عربستان قیمت نفت خود در بازار آسیا را ۴.۴ دلار افزایش داد

شرکت نفت آرامکوی عربستان قیمت نفت خام سبک عرب را برای ارسال به آسیا در ماه آینده میلادی تا ۹.۳۵ دلار در هر بشکه بالاتر از شاخص منطقه‌ای افزایش داد که رکوردی تازه در قیمت نفت این کشور است.

به‌گزارش بیداربورس به نقل از بلومبرگ، عربستان به‌دنبال حمله روسیه به اوکراین و تاثیر آن بر بازارهای نفت، قیمت نفت خام خود را برای تمام مشتریانش افزایش داد.

شرکت نفت آرامکوی عربستان قیمت نفت خام سبک عرب را برای ارسال به آسیا در ماه آینده میلادی تا ۹.۳۵ دلار در هر بشکه بالاتر از شاخص منطقه‌ای افزایش داد. این رقم ۴.۴۰ دلار در هر بشکه بالاتر از ماه آوریل است که رکوردی در قیمت نفت عربستان به حساب می‌آمد.

حمله روسیه به اوکراین بازارهای مالی در سراسر دنیا را مختل کرده و باعث شد قیمت نفت تا بالاتر از ۱۰۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد. بسیاری از خریداران علی‌رغم کاهش قیمت نفت روسیه، از خرید محموله‌های نفتی این کشور خودداری می‌کنند. گروه ویتول، بزرگ‌ترین تاجر مستقل نفت خام دنیا پیش‌بینی می‌کند صادرات نفت روسیه در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی احتمالاً بین ۱ تا ۳ میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

آرامکو این تصمیم را پس‌از اجلاس اوپک پلاس در روز پنجشنبه و توافق برای ادامه افزایش تدریجی تولید اتخاذ کرد. این ائتلاف که از ۲۳ کشور به رهبری عربستان و روسیه تشکیل‌شده، درخواست واردکنندگان بزرگ دنیا از جمله آمریکا را برای تسریع افزایش تولید و پایین آوردن قیمت جهانی سوخت رد کرد.

این افزایش قیمت که احتمالاً قیمت نفت سایر تولیدکنندگان خاورمیانه ازجمله عراق و کویت را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد، علی‌رغم قرنطینه‌های گسترده کرونایی در چین، به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت دنیا انجام شده‌است.

آرامکو قیمت سایر درجات نفتی آسیا را حداقل ۲.۷۰ دلار در هر بشکه افزایش داد. این در حالی است که قیمت تمام درجات نفتی آمریکا ۲.۲۰ دلار در هر بشکه بالا رفته‌است.

بیش‌از ۶۰ درصد از محموله‌های نفتی عربستان به آسیا می‌رود و چین، ژاپن، کره جنوبی و هند بزرگ‌ترین خریداران آن هستند. عربستان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام دنیاست و ۱۰.۳ میلیون بشکه در روز نفت در ماه گذشته میلادی تولید کرده‌است.

کد خبر 15241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =