نمی‌توانیم توقف صادرات نفت روسیه را جبران کنیم

دبیرکل اوپک در دیدار با مقامات اتحادیه اروپا اعلام کرد تحریم‌ها علیه روسیه بیش‌از ۷ میلیون بشکه در روز از نفت یا سایر محصولات نفتی این کشور را از بازار خارج می‌کند و اوپک نمی‌تواند این نفت از دست رفته را جبران کند.

به گزارش بیداربورس به نقل از خبرگزاری تسنیم، اوپک در روز دوشنبه خطاب به اتحادیه اروپا گفت تحریم‌ها علیه روسیه یکی از بدترین شوک‌ها در عرضه نفت را به وجود می‌آورد و جبران این حجم از نفت ازدست‌رفته روسیه غیرممکن است. اوپک تاکید کرد نمی‌تواند نفت بیشتری تولید کند.

مقامات اتحادیه اروپا مذاکراتی در وین با مقامات اوپک در بحبوحه درخواست از این گروه برای افزایش تولید با توجه به احتمال تحریم‌ نفت روسیه برگزار کردند.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در این اجلاس گفت: «تحریم‌های فعلی علیه روسیه و تحریم‌هایی که احتمالاً در آینده وضع خواهد شد، می‌تواند بیش‌از ۷ میلیون بشکه در روز از نفت یا سایر محصولات نفتی روسیه را از بازار خارج کند».

وی تاکید کرد با توجه به دورنمای فعلی تقاضای نفت، جایگزین کردن این حجم از نفت ازدست‌رفته روسیه غیرممکن خواهد بود.

اتحادیه اروپا در این اجلاس یک‌بار دیگر از کشورهای تولیدکننده نفت خواست عرضه خود را افزایش دهند تا به آرام کردن روند افزایش قیمت نفت کمک شود.

نمایندگان این اتحادیه همچنین اشاره کردند که اوپک مسئول حفظ تعادل بازار نفت است.

اوپک دربرابر درخواست آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی برای افزایش بیشتر تولید نفت جهت کاهش قیمت آن مقاومت کرده‌است. قیمت نفت در ماه گذشته میلادی به‌دنبال وضع تحریم‌های گسترده علیه مسکو به‌خاطر حمله به اوکراین به بالاترین رقم طی ۱۴ سال گذشته رسید.

اتحادیه اروپا در این اجلاس گفت این گروه می‌تواند از ذخایر مازاد خود برداشت کند. اما بارکیندو معتقد است بی‌ثباتی بالای بازار نفت نتیجه عواملی خارج از کنترل اوپک بوده و این گروه نمی‌تواند بیش‌از این تولید کند.

ائتلاف اوپک پلاس که از اوپک و سایر تولیدکنندگان از جمله روسیه تشکیل‌شده، در ماه مه حدود ۴۳۲ هزار بشکه در روز به تولید خود می‌افزاید.

این جدیدترین گفتگوی برگزارشده بین اتحادیه اروپا و اوپک از ۲۰۰۵ تا حالا بوده‌است.

نفت روسیه تا به امروز از تحریم‌های اتحادیه اروپا معاف بوده‌است، اما بعد از توافق ۲۷ کشور عضو این بلوک برای تحریم زغال‌سنگ روسیه در هفته گذشته، برخی مقامات ارشد این اتحادیه اعلام کرده‌اند هدف بعدی نفت روسیه خواهد بود.

کد خبر 15531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =