حمایت قاطع دولت از بازار سرمایه با دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی حقوقی‌ها

دولت سیزدهم از میان همه ابزارهایی که برای حمایت از بورس تهیه و تدوین کرده، وضع مالیات از بازارهای موازی و سپرده‌های بانکی حقوقی‌ها می‌تواند به عنوان بهترین کمک به بورس یا به تعبیر بهتر کمک به تولید، کنترل بازارهای غیر مولد یا بخش سفته بازانه آنها تلقی شود.

به گزارش بیداربورس به نقل از سنا نیما میرزایی به اخذ مالیات از سپرده های بانکی حقوقی ها و تاثیر آن بر روند معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: به صورت سنتی بازارهای سفته بازانه سکه، دلار و حتی سپرده های بدون ریسک در ایران از تورهای مالیاتی دور بوده اند و سوداگران اقدام به تزریق بخش قابل توجهی از نقدینگی خود در این بازار ها می کنند.

وی اظهار داشت: حتی بازارهای مصرفی خودرو و ساختمان نیز طی رفتارهای دسته جمعی غیر سازنده به مقصد پول های سرگردان با هدف سفته بازی کم ریسک اضافه شدند.

میرزایی با بیان اینکه دولت سیزدهم اقدامات حمایتی خوب و موثری از بورس در دستور کار خود قرار داد، خاطرنشان کرد: از میان همه ابزارها، وضع مالیات بازدارنده بر این بازارها می تواند به عنوان بهترین کمک به بورس یا به تعبیر بهتر کمک به تولید، کنترل بازارهای غیر مولد یا بخش سفته بازانه آنها تلقی شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این موضوع باید مورد توجه باشد که مهم‌تر از پهن کردن تور مالیات برای آنها، میزان مالیات در نظر گرفته شده برای هر بخش باعث می شود تا جذابیت بازارهای مورد اشاره برای جذب نقدینگی غیرمصرفی به کمترین میزان برسند.

وی اظهار داشت: در کنار این موضوع کاهش نرخ بهره بدون ریسک نیز منابع زیادی را می تواند آزاد کند که در صورت کنترل بازار های موازی، بخش قابل توجه آن به دلیل جنس سرمایه گذاران آن به سمت بورس و تولید حرکت خواهد کرد.

میرزایی ادامه داد: ثبات اهرم های اقتصادی به خصوص نرخ های ارز، بهره و سوخت و چشم انداز مشخص آنها در سال های پیش رو، به عنوان بهترین سیگنال حمایتی بلند مدت از بازار محسوب می شود.

وی به اقدام سازمان امور مالیاتی در زمینه معافیت مالیات سود سپرده های بانکی صندوق‌های سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: این مصوبه یکی از بزرگترین اقدامات حمایتی و تکمیلی دولت در کنار بسته حمایتی مصوب شده در زمستان بود.

میرزایی خاطرنشان کرد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد که صندوق‌های سرمایه‌گذاری نه تنها با خروج سنگین نقدینگی از محل تصمیمات اخیر رو به رو نباشند بلکه خود محل جذب سرمایه‌های حقوقی خارج شده از بانک‌ها باشد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به حجم بالای نقدینگی حفظ و اضافه شده به این صندوق‌ها و سرمایه‌گذاری درصدی از صندوق‌های درآمد ثابت در سهام طبیعتاً سهام حاضر در صندوق‌ها نیز با استقبال مضاعفی رو به رو خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم در ماه‌های اخیر، بازار سرمایه را به عنوان اولویت دوم اقتصادی خود قرار داده است، افزود: دولت پس از مهار تورم، اقدامات حمایتی خوب و موثری از بورس داشته است که شاخص ترین آن مصوبات ۱۰بندی بود و مانع از کاهش ۴۰ همت از سود شرکت‌های بورسی در سال جاری شد.

میرزایی در پایان گفت: تعیین سقف نرخ گاز صنایع و کاهش مالیات از جمله اقداماتی بود که دولت سیزدهم در حمایت از بورس آنها را در دستور کار خود قرار داد و توانست نمره قابل قبولی را در این زمینه کسب کند که اکنون اثر این اقدامات را در تابلو معاملات بورس شاهد هستیم.

کد خبر 15250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =