آیا هم‌اکنون زمان مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

همه می‌دانند بازارها صعود و نزول می‌کنند. اما چه زمانی باید از بازار خارج شد و چه زمانی باید در آن ماند؟ پاسخ این سوال هرگز سیاه یا سفید نیست و از طریق درک قواعد چرخه‌ها به دست می‌آید. وقتی الگوهای فرازوفرودهایی را فرا بگیرید که نه‌تنها بر اقتصاد، بازارها و شرکت‌ها، بلکه بر روانشناسی انسان و رفتارهای سرمایه‌گذاری ناشی از آن تاثیر می‌گذارند، اطمینان لازم برای تشخیص موقعیت خود در چرخه بازار را به ‌دست می‌آورید.

خلاصه ای از کتاب:

آیا هم‌اکنون زمان مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

همه می‌دانند بازارها صعود و نزول می‌کنند. اما چه زمانی باید از بازار خارج شد و چه زمانی باید در آن ماند؟ پاسخ این سوال هرگز سیاه یا سفید نیست و از طریق درک قواعد چرخه‌ها به دست می‌آید. وقتی الگوهای فرازوفرودهایی را فرا بگیرید که نه‌تنها بر اقتصاد، بازارها و شرکت‌ها، بلکه بر روانشناسی انسان و رفتارهای سرمایه‌گذاری ناشی از آن تاثیر می‌گذارند، اطمینان لازم برای تشخیص موقعیت خود در چرخه بازار را به ‌دست می‌آورید. 

کلید کسب بازده های حداکثری در درک و موضع گیری مناسب نسبت به چرخه‌های جاری بازارهای مالی نهفته است. چرخه های بازار اصطلاحی گسترده است که به روندها یا الگوهایی اشاره دارد که در بازارهای مختلف مالی و حتی بازارهای املاک و مستغلات پدیدار می شوند و تمایل به تکرار دارند. در طول چرخه‌ای معین، برخی از اوراق بهادار یا طبقات دارایی عملکرد بهتری از سایرین دارند، زیرا مدل‌های کسب‌وکار آنها با شرایط رشد هماهنگ است. اگر چرخه‌های گذشته بازار را مطالعه کنید، منشا آنها را درک کنید و نسبت به چرخه‌ بعدی هوشیار باشید، با تغییرات محیط سرمایه‌گذاری هماهنگ می‌شوید. شما آماده خواهید بود، درحالی‌که سایرین در مواجهه با رویدادهای غیرمنتظره، غافلگیر شده یا قربانی احساساتی مانند ترس و طمع می‌شوند.

یکی از بهترین منابع مطالعاتی در خصوص درک و بکارگیری قواعد چرخه‌ها کتاب «تسلط بر چرخه بازار: چگونه احتمالات را به نفع خود تغییر دهیم»، به تالیف هاوارد استنلی مارکس است. او متولد سال 1946، سرمایه گذار و نویسنده آمریکایی، موسس و مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه اوکتری (بزرگترین سرمایه گذار نهادی در اوراق بهادار درمانده در سراسر جهان) است. وی به خاطر انتشار راهبردها و بینش‌های خود در سرمایه گذاری، بسیار شهرت یافته و خالص ثروت او بالغ بر 2/2 میلیارد دلار است. وارن بافت در جایی می‌گوید وقتی در فهرست ایمیل هایش یادداشتی از هاوارد مارکس را می بیند، باز کردن و مطالعه آن ایمیل جزو اولویتهایش است.

هدف از ترجمۀ این کتاب، تبیین ماهیت چرخه‌ای بازار سرمایه و سایر بازارهای طبقات دارایی در غیاب منبع مناسب در این خصوص، در بازار سرمایه کشور است. طی سال های 1392 تا 1400، بازار های طبقات مختلف دارایی، با نوسانات عجیبی همراه بودند و اوج این نوسانات، در سال 1396 تا 1399 اتفاق افتاد به نحوی که فقط شاخص کل بازار سرمایه در سال 1399، رشد صد درصدی و نزول 40 درصدی را در یک دوره 12 ماهه تجربه کرد. از این رو، با توجه به تمرکز کتاب بر چرخه‌های بازارهای مالی، املاک و مستغلات، روانشناسی سرمایه گذاری و ... نیاز به چنین منبعی برای سرمایه‌گذاران، بسیار ضروری به‌نظر می‌رسید.

پیش‌بینی آینده بازار سرمایه چالش‌برانگیز است، چون آینده ذاتاً غیرقابل‌پیش‌بینی است و منشا ریسک در همین امر نهفته است. اگر سرمایه‌گذاران قواعد چرخه‌ها را درک کنند و نسبت به چرخه‌های بازار هوشیار باشند، می‌توانند عملکرد برتری از خرد جمعی سرمایه‌گذاران بازار کسب کنند. آگاهی از اینکه نسبت به چرخه‌های اقتصادی و چرخه‌های بازار در چه وضعیتی قرار داریم، می‌تواند ایده‌ی بهتری از رویدادهای آتی احتمالی به دست دهد. سرمایه‌گذاران به کمک همین فرآیند می‌توانند احتمالات را به نفع خودشان تغییر دهند.

وقتی اقتصاد در حال بازیابی از یک سقوط است و بازارها در حال رشد از کف هستند، احتمال زیادی وجود دارد که بازار به قیمت‌های بالایی برسد. صعودهای خوشایند بازار، با بیشترین احتمال در نومیدی زاده می‌شوند؛ سرمایه‌گذاران بالاخره متقاعد می‌شوند که خرید کنند و وقتی خرید می‌کنند، قیمت ها افزایش می‌یابد. در محدوده کف چرخه‌های بازار و اقتصاد، احتمال وقوع اتفاقات خوب بیشتر بوده و خرید با ریسک کمی همراه است.  

برعکس، وقتی بازیابی رخ دهد و مدتی بازار گاوی حاکم شود، سرمایه‌گذاران احتمالاً دچار سرخوشی می‌شوند و خوش‌بینی آنها در قیمت‌های سهام لحاظ می‌شود. در نتیجه، قیمت‌ها در سطوح پرریسک قرار دارند و بروز نومیدی در آینده نزدیک محتمل‌تر خواهد شد. یعنی وقتی عموم سرمایه‌گذاران احساس خوبی دارند و قیمت‌ها را به بالا سوق می‌دهند، در حقیقت زمان فروش فرارسیده است.

اگرچه نمی‌دانیم و نمی‌توانیم بدانیم آینده دقیقا آبستن چه حوادثی است، اما می‌توانیم بینش بهتری نسبت به موج صعودی یا نزولی بازارهای مختلف داشته باشیم. بهترین سرمایه گذاران، افرادی هستند که موقعیت چرخه ها را در تحلیل خود در نظر می گیرند و درنتیجه، می توانند رویکرد تهاجمی یا محافظه کارانه‌ای را در چینش سبدهای سرمایه‌گذاری خود اتخاذ کنند. با پیروی از دیدگاه مارکس، که طی سال‌ها از یادداشت‌ها و نامه‌های مشهور و پرطرفدار او به مشتریانش در موسسه مدیریت ثروت اوکتری برگرفته شده است، می‌توان بر الگوهای تکرارشونده محیط سرمایه‌گذاری، یعنی همان چرخه‌ها، تسلط یافت و به عملکرد سرمایه‌گذاری برتری نسبت به میانگین عملکرد فعالان بازار دست یافت. امید است، کتاب حاضر که وامدار تجربیات هاوارد مارکس است، بتواند به سرمایه‌گذاران در درک چرخه‌های بازار کمک کند و آینده بهتری را از منظر بازدهی متناسب با ریسک سبد سرمایه‌گذاری پیش‌روی‌شان قرار دهد.

نام کتاب: تسلط بر چرخه بازار، چگونه احتمالات را به نفع خود تغییر دهیم

نویسنده: هاوارد مارکس

مترجمان: مریم سادات مرتضوی، شاهین احمدی

لینک خرید:

https://yun.ir/glfrvc

شما می‌توانید با کد تخفیف arad1401 این محصول را با ده درصد تخفیف خریداری کنید.

کد خبر 15539

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =