آمار معاملات زمستان سال ۱۴۰۰ تسویه معاملات کالایی سمات منتشر شد

عملکرد تسویه معاملات کالایی سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه برای دوره سه ماه پایانی سال ۱۴۰۰ منتشر شد.

به گزارش بیدار بورس به نقل از سمات، در این گزارش جزییات آمار ارزش معاملات بازار فیزیکی، ارزش معاملات به تفکیک نوع تسویه و نوع معامله، به تفکیک گروه های کالایی، معاملات محصولات مشتقه نفتی، معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا، معاملات اوراق گواهی سپرده کالایی به تفکیک کالا، معاملات اوراق سلف موازی استاندارد، اوراق بهادار وثیقه شده به تفکیک ابزار و پراکندگی مشتریان فعال در رینگ بین الملل مشخص شده است.

ارزش معاملات بازار فیزیکی

بر اساس آمار منتشر شده، در پایان سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۰ تعداد کل معاملات به ۲.۳۰۵ مورد و ارزش کل معاملات بازار فیزیکی به ۳۱۵.۳۳۲.۳۸۱ میلیون ریال رسیده است.

همچنین ارزش معاملات تسویه شده ۳۰۹.۴۶۰.۲۸۳ میلیون ریال و ارزش معاملات منفسخ ۵.۸۷۲.۰۹۸ میلیون ریال بوده و از میان معاملات منعقد شده تعداد ۲.۲۷۷ تسویه شده اند و در سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۰، تنوع محصولات معامله شده مربوط به ۵۳ کالا بوده است.

ارزش معاملات به تفکیک نوع تسویه و نوع معامله

آخرین آمارها نشان می‌دهد در سه ماهه پایانی سال گذشته ارزش تسویه معاملات شرایطی ۱.۷۸۸.۲۸۶ میلیون ریال بوده و در عین حال ارزش سایر انواع تسویه در بازه زمانی مذکور برای تسویه خارج از پایاپای ۲۵۷.۲۱۲.۳۱۴ میلیون ریال، تسویه نقدی ۵۰.۳۰۶.۲۶۹ میلیون ریال و تسویه با تضمین ۶.۰۲۵.۵۱۳ میلیون ریال به ثبت رسیده است.

معاملات بورس انرژی از نظر شرایط پرداخت و تحویل کالا در طبقه بندی خاص خود قرار می‌گیرند که ارزش آنها در بازه زمانی مذکور در خصوص ارزش انواع معاملات به همراه حجم انواع تسویه نشان می دهد ارزش معاملات کشف پریمیوم ۲۰۸.۹۷۶.۹۶۹ میلیون ریال، نقد ۸۳.۲۲۴.۱۴۸ میلیون ریال، نسیه ۱۸.۳۱۲.۷۱۷ میلیون ریال و سلف ۴.۸۱۸.۵۴۷ میلیون ریال بوده است.

ارزش معاملات به تفکیک گروه های کالایی

در این دوره زمانی ارزش معاملات به تفکیک گروه های کالایی برای نفت خام و گاز طبیعی ۶.۲۲۰.۹۰۶ میلیون ریال، محصولات شیمیایی ۱۳.۱۸۴.۶۰۹ میلیون ریال، فرآورده های ویژه نفتی ۲۱۰.۲۴۹.۸۸۷ میلیون ریال، فرآورده های گازی ۶۲.۹۴۱.۴۲۰ میلیون ریال، فرآورده های اصلی نفت ۵۲۲.۴۹۹ میلیون ریال، سایر فرآورده های نفتی ۱۷.۶۹۵.۷۲۱ میلیون ریال، زغال سنگ و مشتقات آن ۱.۵۰۴.۲۴۲ میلیون ریال و برق و انرژی های پاک ۱.۰۱۳.۰۹۶ میلیون ریال بوده است.

ارزش معاملات محصولات مشتقه نفتی

همچنین ارزش معاملات در گروه های کالایی مربوط به محصولات مشتقه نفتی در دی ماه سال گذشته ۳۹.۱۱۳.۲۹۰ میلیون ریال، در بهمن ماه سال گذشته ۸۰.۰۹۱۱.۱۲۵ میلیون ریال و در اسفند ماه پارسال نیز به میزان ۱۱۴.۵۸۴.۵۹۸ میلیون ریال رقم خورده است.

پراکندگی مشتریان فعال در رینگ بین الملل

بر اساس این آمار مشتریان فعال در رینگ بین الملل در سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۰، از مبدأ کشورهای «چین، هنگ کنگ، افغانستان، پاکستان، عراق، امارات، عمان، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و گرجستان» اقدام به انجام معامله کرده اند.

معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا

افزون بر این، در دوره ۳ ماهه زمستان سال ۱۴۰۰ آمار معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بخش اوراق گواهی سپرده کالایی به ۳۵.۶۸۵.۷۳۵ میلیون ریال، در بخش اوراق سلف موازی استاندارد به ۲۲۱.۶۳۸.۳۸۲ میلیون ریال و در بخش اوراق گواهی ظرفیت به ۳.۰۷۲.۶۶۷ میلیون ریال دست پیدا کرده است.

ارزش معاملات اوراق گواهی سپرده کالایی به تفکیک کالا

درباره جزییات ارزش معاملات اوراق گواهی سپرده کالایی به تفکیک کالا نیز در این آمار اطلاعات به شرح زیر درج شده است: در فصل زمستان سال گذشته برای محصول سیمان ۷۰۶.۳۸۸ میلیون ریال، میلگرد ۱۲.۷۰۶ میلیون ریال، کشمش ۹۲۳ میلیون ریال، سکه طلا ۱۷.۴۹۰.۶۷۴ میلیون ریال، زیره ۸.۰۳۳ میلیون ریال، زعفران ۱۷.۳۵۸.۰۴۲ میلیون ریال، شیشه ۸.۴۹۹ میلیون ریال، نخود ۲.۱۴۲میلیون ریال، پسته ۷.۹۴۴ میلیون ریال و برنج ۹۰.۳۸۴ میلیون ریال رقم خورده است.

ارزش معاملات اوراق سلف موازی استاندارد

در همین حال در دوره سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۰، ارزش معاملات اوراق سلف موازی استاندارد در دی ماه به ۴۲.۵۰۹.۴۳۹ میلیون ریال، در بهمن ماه به ۴۳.۴۲۳.۸۳۸ میلیون ریال و در اسفند ماه به ۱۳۵.۷۰۵.۱۰۵ میلیون ریال رسیده و این در حالی است که به تفکیک کالا شامل نفت خام سنگین به میزان ۱۰۴.۷۴۸.۸۵۷ میلیون ریال، میلگرد ۱.۰۰۰.۰۲۴میلیون ریال، میعانات گازی ۶۵۶.۸۶۲ میلیون ریال، متانول ۳۴.۹۹۹.۷۵۷ میلیون ریال، پلی پروپیلن ۵.۰۳۹.۲۲۷ میلیون ریال و برق ۷۵.۱۹۳.۶۵۵ میلیون ریال می‌شود.

این گزارش می افزاید: ارزش اوراق سلف موازی منتشر شده در نماد «سمتا۰۲۲» به میزان ۵ هزار میلیارد ریال، «سمتا ۰۲۵، ۰۲۴ و ۰۲۳» به میزان ۳۰ هزار میلیارد ریال، «سبرق ۰۲۲» به میزان ۱۳ هزار میلیارد ریال، «سنفت ۰۲۱» به میزان ۲۰ هزار میلیارد ریال، «سبرق ۰۲۴ و ۰۲۳» به میزان ۲۲.۷۰۰ میلیارد ریال و «سنیرو۰۲۱» به میزان ۲.۳۰۰ میلیارد ریال در این اطلاعات آماری درج شده است.

ارزش اوراق بهادار وثیقه شده به تفکیک ابزار

از سویی دیگر اطلاعات بخش ارزش اوراق بهادار وثیقه شده به تفکیک ابزار در سه ماه پایانی سال گذشته حاکی از آن است که ارزش اوراق بهادار توثیق شده برای سلف موازی استاندارد ۵۶.۳۵۳.۴۰۴ میلیون ریال، گواهی سپرده کالایی ۲۴.۹۰۲.۱۲۰ میلیون ریال و بازار فیزیکی ۱۱.۳۶۸.۴۵۰ میلیون ریال بوده است.

کد خبر 15659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =