۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
حال بورس خوب می‌ماند اگر...

در حالی که افزایش معاملات خرد و روند صعودی شاخص های بازار سرمایه نشانه های بازگشت اعتماد به این بازار را پررنگ کرده بود، یک بخشنامه ترمز صعود بورس را کشید و باعث شد بورس در یک روز بیش از ۳۳ هزار واحد کاهش یابد.

به گزارش بیداربورس، بازار سرمایه سال را سبزپوش آغاز کرد و ادامه روند این سبزپوشی درکنار افزایش حجم معاملات خرد باعث شد تا شاخص کل بورس حتی از یک میلیون و ۴۷۰ هزار واحد نیز فراتر رود. در هفته جاری نیز این روند ادامه داشت تا اینکه در روز سه شنبه، عوارض صادراتی بر محصولات معدنی باعث شد ترمز این صعود کشیده شده و شاخص کل بیش از ۳۳ هزار واحد کاهش یابد. البته روند کاهشی ادامه دار نبود و بورس دوباره در روز چهارشنبه سبزپوش شد. هرچند مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در اعتراض به بخشنامه مذکور خطاب به وزیر صمت نامه ای نوشت اما هنوز تکلیف این بخشنامه مشخص نیست و ابهاماتی دارد.

در هر حال بررسی آمار بازار سهام در هفته جاری حاکی از آن است که ارزش کل معاملات با کاهشی ۷.۲۸ درصدی از ۲۹۸ هزار و ۷۳۳ میلیارد ریال در هفته گذشته به ۲۷۶ هزار و ۹۷۱ میلیارد ریال در هفته جاری رسید. این درحالی است که حجم کل معاملات رشدی ۴.۱۲ درصدی را تجربه کرد و از ۵۱ هزار و ۴۲۲ میلیون سهم در هفته گذشته تا ۵۳ میلیون و ۵۴۰ سهم در هفته جاری صعود کرد.

پیشتازی بازار اول سهام

از میان بازارها فقط ارزش معاملات در بازار اول سهام صعودی بود و توانست با ۸.۸۳ درصد افزایش از ۱۱۰ هزار و ۸۱۲ میلیارد ریال در هفته قبل به ۱۲۰ هزار و ۵۹۲ میلیارد ریال در هفته جاری برسد. این درحالی است که ارزش معاملات در بازار دوم سهام با کاهشی ۱۰.۳۰ درصدی، از ۱۰۱ هزار و ۸۶۵ میلیارد ریال تا ۹۱ هزار و ۲۸۵ میلیارد ریال در هفته جاری کاهش یافت.

ارزش معاملات در بازار بدهی با ۷۰.۶۸ درصد کاهش از ۱۴ هزار و ۴۷۵ میلیارد ریال تا ۴۲۴۵ میلیارد ریال کاهش یافت. این روند در بازار مشتقه نیز نزولی بود و ارزش معاملات در این بازار با ۵.۴۳ درصد کاهش، از ۵۵۰ میلیارد ریال تا ۵۲۰ میلیارد ریال کاهش یافت. ارزش معاملات در صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله هم با کاهشی ۱۵.۰۷ درصدی از ۷۱ هزار و ۳۱ میلیارد ریال در هفته گذشته به ۶۰ هزار و ۳۲۹ میلیارد ریال در هفته جاری رسید.

شاخص کل نزولی شد، شاخص هم وزن صعودی

شاخص کل بورس در هفته جاری با ۰.۶۶ درصد کاهش نسبت به هفته گذشته، از یک میلیون و ۴۶۳ هزار واحد در هفته قبل به یک میلیون و ۴۵۴ هزار واحد در هفته جاری رسید. این درحالی است که شاخص کل با معیار هم وزن توانست روند صعودی خود را حفظ کند و با ۱.۴۹ درصد افزایش، از ۳۷۷ هزار و ۳۴۸ واحد در هفته قبل به ۳۸۲ هزار و ۹۷۰ واحد در هفته جاری برسد.

کد خبر 15595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =