از اعتبارسنجی شخصیت مشتریان حقوقی بانک‌ها تا تسهیل در انتشار اوراق

با مبنا قرار گرفتن اعتبار سنجی یا رتبه اعتباری شخصیت حقوقی برای ارائه ضمانت سیستم بانکی به متقاضیان انتشار اوراق در بازار سرمایه، انتشار اوراق از سهولت بیشتری برخوردار می‌شوند.

به گزارش بیداربورس علی بیگ زاده، مدیر سابق بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: در سالیان گذشته بر اساس تجربه‌های موفق جهانی، انتشار اوراق بر اساس رتبه اعتباری در بازار سرمایه آغاز شد و تاکنون تعدادی اوراق نیز بر اساس این مکانیزم منتشر شده است. این اقدام، گامی موثر در راستای سهولت در انتشار اوراق بوده است.

قائم‌مقام تامین سرمایه تمدن ادامه داد: علیرغم این موضوع و امکان استفاده از فرایند توثیق برای رکن ضامن در انتشار اوراق، بحث ضمانت کماکان یکی از گلوگاه‌ها در انتشار اوراق است که نقش سیستم بانکی در این فرایند می‌تواند کمک شایانی در انتشار اوراق داشته باشد.

او با مدنظر قرار دادن اقدامات بانک مرکزی بر مبنای اعتبارسنجی مشتریان حقوقی بانک‌ها تصریح کرد: با تدابیر جدید بانک مرکزی، پرداخت تسهیلات خرد بر مبنای اعتبارسنجی به شکل جدی پیگیری می‌شود و این در حالی است که باید ارائه تضامین به شرکت‌های حقوقی به منظور انتشار اوراق در بازار سرمایه مورد تاکید قرار گیرد.

بیگ‌زاده توضیح داد: به بیانی دیگر، به‌جای مطالبه وثائق ملکی یا سهام به‌منظور ارائه ضمانت انتشار اوراق از سوی سیستم بانکی، اعتبار سنجی یا رتبه اعتباری شخصیت حقوقی مبنای ارائه ضمانت سیستم بانکی به متقاضیان انتشار اوراق در بازار سرمایه قرار می‌گیرد.

قائم‌مقام تامین سرمایه تمدن خاطرنشان کرد: کمک سیستم بانکی به رونق هرچه بیشتر فرایند انتشار اوراق می تواند از فشار روز افزون به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات بکاهد و بانک‌ها با ارائه ضمانت و بر مبنای اقلام زیرخط، حرکت چرخ تامین مالی در کشور را تسریع کنند.

منبع: سنا
کد خبر 15566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =