ضرورت امروز بازار سرمایه؛ تطبیق زمان‌های معاملاتی با بازارهای جهانی

مدیرعامل شرکت سبدگردان «هیوا» با مناسب دانستن اقدام اخیر سازمان بورس مبنی بر افزایش عمق مظنه‌ها، افزود: همزمان با این مباحث باید به افزایش ساعت و روزهای معاملاتی نیز پرداخته شود؛ زیرا یکی از عدم تقارن‌هایی که در بازار سرمایه وجود دارد بابت اختلاف ساعت و روزهای معاملاتی با بازارهای بین المللی است، موضوعی که توجه به آن می‌تواند بر نوسانات قیمتی و پیش‌بینی‌پذیری بازار کمک کند.

به گزارش بیداربورس مدیرعامل شرکت سبدگردان هیوا با بیان مطلب بالا گفت: از لحاظ تاریخی امتیاز امکان مشاهده تمام عمق مظنه‌ها همیشه در اختیار معامله‌گران کارگزاری‌ها بود. از این طریق آنها می توانستند سفارش مشتریان را با بهترین قیمت انجام دهند. حال با افزایش عمق مظنه‌ها برای معامله‌گران آنلاین، این امکان برای همه معامله‌گران فراهم شد.

مهدی دلبری افزود: طی سال‌های اخیر، تابلوخوانی و اطلاعات مربوط به روانشناسی بازار در تصمیم‌گیری سهامداران از اهمیت زیادی برخوردار شده است. از طرف دیگر، گمان می‌رود علاوه بر کارگزاری‌ها برخی اشخاص با سایر روش‌ها به اطلاعات بیشتری نسبت به معامله‌گران عادی دسترسی پیدا کرده‌اند.

او تصریح کرد: با تاکید بر این که عمق مظنه‌ها به تنهایی نباید به عنوان متغییر اصلی در خرید و فروش لحاظ شود ولی با توجه به شرایط بازار به عنوان یکی از متغیرهای مورد توجه سهامداران، می‌توان گفت افزایش عمق مظنه سبب می‌شود عدالت مناسبی بین تمام سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی، سرمایه‌گذاران بزرگ و کوچک، سهامداران آنلاین و آفلاین وجود داشته باشد تا از این طریق همگی از اطلاعات موجود بهره ببرند.

این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: اطلاعات مربوط به افزایش عمق مظنه‌های سهام برای بخش داده‌کاوی هم می‌تواند استفاده شود، براین اساس اگر فرد یا شرکتی قصد تحلیل مسایل مربوط به بازار را دارد، می تواند از این اطلاعات در تفسیر و تحلیل روند کلی بازار استفاده کند.

دلبری افزود: البته بهتر است همزمان با نشان دادن عمق مظنه در کل دامنه نوسان، تمام سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی امکان دسترسی مستقیم به (API) یا همان رابط برنامه نویسی نرم‌افزار کاربردی را هم داشته باشند تا بتوانند از مکانیزم‌های تصمیم‌گیری بر مبنای سیستم اطلاعات کامپیوتری بهره‌مند شوند.

او اظهار کرد: این اقدام به مدیریت سفارش‌های آشکار کمک می‌کند تا افراد نتوانند با مقاصد قبلی سفارش‌های آشکار بزرگ با قصد انجام ندادن معامله را کاهش دهد. بنابراین افراد با احتیاط بیشتری به انجام معاملات مبادرت می ورزند و از این طریق امکان بروز تخلفات آشکار کمتر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سبدگردان «هیوا» با مناسب دانستن افزایش عمق مظنه‌ها، افزود: همزمان با این اقدام باید به دنبال افزایش ساعت و روزهای معاملاتی نیز باشیم؛ زیرا یکی از عدم تقارن‌هایی که در بازار سرمایه وجود دارد بابت اختلاف ساعت و روزهای معاملاتی با بازارهای بین المللی است.

دلبری اظهار کرد: بورس ما کمترین ساعت معاملاتی را در دنیا دارد. از این رو افزایش ساعت و روزهای معاملاتی سبب افزایش نقدشوندگی در این بازار می‌شود. کاهش اختلاف ساعت و روزهای بازار داخلی با بازارهای جهانی کمک می‌کند تا شکاف قیمتی بین ساعت پایانی و ساعت شروع در روز بعد، کاهش پیدا کند.

او اضافه کرد: به طور معمول میانگین ساعت‌های معاملاتی در بورس های دنیا، بین ۸ تا ۹ ساعت است که اگر بازار ما نیز این میزان ساعات معاملاتی را داشته باشد، حدود ۴ تا ۵ ساعت از اختلاف ساعت بازارسرمایه را با بازارهای بین المللی کاهش می‌دهد.

این کارشناس بازارسرمایه بیان کرد: در حال حاضر، بازارسرمایه دو روز از روزهایی که بازارهای بین المللی در حال فعالیت هستند، تعطیل است و برعکس در روزهای تعطیلی بازارهای بین المللی در حال فعالیت است، این موضوع سبب می‌شود تا بین روز چهارشنبه و شنبه و یا پایان بازار با آغاز بازار در روز بعدی گاه با نوسانات قیمتی زیادی رو به رو باشیم.

یادآور می‌شود، از روز ۱۵ فرودین سال جدید و طبق مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در اسفندماه سال ۱۴۰۰، معامله‌گران آنلاین به تمام مظنه‌های خرید و فروش در سامانه‌های معاملاتی بر خط کارگزاران دسترسی پیدا کردند.

شایان ذکر است، پیش از این تنها ۵ مظنه سهام برای معامله‌گران برخط (آنلاین) نمایش داده می‌شد، اما با تحقق این مصوبه همه مظنه‌ها به طور نامحدود برای معامله‌گران قابل مشاهده است. موضوعی که به زعم کارشناسان بازارسرمایه با از بین بردن تبعیض، به نفع سهامداران خُرد خواهد بود؛ همچنین با اطلاع از عمق مظنه‌ها سفارش‌گذاری سرمایه‌گذاران با آگاهی از میزان عرضه و تقاضا انجام می شود و تا حدی جلوی دستکاری قیمت توسط حقوقی‌ها و بازیگران سهام گرفته خواهد شد.

کد خبر 15610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =