۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲
ترمز بورس کشیده می شود؟

رشد قیمت سهام در روز دوشنبه نیز ادامه یافت تا نماگر اصلی تالار شیشه‌ ای تا به این جای کار، سال‌جدید را با ثبت بازدهی ۴/ ۷‌ درصدی دنبال کند.

به گزارش بیداربورس به نقل از دنیای‌اقتصاد، در دادوستد روز گذشته بورس تهران، شاخص‌کل در ابتدای کار با رشد بیش از یک‌درصدی همراه شده بود، در ادامه با افزایش نسبی فروشندگان، از اوج روزانه خود عقب نشست و در نهایت به افزایش ۴۷/ ۰درصدی بسنده کرد. نماگر هم‌وزن نیز در این روز ۱۵/ ۰‌درصد افزایش ارتفاع داد.

شناسایی سود و مرز روانی ۵/ ۱

به نظر می‌رسد در کنار شناسایی سود از سوی فعالان بازار پس از رشد مناسب قیمت‌ها در دوماه گذشته، این نزدیک شدن شاخص‌کل به مرز روانی ۵/ ۱‌میلیون واحد است که مجددا موجب هراس سهامداران شده است.

همان‌طور که اشاره شد شاخص‌کل بورس تهران تنها در روزهای سپری شده از سال‌جاری بیش از ۷‌درصد افزایش ارتفاع داده و در مقایسه با کف ثبت‌شده در ۵بهمن سال‌گذشته، رشد حدود ۲۲‌درصدی را تجربه کرده است، از این‌رو فعال‌شدن فروشندگان برای شناسایی سود طبیعی به‌نظر می‌رسد، ضمن اینکه مرز ۵/ ۱‌میلیون واحدی نیز به‌عنوان مانعی ذهنی عمل کرده و فعالان بازار را کمی هراسان می‌کند.

پس از آغاز رکود در تالار شیشه‌ای که از میانه مرداد ۹۹ استارت خورد، دوبار نماگر اصلی بورس توانست خود را به این ابرکانال برساند اما نتوانست برای مدت زمان طولانی در این محدوده باقی بماند و توان عبور از آن را نیز نداشت. این‌بار نیز معامله‌گران می‌پندارند احتمال تکرار چنین رویه‌ای وجود دارد و از این‌رو با احتیاط بیشتری دست به معامله می‌زنند.

رکورد ۷‌ماهه ارزش معاملات

تبادل مناسب سهام در روز دوشنبه موجب شد تا ارزش معاملات خرد سهام تنها در بورس تهران با افزایش محسوس از ۵۷۰۰ میلیاردتومان نیز فراتر رود که از شهریور سال‌گذشته، سابقه نداشته است. رشد این متغیر مهم بورسی که نشان از اقبال سرمایه‌گذاران دارد، می‌تواند سیگنال مهمی برای امید به تداوم روند صعودی قیمت‌ها باشد. موضوعی که در کنار ارزندگی سهام، مسیری هموار برای سهامداران در مسیر صعود فراهم کرده است.

پالایشی‌ها همچنان جذاب

هر چند روز گذشته در بازگشایی هفتگی بازارهای جهانی، رشد بهای نفت متوقف شد اما همچنان تب معاملات در سهام پالایشی بالاست. شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی که سهام پالایشگاهی را در خود جای داده است، روز دوشنبه حدود ۵/ ۳‌درصد رشد کرد و شاهد حضور قدرتمند سهامداران خرد در سمت خرید این شرکت‌ها بودیم.

این جذابیت سهام پالایشی به سطوح مناسب نرخ کرک‌اسپرد این شرکت‌ها و انتظار برای انتشار عملکرد مناسب این شرکت‌ها در فصل زمستان اشاره کرد.

اقبال بورسی در حوالی فصل مجامع

یکی از عواملی که این روزها فارغ از فراز و فرود کم‌مقدار قیمت‌ها، موجب جذابیت بازار سهام برای ورود شده است، نزدیک شدن به فصل مجامع است، جایی‌که محرکی تحت‌عنوان تقسیم سود بالا و به‌دنبال آن رقیق شدن قیمت سهم‌ها و افزایش جذابیت P/ E سهام برای فعالان بازار، می‌تواند موج بعدی تقاضا را به همراه داشته باشد.

بورس دوشنبه از دریچه آمار

در روزی که شاخص‌کل بورس تهران با رشد ۴۷/ ۰درصدی همراه شد، از ۳۴۴ نماد معامله‌شده، قیمت پایانی ۱۷۱ سهم (۵۰درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۶۷ سهم (۴۹ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۴۶ نماد (۱۳ درصد) صف خریدی به ارزش ۸۳۲ میلیاردتومان تشکیل دادند اما در مقابل شاهد شکل‌گیری صف‌فروش در ۱۹ نماد بورسی (۶درصد) به ارزش ۲۱ میلیارد ‌تومان بودیم.

در فرابورس ایران نیز در روزی که آیفکس افزایش ۲۹/ ۰درصدی را ثبت کرد، ۱۴۶ نماد معامله شدند که در این میان قیمت ۴۵ سهم (۳۱ درصد) مثبت و ۹۵ سهم (۶۵درصد) منفی بود. در این بازار ۹ نماد (۶ درصد) صف خریدی به ارزش ۴ میلیاردتومان تشکیل دادند و در مقابل شاهد شکل‌گیری صف‌فروش در ۱۴ نماد فرابورسی (۱۰ درصد) به ارزش ۲۰میلیاردتومان بودیم. بازار پایه نیز دیروز میزبان دادوستد ۱۵۵ نماد بود.

در این میان ۸۱ سهم (۵۲ درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد ۶۷ سهم (۴۳ درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۵۲ نماد (۳۴ درصد) صف خریدی به ارزش ۸۳ میلیاردتومان شکل دادند و صف‌فروش در این بازار به ۳۴ نماد (۲۲ درصد) با ارزشی بالغ بر ۴۴ میلیاردتومان اختصاص پیدا کرد.

خروج محتاط حقیقی‌ها

در روزی که شاخص‌کل پس از فراز و فرود در نهایت به رشد ۴۷/ ۰‌درصدی بسنده کرد، شاهد خروج سهامی به ارزش ۱۵۴میلیاردتومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی بورس تهران به پرتفوی حقوقی‌ها بودیم.

این خروج سرمایه پس از خالص خرید حدود ۹۰۰ میلیاردتومانی حقیقی‌ها از ابتدای سال‌جدید رقم خورد که با توجه به موارد مطرح‌شده، طبیعی به‌نظر می‌رسید، با این‌حال همان‌طور که اشاره شد جذابیت سهام پالایشی سبب شد تا شاهد خالص خرید بیش از ۱۲۰ میلیاردتومانی سهامداران خرد در گروه فرآورده‌های نفتی باشیم، پس از آن نیز بانکی‌ها بودند که با ورود ۳۲ میلیاردتومانی سرمایه‌های حقیقی همراه شدند.

در آنسوی بازار اما بزرگان گروه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی در کنار خودروسازان با خالص فروش مثبت حقیقی‌ها مواجه شدند.

کد خبر 15227

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =