۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸

اصلاح قوانین، ضرورت این روزهای بورس است

فردین آقابزرگی_کارشناس بازارسرمایه
اصلاح قوانین، ضرورت این روزهای بورس است

بازدهی شاخص‌کل بازارسرمایه از آغاز ۱۴۰۱گرچه برای سهامدار خوشایند است اما تداوم شتاب قیمتی سهام می‌تواند نگرانی‌هایی را به‌دنبال داشته باشد.

به گزارش بیداربورس، فردین آقابزرگی، کارشناس بازارسرمایه در دنیای اقتصاد نوشت؛ بازار سهام نسبت به سه‌ماه پایانی ۱۴۰۰ روندی متفاوت را در پیش گرفته که حاکی از جبران عقب‌ماندگی بازارسرمایه نسبت به بازارهای رقیب است. این شتاب منبعث از سه موضوع بازگشت قیمت دلار به مدار صعود، ابلاغ و تعیین‌تکلیف بودجه (که آثار تورمی د رآن به وضوح قابل‌مشاهده است) و مباحث مرتبط با برجام در کنار عقب‌ماندگی بازار از بازارهای موازی شتاب فعلی قیمت سهام را رقم زده است.

اتفاقی که تطبیق چندان معقول و منطقی با فضای بازار در یک‌ماه گذشته ندارد. در مورد ثبات این وضعیت به‌نظر می‌رسد چندان نمی‌توان با قدرت اظهارنظر کرد. گرچه این موضوع به‌معنای بازگشت قیمت سهام به مدار اصلاحی و ریزش قیمت‌ها نیست اما بدون‌شک در روزهای آینده بازار با نوسان مواجه خواهد شد.

در مقطع فعلی بهترین راهکاری که سیاستگذار برای به تعادل رسیدن بازار می‌تواند اتخاذ کند، حذف محدودیت‌های معاملاتی از جمله حذف دامنه‌نوسان، اعمال تغییرات جدی در شرایط پذیرش و عرضه شرکت‌ها و تعدیل سهام شناور آزاد شرکت‌هاست، به گونه‌ای که عرضه و تقاضا را به تعادل برساند.

در یک سال‌گذشته بارها از سوی سیاستگذار بورسی وعده‌هایی مبنی‌بر حذف محدودیت‌های معاملاتی را مشاهده کردیم اما همچنان بازار با مشکلاتی از این دست مواجه است، از این‌رو با اصلاح و اعمال تدریجی قوانین بورسی می‌توان امیدواری‌های جدیدی نسبت به بازگشت به مدار تعادلی ایجاد کرد.  با اصلاح برخی سیاستگذاری‌ها به‌صورت تدریجی از سوی سازمان بورس شرایط مطلوب‌تری برای بازار سهام رقم می‌خورد.

نهادهای بالادست در سازمان بورس در یک سال‌اخیر بارها وعده اصلاح برخی قوانین مزاحم را داده‌اند اما تاکنون اتفاق مثبتی در این‌خصوص رخ نداده است. این در حالی است که رفع دست‌اندازهای معاملاتی هیچگونه تداخل و تناقضی در روند کلی بازار ایجاد نمی‌کند.

در مقطع کنونی که بازار شاداب‌تر از گذشته دنبال می‌شود تغییر برخی رویکردها بازار را نه‌تنها با شوک منفی مواجه نمی‌کند حتی بستر خیز قیمت سهام را نیز می‌تواند فراهم کند.

برخی گمانه‌زنی‌ها از روند رو به مثبت جهش بازارسرمایه حکایت می‌کند اما به‌نظر می‌رسد در روزهای آینده بازار نوساناتی اندک را به خود خواهد دید. این نوسانات از رشد غیرمنطقی قیمت سهام جلوگیری کرده و سطح تعادل میان عرضه و تقاضا را ایجاد می‌کند. صنایعی که در روند صعودی شاخص پیشرو هستند احتمالا در اولویت اصلاح قرار خواهند گرفت و ممکن است جای خود را به صنایع کوچک‌تری که در مدار اصلاح قرار داشتند بدهند.

انتظار روند بی‌وقفه قیمت سهام از سوی سهام بزرگ‌تر با توجه به اینکه اطلاعات جدیدی از سمت این شرکت‌ها مخابره نشده از اصلاح جزئی قیمت این دسته از سهام خبر می‌دهد. گرچه برآوردها از افزایش قیمت کامودیتی‌ها و کمبود عرضه در سطح جهانی است اما از آنجا که این امر به افزایش قیمت تمام‌شده می‌انجامد، می‌تواند تغییراتی را در جهت افزایش یک‌طرفه سودآوری شرکت‌ها ایجاد کند.

کد خبر 15364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =