جنگ اوکراین ۴۰۰ میلیارد دلار از دارایی ثروتمندان دنیا کم کرد

کل ثروت میلیاردرهای دنیا از آغاز جنگ در اوکراین از رکورد ۱۳.۱ تریلیون دلار در سال گذشته میلادی به ۱۲.۷ تریلیون دلار سقوط کرده است و بیشتر آن مربوط به کاهش ثروت میلیاردرهای روسی به خاطر تحریم‌ها می‌شود.

به‌گزارش بیداربورس به نقل از اویل پرایس، در اوایل سال جاری میلادی اعلام شد ثروت ۱۰ نفر از ثروتمندترین مردان دنیا از زمان آغاز بحران کرونا دو برابر شده و به ۱.۵ تریلیون دلار رسیده‌است. این در حالی است که ۱۶۳ میلیون نفر دیگر به زیر خط فقر سقوط کرده‌اند. سازمان امدادرسانی آکسفام دولت‌ها را تشویق کرد ۹۹ درصد مالیات بر ثروت‌هایی که از بحران کرونا به‌دست‌آمده وضع کنند و معتقد بود این فوق ثروتمندان ناعادلانه از بسته‌های محرک مالی دولت‌ها استفاده کرده‌اند. اما هیچ‌کس تا حالا به این درخواست آکسفام جواب مثبت نداده‌است.
و حالا بعد از ۶ هفته از آغاز جنگ اوکراین، اروپا به‌خاطر وابستگی بالا به انرژی روسیه در خطر قرار دارد و بانک جهانی هشدار داده‌است این جنگ تأثیرات ماندگاری بر کشورهای کم‌درآمد یا دارای درآمد متوسط می‌گذارد.

بعلاوه، این جنگ تأثیری دوگانه بر ثروتمندان دنیا گذاشته‌است. از یک طرف شرکت‌های انرژی آمریکا ۱۰ درصد به‌خاطر افزایش قیمت نفت و گاز ثروتمندتر شده‌اند. درصد افزایش ثروت هارولد هام، جفری هیلدبرند، ریچارد کیندلر، جرج بروس و دنین آوارا طی ۶ هفته گذشته ۲ رقمی شده که نتیجه بالا رفتن سهام آن‌ها در شرکت‌های نفت و گاز است.
اما طبق شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، کل ثروت میلیاردر های دنیا از رکورد ۱۳.۱ تریلیون دلار در سال گذشته میلادی به ۱۲.۷ تریلیون دلار رسیده‌است که نتیجه سقوط بازارهای سهام دنیا از زمان حمله روسیه به اوکراین است. این کاهش ۴۰۰ میلیارد دلاری بیشتر مربوط به ثروتمندان روسیه می‌شود. کل ثروت میلیاردرهای این کشور به‌خاطر تحریم‌های گسترده ۲۶۰ میلیارد دلار کاهش‌یافته است.
طبق رتبه‌بندی سالانه مجله فوربز از ثروتمندان دنیا، اکنون تعداد ثروتمندان در جهان به ۲۶۶۸ میلیاردر رسیده یعنی ۳۲۹ نفر کمتر از سال گذشته میلادی. ۳۴ میلیاردر روسی از این فهرست خارج شده‌اند.
ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا برای اولین‌بار با ۲۱۹ میلیارد دلار ثروت در رتبه نخست قرار گرفته‌است که می‌توان آن را نتیجه افزایش ارزش سهام شرکت تسلا دانست

کد خبر 15440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =