۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
کدام گروه لیدر بازار میشود؟

شاخص کل یک رالی جدید صعودی را آغاز کرد و به یک میلیون و ۳۴۰هزار واحد رسید اما تا روزهای پایانی سال در همان محدوده ماند و رالی اخیر شروع شد که نهایتا ۱۶فروردین ماه به یک میلیون و ۴۷۱هزار واحد رسید. فرض ما این است که بازار یک رالی صعودی داشته، حالا استراحت می‌کند و حتی ممکن است تا خاکریز یک میلیون و ۴۰۰هزار واحد هم عقب‌نشینی کند اما پس‌ازآن یک رالی صعودی جدید به نمایش می‌گذارد که ممکن است آن هم در چند گام باشد. اگر مفروضات امروز به همراه متغیرها در وضعیت فعلی باقی بمانند، در میان مدت و درواقع با تقسیم سودها، شاخص به سطح یک میلیون و ۷۰۰هزار واحد نیز می‌رسد.

*توجه بازار به تودلی‌های خودرویی

به گزارش بیداربورس بازار اکنون به لیدرها توجه زیادی دارد. در جبهه‌ای از بازار فروش سهام تودلی سایپا و ایران‌خودرو، یک موج جدید ایجاد کرد، برای مثال ورود پول حقیقی از بیرون بازار و رفتار معاملاتی سایپا، برای فعالان ابهام‌آور بود. درواقع پول ورودی به بازار به یکباره به سایپا حمله می‌کند و سرانه خرید را در چند دقیقه از ۲۵ به۷۰میلیون تومان می‌رساند که نشان می‌دهد کدهای خاص حقیقی، با مقاصد مختلف اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. براساس شایعات، تا پایان ماه جاری ارزش‌گذاری سایپا و ایران خودرو به اتمام می‌رسد و جزئیات بیشتری ازاین عرضه اعلام می‌کند. فعلا با تکذیب کنسرسیوم خصوصی که شایعه شده بود قصد خرید خودرویی‌ها را دارد، توجه‌ها به سمت ساتا(یا گروهی نزدیک به نیروهای مسلح) معطوف شد. توجه‌ به وپارس و خگستر نیز در سایه‌ واگذاری‌هایی است که همواره خبر آن آمده و محقق نشده اما اینبار تاکید وزیر صمت و مصاحبه اخیر رئیس جمهور، امید جدی برای واگذاری این شرکت‌ها به وجود آورده است.

*تقاضای بالای جهانی برای نفت

در بخش دیگر بازار، تحلیلگران عمدتا به پالایشی‌ها توجه دارند. به تعنقاد کارشناسان، حتی با اتمام درگیری‌ها در اوکراین و رفع تحریم انرژی روسیه، حداقل ۱۸ماه تقاضا برای خرید نفت و کالاها بالا می‌ماند چراکه ذخائر کالاها در پایین‌ترین سطح ممکن است. مصاحبه‌های بایدن که جنگ و فشار قیمت‌ها را طولانی می‌داند نیز در نگاه تحلیلگران بی‌تاثیر نبوده است. کمبود گازوئیل و سوخت_جت در دنیا، کرک اسپردها را به سمت اعدادی برده که باور آن مشکل بود ضمنا قرنطینه در چین، ترمز قیمت نفت را کشیده و اما رفع یا کاهش محدودیت‌ها در چین، از قیمت نفت حمایت خواهد کرد.

*کامودیتی‌ها در کانون توجه

این‌روزها کامودیتی‌های مختلف بادلایل گوناگون در کانون توجه هستند. به طور مثال کانادا به دلیل نبود خط لوله به میزان کافی، نتوانسته مازاد عرضه نفت خود را به سمت آمریکا هدایت کند که منجر به جهش قیمت برخی گریدهای فولاد برای ساخت ورق شده است. ازاین‌رو تحلیلگران پس از پالایشی‌ها عمدتا به دنبال گزینه‌های فلزی معدنی هستند، همچنین برخی پتروشیمی‌ها که در بالادست قرار دارند، مانند پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌هایی نظیر نوری، بوعلی، آریا، پارس، خارک و نظایر آن با رشد حاشیه سود همراه شده‌اند، چراکه محصولات آنها با رشد قیمت نفت، تقاضای قوی دارند. همین رویدادها، توجه‌ها را به امثال تاپیکو، وغدیر و پارسان چرخانده که ضمن مالکیت بر پالایشگاه‌ها، سهامدار پتروشیمی‌های فوق‌الذکر و  اوره‌سازها نیز هستند.

این نگاه مثبت به کامودیتی محورها و امید به یک رالی در خودرویی‌ها، از شاخص کل برای رسیدن به اعداد بالاتر حمایت می‌کند و باور عمومی این است که همچنان شاخص کل می‌تواند قوی باشد با این حال در سایه اصلاح احتمالی شاخص کل طی هفته جاری، حال شاخص هم‌وزن می‌تواند بهتر باشد. 

سرنوشت گروه بانکی بدون برجام؟

گروه بانکی با اخبار مرتبط با تسعیر ارز در کانون توجه قرار گرفت و مذاکرات منجر به بازده مثبت در آن شد اما بی‌خبری از مذاکرات، این گروه را به حاشیه رانده است. برخی نمادهای این گروه می‌توانند گزارش‌هایی بدهند که  p.e را به سمت اعداد جذاب ببرد ضمن اینکه سود حاصله، قابل تکرار و حاصل از عملیات بانکداری است با این حال تصور می‌کنیم که گروه بانکی بدون برجام، نمی‌تواند صدرنشین بازدهی در بازار باشد.

*رشد تامین‌سرمایه‌ها در گرو معافیت مالیاتی

تامین‌سرمایه‌ها با اخبار مرتبط با عدم شمول صندوق‌های درآمد ثابت در بحث مالیات، مورد توجه هستند ازاین زاویه که سهم بازار آنها رشد می‌کند و طبعا حقوقی‌های بیشتری ترجیح می‌دهند که سپرده خود را نزد صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری کنند. بنظر باید روند صدور و تراز کدهای رزرو را در صندوق‌های درآمد ثابت برای صحه بر این موضوع بیش از پیش رصد کرد.

*تنور غذایی و دارویی‌ها چندان داغ نیست!

خبر حذف ارز ترجیحی تا حدی محرک مصرف‌کنندگان دلار ۴۲۰۰ تومانی بود اما عدم شفافیت دولت در سیاست‌های مربوط به نرخ‌گذاری و مصاحبه‌ها در خصوص عدم حذف ارز ترجیحی و رویکرد رئیس جمهور در خصوص آنکه ارز ترجیحی به شکلی حذف می‌شود که فشار قیمتی بر مردم وارد نشود، باعث شده تا تنور غذایی و دارویی‌ها چندان داغ نباشد. تعیین قیمت گندم تضمینی و به تناسب آن قیمت سایر محصولات کشاورزی باعث شد تا فروشندگان و مصرف‌کنندگان کالاهای کشاورزی در کانون توجه باشند.

*قندی های پرتقاضا

 قندی‌هایی که p.e مناسب دارند و برخی شرکت‌ها که از محل شناسایی درآمد محصول کشاورزی به روش ارزش منصفانه بهره می‌برند، با تقاضای قوی بازار همراه شدند.

" به طور کلی بازار تمایل بیشتری به توجه به اخبار مثبت دارد. خبرهای منفی، تاثیر کمتری بر روند بازار دارند و تمایل بازار به صعودی مشخص است با این حال اخبار برجامی و جنگ روسیه می تواند بر ذهن سرمایه‌گذاران تاثیر بگذارد. هرچه به سمت مجامع حرکت کنیم، تقسیم سودها وزن بیشتری در تصمیم گیری پیدا می کنند و از شاخص کل نیز حمایت می کنند"

کد خبر 15511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =