اثر آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران بر بورس

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران بر بازار سهام، گفت: سازمان بورس با سه اقدام می تواند زمینه ساز افزایش نقدشوندگی و شفافیت شود.

به گزارش بیداربورس، رسول رحیم نیا مدیر صندوق سرمایه گذاری تامین سرمایه بانک ملت با اشاره به اقدامات سازمان بورس برای بهبود روند معاملات بورس به سنا گفت: سازمان باید ساز و کاری فراهم تا از منابعی که وارد صندوق های سرمایه گذاری می شود به درستی استفاده کند. اگر روند مذاکرات برجام به شکل درست پیش رود و زمینه آزادسازی دارایی های بلوکه فراهم شود، می‌توان شاهد اثر مستقیم چنین اتفاقی در بازار بود.

در وضعیت فعلی یکی از نگرانی های ایجاد شده، تامین مالی دولت از طریق اوراق بدهی و تصمیم گیری مسئولان دولتی در حوزه بازار سرمایه است. آزادسازی پول‌های بلوکه چنین نویدی را به سهامداران می‌دهد که دولت دیگر به دنبال تامین مالی از طریق بازار سرمایه و فروش سهام نیست و این امر باعث می‌شود تا بازاری آرام و بدون دخالت دولت را شاهد بود.

بهتر است اقدامی صورت گیرد تا نحوه مدیریت ترکیب دارایی جذب شده در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به درستی انجام شود. در این زمینه صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید ضمن خرید سهام بنیادی، زمینه‌ساز افزایش نقدشوندگی سهام در بازار باشند. افزایش شفافیت و عدالت از مجموعه عواملی هستند که باعث بازگشت اعتماد به بازار سرمایه می‌شوند.

مجموعه اقداماتی که چند ماه گذشته توسط سازمان بورس انجام شد، باعث می‌شود بازار بتواند در معاملات به روزهای روشنی دست پیدا کند. افزایش عمق مظنه از جمله اقداماتی است که مزایای زیادی برای کلیت بازار همراه خواهد داشت.

این اتفاق نشان دهنده نمای کلی سفارشات یک نماد است که از این طریق زمینه تشخیص سفارشات غیرواقعی فراهم می‌شود. افزایش عمق مظنه باعث می‌شود سطح حمایت و مقاومت واقعی قیمت‌ ها در همان لحظه پیدا شود .

یکی از نکات اثرگذار در زیان هنگفت سهامداران طی ٢ سال گذشته، رفتارهای هیجانی بود که به دلیل سفارش‌گذاری در برخی نمادها ایجاد شد. افزایش عمق مظنه جزو تصمیمات به موقع بود که می‌تواند کمک شایانی در جلوگیری از زیان چشمگیر سهامداران داشته باشد. از دیگر اقداماتی که قرار است در دستور کار قرار گیرد، افزایش حجم مبنا و دامنه نوسان است که این عوامل در کنار یکدیگر منجر به افزایش نقدشوندگی و شفافیت می‌شود.

کد خبر 15383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =