سندباکس بازار سرمایه، محیطی مناسب جهت اجرای طرح‌های دانش بنیان در حوزه مالی

سندباکس یا محیط آزمون بازار سرمایه سازوکاری جهت حمایت و به اجرا درآوردن ایده‌ها، ابزارها و نهادهای جدید در یک محیط کاملاً نظارت‌شده است تا در یک مقیاس کوچک اجرا شده و ریسک‌های اجرای گسترده آن در کشور برای تنظیم‌گران مشخص شود.

به گزارش بیداربورس مدیرعامل مرکز مالی ایران با بیان این مطلب گفت: سند باکس که با عنوان محیط آزمون تنظیم‌گری نیز شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از رویه‌های بررسی و سنجش ایده است که پس از دریافت ایده نوآورانه، نسبت به ایجاد محیط کنترل‌شده برای شروع فعالیت در دوره‌ای موقت و زمان‌بندی‌شده با شرایط مختص ایده، اقدام می‌نماید. این محیط در صورت تحقق شاخص‌های موفقیت تعیین‌شده و تشخیص امکان‌پذیری تنظیم و کنترل رفتار کسب‌وکار، شرایط صدور مجوز دائم و توسعه عملکردی فعالیت کسب‌وکار تحت کنترل را ایجاد می‌کند و نیز متقاضیان جدید این زمینه را به نهادهای قانونی، مرتبط می‌کند.

سجاد موحد، افزود: این محیط در بازار سرمایه ایران شامل سه رکن اصلی شورای راهبری، دبیرخانه و مجری است. شورای راهبری متشکل از معاونت اجرایی به عنوان رئیس شورا، معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران، معاونت نظارت برنهادهای مالی و معاونت حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار، یک نفر خبره در حوزه نوآوری‌ها یا فناوری‌های مالی آشنا به بازار سرمایه و مدیر فناوری اطلاعات سازمان به‌عنوان دبیر شورای راهبری است. وفق ماده ۸ دستورالعمل دومین جلسه شورای راهبری محیط‌های آزمون (سندباکس) مورخ ۱/۰۹/۱۴۰۰، مرکز مالی ایران به مدت دو سال به‌عنوان مجری محیط‌های آزمون بازار سرمایه تعیین‌شده است.

وی با اشاره به عملکرد مرکز مالی ایران در این مدت گفت: از زمان تعیین این مرکز به‌عنوان مجری سندباکس، به طراحی و تعیین فرایندها و رویه‌های اجرایی موردنیاز در مراحل پیش از آزمون، حین آزمون و خروج از آزمون پرداخته است. طبق وظایف مجری در دستورالعمل محیط آزمون بازار سرمایه، مرکز مالی ایران به تشکیل کمیته‌های تخصصی فقهی حقوقی، کسب‌وکار، فنی امنیتی و بررسی تخصصی طرح‌های دریافتی از سمت وزارت اقتصاد پرداخته است و همگی طرح‌ها تا بدین لحظه تعیین تکلیف شده‌اند.

مدیرعامل مرکز مالی ایران در ادامه با ضرورت تسریع در فرایند اخذ ایده‌های نوآورانه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تنها راه دریافت طرح های ارسالی متقاضیان حضور در محیط آزمون، از طریق سایت ایران تما به نشانی irantama.ir بوده و متقاضیان برای ارسال ایده های نوآورانه خود می‌توانند از این طریق اقدام نمایند. تلاش بر این است که در صورت امکان و به‌منظور تسهیل نحوه ارسال ایده‌های نوآورانه در این محیط، شرایطی برای ارسال مستقیم طرح به دبیرخانه سندباکس بازار سرمایه فراهم کنند.

دیرعامل مرکز مالی ایران خاطر نشان کرد: است طبق بند ۳-۳ ماده ۳ دستورالعمل ایجاد نظام مدیریت یکپارچه محیط‌های آزمون تنظیم گری کسب‌وکارهای نوآورانه در فضای مجازی مصوب جلسه شماره ۸۸ کمیسیون عالی تنظیم مقررات مورخ ۳۰/۱۰/۹۸ و همچنین تبصره ۳ ماده ۲ دستورالعمل اجرایی محیط‌های آزمون (سندباکس) بازار سرمایه مصوب ۲۳/۰۴/۱۴۰۰ هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار سازمان بورس و اوراق بهادار مسئولیت ایجاد و معرفی درگاه الکترونیکی مدیریت چرخه درخواست تا صدور مجوز ایده‌های کسب‌وکارهای نوآورانه در محیط‌های آزمون (تارنمای پنجره واحد محیط‌های آزمون) بر عهده دبیرخانه کارگروه مدیریت یکپارچه قرار داده‌شده و شورای راهبری موظف به بررسی طرح‌های ارسالی از سوی کارگروه مدیریت یکپارچه و هماهنگی محیط‌های آزمون موضوع ماده ۳ مصوبه کمیسیون عالی تنظیم مقررات است.

در پایان موحد، تصریح کرد: در تلاش هستیم در این زمینه و در دستورالعمل اجرایی سازمان شیوه دریافت مستقیم طرح توسط محیط آزمون بازار سرمایه از متقاضی نیز در نظر گرفته شود و بتوانیم با دریافت طرح های نوآورانه و دانش بنیان در حوزه بازار های مالی و به ویژه بازار سرمایه، گامی در جهت بهبود و تسهیل فضای کسب و کار در حوزه مالی و به ویژه فینتک ها و شرکت‌های دانش بنیان برداریم.

کد خبر 15533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =