۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
رکود پشت درهای بورس کمین کرده؟

این‌ روزها بورس‌ بازان به‌دنبال صعود شاخص‌کل بازارسرمایه، روی دور خوش‌ شانسی قرار دارند، اما تجربه سال ‌۹۹ و ناکامی فعالان این بازار نمی‌ گذارد کسانی که با دلخوری و ضرر و زیان از بازار خارج شدند، به‌سرعت راهی تالارهای شیشه‌ ای شوند.

به گزارش بیداربورس به نقل از دنیای‌اقتصاد، سهامدارانی که در یک سال‌ونیم اخیر پول خود را از بازار بیرون کشیدند با اینکه نسبت به تداوم وضعیت فعلی تردید دارند اما به دلیل رخدادهایی که در داخل و خارج از کشور رقم خورده احتمال‌هایی از ادامه روند مثبت قیمت سهام می‌دهند، به‌رغم اینکه متولیان بورسی از امن و امان بودن بازارسهام خبر می‌دهند، فعالان بورسی در فضای‌مجازی در چند روز اخیر نسبت به برخی گره‌های معاملاتی گلایه دارند.

روزگذشته نیز در ادامه این نارضایتی‌ها برخی، از بی‌نظمی‌های عرضه‌های اولیه شکایت کردند. این دسته از شاکیان معتقدند برخی از سیاستگذاری‌های متولیان بورسی حتی در زمانی که اوضاع بر وفق مراد اهالی بازارسرمایه است، موجب دلسردی سرمایه‌گذاران می‌شود و آنها را از ورود به این بازار پرحاشیه منصرف می‌کند. عده‌ای دیگر از فعالان بورسی نیز نسبت به برخی قوانین مزاحم معاملاتی که چند سالی می‌شود سد راه داد و ستدها قرار دارند، ابراز نگرانی کردند.

به گفته آنها حالا که بازار اندکی از آن فاز ناامیدکننده ۱۴۰۰ فاصله گرفته بهترین زمان برای اصلاح برخی قوانین دست‌وپا گیر است.

آنگونه که معترضان عنوان می‌کنند برخی دستورالعمل‌ها همچون دامنه‌نوسان و حجم مبنا نمی‌گذارد بازار به تعادل واقعی برسد.

بسیار جالب و تامل‌برانگیز است با اینکه این موضوع به‌صورت مشترک صدای کارشناسان و سهامداران را درآورده اما متولیان امر با بی‌اعتنایی نسبت به گلایه‌ها همچنان بر طبل قوانین بحث‌برانگیز می‌کوبند، اما با توجه به اظهارات اخیر رئیس سازمان بورس در مورد تعدیل دامنه‌نوسان برخی از کاربران با انتقاد از وعده‌های عملی‌نشده مسوولان در ‌ماه‌های گذشته، اینطور صحبت‌ها را صرفا برای آرام‌کردن اوضاع و خواباندن صدای اعتراضات عنوان می‌کنند که دست آخر نتیجه مثبتی برای سهامداران در پی نخواهد داشت.

با توجه به اینکه از مرداد ۹۹ تاکنون بارها سیاستگذاران اقتصادی تصمیمات ضدونقیضی در بورس اتخاذ کردند، دلنگرانی‌هایی از تداوم این وضعیت وجود دارد. یکی دیگر از مباحث پرحاشیه در میان بورسی‌های فضای‌مجازی حول این موضوع می‌چرخید که چرا با وجود اینکه اتفاق خاصی در وضعیت داخلی و فرامرزی کشور رخ نداده، شاخص بورس به سمت مثبت حرکت می‌کند؟

در این‌خصوص اظهارات مختلفی از سوی کاربران وجود دارد، اما به‌طور کلی برآیند نظرات آنها حاکی از وضعیت مناسب بازار در فروردین‌ماه است.

برخی دیگر نیز نقش کمرنگ حقوقی‌ها در بازار و دستکاری معاملات توسط آنها را اتفاقی تکراری در اولین‌ ماه بهار می‌دانند، اما در کنار خوشحالی‌های سهامداران از روزهای مثبتی که پشت‌سر می‌گذارند، عده‌ای از تحلیلگران نوسانات و ریزش احتمالی را در کمین بازارسهام می‌دانند.

شاید اگر اتفاقات ناخوشایند سال‌۹۹ در بازار سرمایه رخ نمی‌داد خوش‌بینی‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاران بورسی وجود داشت. به هر روی آن تجربه تلخ درس بزرگی به سهامداران به‌خصوص سهامداران خرد داد. این موضوع را می‌توان به وضوح از ورود با احتیاط آنها به تالارهای شیشه‌ای مشاهده کرد.

روزگذشته برخی از سهامداران نیز تنها بعد از دو روز از اجرای دستورالعمل افزایش عمق مظنه بازار نتوانسته بودند روی سایت کارگزاری خود نمایش مظنه‌ها را ببینند. عدم‌امکان مشاهده عمق مظنه‌ها در سامانه معاملاتی کارگزاری‌های مربوطه نیز از دیگر موضوعاتی بود که سهامداران مختلف در این مورد گفت‌وگو کردند و از اختلالات پیش‌آمده گلایه داشتند.

به نظر می‌رسد بعد از روند مثبتی که بازارسرمایه در پیش گرفته جو صددرصد منفی حاکم بر این فضا نیز تا حدودی از میان رفته باشد. گرچه طی‌ ماه‌های گذشته ‌میلیون‌ها سرمایه‌گذار ایرانی با زیانی گسترده از بازار خارج شدند و بورس در لاک دفاعی فرو رفته بود اما با تغییر مسیر معاملات در سال‌جاری روزنه امید بیشتری نسبت به خروج از فاز رکودی و کم‌رونقی به‌وجود آمده، از این‌رو فضای ملتهب تا حدودی رنگ‌باخته است.

کاربران بورسی توییتر با اینکه چشم‌شان همچنان به مذاکرات هسته‌ای کشور دوخته شده اما با توجه به سیگنال تورمی که از برخی اظهارنظرها مخابره می‌شود تا حدودی مخاطرات بازار سهام را پایان یافته تلقی می‌کنند.

کد خبر 15293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =