۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
خبر خوش برای جاماندگان سهام عدالت

حدود ۲۰ میلیون نفر در کشور سهام عدالت ندارند در کمیسیون اقتصادی طرحی را تصویب شده و براین اساس کسانی که مشمول باشند، سهام عدالت دریافت می‌کنند.

به گزارش بیداربورس، سهام عدالت با هدف خصوصی‌ سازی و واگذاری سهام شرکت ‌های دولتی به اقشار کم درآمد از زمان دولت نهم طراحی و اجرا شده است. این طرح شامل سهام حدود ۵۰ شرکت دولتی مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی بود. افرادی که سهام عدالت به آنها تعلق گرفته جزو سهامداران شرکت ‌های بورسی و فرابورس در نظر گرفته می ‌شوند.

۷۰ درصد شرکت‌ های حاضر در سبد سهام عدالت در بورس حضور دارند و سهامشان قابل معامله در بورس است. مابقی این شرکت ها به دلایل مختلف هنوز وارد بازار سرمایه نشده اند.

* از سهام عدالت چه خبر؟

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره  جاماندگان سهام عدالت، گفت: برآورد این است حدود ۲۰ میلیون نفر در کشور سهام عدالت ندارند که در کمیسیون اقتصادی طرحی را تصویب کردیم و براین اساس کسانی که مشمول باشند، سهام عدالت دریافت می‌کنند.

پیمان حدادی، مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار: با توجه به نزدیک‌شدن به فصل مجامع، یکی از موضوعات بسیار مهم در موضوع سهام عدالت؛ حضور نماینده مشمولان سهام عدالت است که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند. طبق هماهنگی‌های انجام‌شده فقط افرادی می‌توانند به‌عنوان نماینده سهامداران روش غیرمستقیم سهام عدالت در مجامع شرکت‌ها حضور داشته باشند که دارای معرفی‌نامه رسمی از کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت باشند.

نماینده ویژه رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفت: کارگروه ویژه سهام عدالت پیگیر واریز سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت برای سهامداران است. سود شرکت‌های غیربورسی در حال بررسی است که چقدر از سود این شرکت‌ها از طرف سازمان خصوصی‌سازی دریافت شده و اگر ارقام آن قابل توجه باشد، مانند سودهای شرکت‌های بورسی سهام عدالت از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تجمیع شده و پول آن به حساب سهامداران عدالت واریز می‌شود. البته هنوز شورای عالی بورس در این زمینه تصمیم‌گیری نشده است و پول‌های جمع‌آوری شده از شرکت‌های غیربورسی اعداد قابل توجهی نیست.

* سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

سهام عدالت که از سال ۸۴ وارد عرصه اقتصادی کشور شده، حدود ۴۹ میلیون سهامدار دارد که یکی از بزرگترین طرح های اقتصادی کشور بوده است. با طرح مجلس ممکن است تعداد سهامداران این سهام افزایش قابل توجهی پیدا کند. سبد سهام عدالت از تعدادی سهام ارزنده و نمادهای بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است که در هفته‌های گذشته با نوسان فراوانی همراه بوده است. ارزش سهام عدالت در هفته چهارم فروردین ماه با کاهش ۱.۸ درصدی روبرو شده است. این سهام در بهمن ماه با کاهش ارزش مواجه شد و در اسفندماه نیز روند نوسانی داشت.

در نیمه اول اسفند ماه ارزش این سهام افزایش یافت، اما به دلیل استقبال سهامداران از نمادهای کوچک، در نیمه دوم اسفند ماه ارزش سبد سهام عدالت با کاهش ارزش مواجه شد. ارزش این سهام در هفته دوم فروردین ماه برخلاف رشد شاخص‌های عملکردی بازار سرمایه، با کاهش ارزش مواجه شد، اما در هفته سوم فرودین ماه و با رشد شاخص کل، ارزش سهام عدالت نیز رشد قابل قبولی داشته است.

طی هفته چهارم فروردین ماه ارزش این سهام افت ۱.۸ درصدی را ثبت کرد. این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس با کاهش ۰.۷ درصدی و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز افزایش ۱.۵ درصدی داشته‌اند.

برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های اسمی ۴۰۹ هزار تومانی، ۴۹۲ هزار تومانی، ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته سوم فرودین ماه به ترتیب با کاهش  ۱۳۶ هزار تومانی، ۱۶۴ هزار تومانی، ۱۷۸ هزار تومانی و ۳۳۴ هزار تومانی نسبت به هفته دوم فروردین ماه مواجه شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با ۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ۸ میلیون و ۷۲۱ هزار تومان، ۹ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان و ۱۷ میلیون و ۷۲۶ هزار تومان.

ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد سال ۹۹ با افت ۵۳ درصدی مواجه شده است. از مهمترین دلایل ریزش قیمت سهام عدالت، ‌ضعف مدیریت در شرکتهای سرمایه‌گذاری و عدم برگزاری مجامع این شرکتها و نیز نبود بازارگردان حرفه‌ای برای این شرکتها به شمار می‌رود.

بنابراین گزارش ارزش سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال گذشته به ترتیب با کاهش قیمت ۸ میلیون و ۳۲۹ هزار تومانی، ۱۰ میلیون و ۱۹ هزار تومانی، ۱۰ میلیون و ۸۳۴ هزار تومانی و ۲۰ میلیون و ۳۶۵ هزار تومانی روبرو شده است.

منبع: خبرگزاری فارس
کد خبر 15612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =