رشد ۴۳ درصدی تجارت ایران با همسایگان

معاون وزیر اقتصاد گفت: تجارت کشورمان با همسایگان ایران در سال ۱۴۰۰با رشد ۲۳درصدی در وزن و ۴۳درصدی در ارزش به بیش از ۱۰۰میلیون تن کالا و به ارزش ۵۱.۹میلیارد دلار رسید.

به گزارش بیداربورس، علیرضا مقدسی، معاون وزیر اقتصاد و رییس کل گمرک ایران در مورد تجارت با ۱۵ کشور همسایه ایران گفت: سیاست همگرایی ایران با کشورهای منطقه به ویژه همسایگان در دولت سیزدهم موجب شده به موازات تلاش برای افزایش تولید در کشور، رشد تجارت با همه کشورها علی الخصوص همسایگان را شاهد باشیم.

وی افزود : یکصد میلیون و ۱۳۱هزار تن کالا به ارزش ۵۱میلیارد و ۸۷۵میلیون دلار در سال ۱۴۰۰بین ایران و۱۵کشور همسایه تبادل شد که ۷۵میلیون و ۴۴۵هزار تن به ارزش ۲۶میلیارد و ۲۹میلیون  دلار سهم صادرات ایران به این کشورها و ۲۴میلیون و ۶۸۶هزار تن به ارزش ۲۵میلیارد و ۸۴۶میلیون دلار نیز سهم واردات بوده است.

رییس کل گمرک ایران توضیح داد: در سال ۱۴۰۰با افزایش  ۱۲درصدی در وزن و ۲۹درصدی در ارزشِ کالاهای صادراتی به کشورهای همسایه همراه بودیم و در واردات نیز رشد ۶۸درصدی در وزن و ۶۰درصدی در ارزش را شاهدیم.

مقدسی در مورد میزان صادرات به کشورهای همسایه توضیح داد: عراق با ۸.۹میلیارد دلار و رشد ۲۱درصدی، ترکیه با ۶.۱میلیارد دلار و رشد ۱۴۱درصدی، امارات با ۴.۹میلیارد دلار و کاهش ۸درصدی، افغانستان با ۱.۸میلیارد دلار و کاهش ۲۰درصدی و پاکستان با ۱.۳میلیارد دلار و رشد ۲۴درصدی پنج مقصد اول کالاهای صادراتی ایران به ۱۵ کشور همسایه در سال ۱۴۰۰بودند.

مقدسی افزود: عمان با ۷۱۶میلیون دلار و رشد ۶۳درصدی، روسیه با ۵۷۹میلیون دلار و رشد ۱۵درصدی، آذربایجان با ۵۶۵میلیون دلار و رشد ۱۱درصدی، ترکمنستان با ۳۳۵میلیون دلار و رشد ۱۴۴درصدی، ارمنستان با ۳۰۴میلیون دلار (بدون تغییر)، قزاقستان با ۱۸۷میلیون دلار و رشد ۱۱درصدی، کویت با ۱۵۸میلیون دلار و رشد ۲درصدی، قطر با ۱۳۴میلیون دلار و کاهش ۲۰درصدی، بحرین با ۱۰میلیون دلار و رشد ۱۵درصدی و عربستان با ۴۱.۴هزار دلار، ۱۰مقصد بعدی صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای همسایه بوده است.

معاون وزیر اقتصاد در مورد میزان واردات از هر کدام از کشورهای همسایه گفت: امارات با ۱۶.۵میلیارد دلار و رشد ۶۹درصدی، ترکیه با ۵.۳میلیارد دلار و رشد ۲۰درصدی، روسیه با ۱.۷میلیارد دلار و رشد ۵۴درصدی، عراق با ۱.۲میلیارد دلار و رشد ۷۹۰درصدی و عمان با ۶۱۹میلیون دلار و رشد ۴۳درصدی، پنج کشور طرف معامله با ایران برای تامین نیازهای کشور در بین همسایگان در سال ۱۴۰۰بودند.

رییس کل گمرک ایران افزود: پاکستان با ۳۱۲میلیون دلار، قزاقستان با ۷۸میلیون دلار، آذربایجان با ۴۲.۶میلیون دلار، ترکمنستان با ۳۳.۳میلیون دلار، افغانستان با ۲۱.۱میلیون دلار، ارمنستان با ۲۰.۲میلیون دلار، کویت با ۱۴.۸میلیون دلار، قطر با ۹.۶ میلیون دلار و بحرین با ۱.۵میلیون دلار به ترتیب  ۱۰کشور دیگر  همسایه، برای تامین کالاهای مورد نیاز برای کشورمان در سال ۱۴۰۰ بودند.

کد خبر 15529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =