جنگ اوکراین ۲ برابر کرونا برای اروپا هزینه داشته‌ است

متخصصان عقیده دارند حمله روسیه به اوکراین تأثیرات منفی و ماندگاری بر اقتصاد دنیا داشته باشد. خسارتی که جنگ اوکراین به اروپا و آسیای مرکزی زده بیش‌از همه‌گیری کرونا در ۲۰۲۰ بوده‌است.

به‌گزارش بیداربورس به نقل از اویل پرایس، اوکراین علاوه‌بر تلفات انسانی و نابودی زیرساخت‌ها، با بحران شدید اقتصادی مواجه است. به‌طوری‌که بانک جهانی تخمین می‌زند اقتصاد این کشور ۴۵.۱ درصد در سال جاری میلادی کوچک شود. این در حالی است که بانک جهانی قبل‌از جنگ رشد ۳ درصدی را برای اقتصاد اوکراین پیش‌بینی کرده بود.
آنا بجرد، معاون منطقه‌ای بانک جهانی در اروپا و آسیای مرکزی با اشاره به این‌که شدت رکود اقتصادی در اوکراین بستگی به طولانی شدن جنگ دارد گفت: «بزرگی بحران بشردوستانه‌ای که به خاطره جنگ به‌وجودآمده تکان‌دهنده است. حمله روسیه ضربه سختی به اقتصاد اوکراین وارد و زیرساخت‌های آن را نابود کرده‌است».
این بانک پیش‌بینی می‌کند در صورت ادامه جنگ، تولید ناخالص داخلی روسیه و اوکراین به‌ترتیب ۲۰ درصد و ۷۵ درصد کاهش یابد.
از آغاز جنگ اوکراین، بیش ۳ میلیون نفر مشاغل خود را از دست داده‌اند و دولت اوکراین تخمین می‌زند اقتصاد این کشور همین حالا ۵۶۵ میلیارد دلار متضرر شده باشد.

با توجه به خارج شدن میلیون‌ها نفر از مردم اوکراین از کشور یا پیوستن آن‌ها به جنگ علیه روسیه، نیروی کار کاهش شدیدی داشته‌است. بیش‌از ۴ میلیون اوکراینی کشور خود را ترک کرده‌ و بیشتر به لهستان مهاجرت کرده‌اند. بیش‌از ۶.۵ میلیون نفر هم در داخل کشور جابجا شدند.
بسته شدن تجارت در دریای سیاه ۹۰ درصد از صادرات غلات و نیمی از کل صادرات اوکراین را متوقف کرده‌است. قیمت جهانی غذا افزایش‌یافته چون اوکراین بعد از روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده روغن آفتاب‌گردان در دنیاست. بیشتر از ۷۵ درصد از رفت‌وآمد در بنادر اوکراین کاهش‌یافته است.
بانک جهانی همچنین اعلام کرده اقتصاد روسیه به‌خاطر تحریم‌های غربی وارد رکود عمیقی شده‌است و پیش‌بینی می‌کند ۱۱.۲ درصد در سال جاری میلادی کوچک شود.
متخصصان عقیده دارند حمله روسیه به اوکراین تأثیرات منفی و ماندگاری بر اقتصاد دنیا داشته باشد و قیمت جهانی انرژی و مواد غذایی را افزایش دهد. به‌این‌ترتیب میلیون‌ها نفر در دنیا تحت تاثیر تورم بالا قرار می‌گیرند.
 خسارتی که جنگ اوکراین به اروپا و آسیای مرکزی زده بیش‌از همه‌گیری کرونا در ۲۰۲۰ بوده‌است.
علاوه‌بر روسیه و اوکراین، کشورهای همسایه یعنی بلاروس، جمهوری قرقیزستان، مولداوی و تاجیکستان هم در سال جاری میلادی وارد رکود می‌شوند. پیش‌بینی رشد اقتصاد برای تمام کشورها به‌خاطر جنگ پایین آمده‌است.

کد خبر 15552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =