سهم دلار در ذخایر ارزی روسیه به کمتر از ۱۱ درصد رسید

رییس بانک مرکزی روسیه اعلام کرد قبل از آغاز جنگ، سهم دلار را در ذخایر خود تا ۱۰.۹ درصد پایین آورده، بنابراین علیرغم تحریم ذخایر دلار این بانک به دنبال جنگ اوکراین، ذخایر کافی یوان و طلا در اختیار دارد.

به گزارش بیداربورس به نقل از خبرگزاری تسنیم، الویرا نابیولینا، رییس بانک مرکزی روسیه در گزارش سالانه خود به مجلس در روز دوشنبه گفت روسیه حتی پس‌از تحریم ذخایر دلار این کشور توسط آمریکا و متحدانش، ذخایر کافی یوان و طلا در اختیار دارد.

بانک مرکزی روسیه در تلاش چندساله برای کاهش مواجهه با دلار آمریکا، سهم دلار در ذخایر خود را از اول ژانویه سال جاری میلادی تا ۱۰.۹ درصد پایین آورده‌است. این رقم در سال گذشته میلادی برابر با ۲۱.۲ درصد بود. اما ذخایر یورو از ۲۹.۲ درصد تا ۳۳.۹ درصد بالا رفته‌است.

آمریکا و متحدانش از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، تحریم‌های متعددی علیه این کشور اعمال کرده‌اند که شامل محدود کردن ذخایر بانک مرکزی روسیه هم می‌شود. مقامات روسیه اعلام کردند این تحریم‌ها حدود نیمی از ۶۴۲ میلیارد دلار از ذخایر این کشور را مسدود کرده‌است.

نابیولینا در گزارش خود آورده‌است: «این شرایط غیرمنتظره باعث تغییرات وسیعی می‌شود. روند سخت سازگاری با شرایط جدید ناگزیر باعث کاهش تولید ناخالص داخلی می‌شود. اما اقتصاد روسیه می‌تواند به روند سریع رشد خود باز گردد».

کد خبر 15518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =