد ۷.۹ درصدی تورم سالانه ایالات متحده برای همین دوره هر دو از پیش بینی ها فراتر رفته اند و رشد ادامه دار قیمت عمومی کالاها و خدمات را به یک مانع جدی در مسیر رشد اقتصادی تبدیل کرده اند.

کد خبر 15188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =