۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷
بازار اوراق قرضه رکورد تاریخی زد

بازار اوراق قرضه ایالات‌متحده آمریکا بیش از دو تریلیون دلار از دست داد که بزرگترین ضرر در تاریخ اخیر است.

به گزارش بیداربورس به نقل از بی نیوز، شاخص کل بلومبرگ بارکلیز ایالات‌متحده که معیاری برای بازار اوراق قرضه ایالات‌متحده محسوب می‌شود نسبت به اوج خود در آگوست ۲۰۲۰به میزان ۱۰ درصد کاهش یافته است. این کاهش بی‌سابقه بیش از ۲ تریلیون دلار از ارزش بازار این شاخص را از بین برده است.

چارلی بیللو، موسس و مدیر عامل شرکت کامپاند کپیتال ادوایزر نموداری را به اشتراک گذاشت که نشان می‌دهد، این بزرگترین و طولانی‌ترین اصلاح اوراق قرضه در تاریخ اخیر این کشور است.

بیللو گفت: «بازار اوراق قرضه ایالات‌متحده ۱۰.۳ درصد نسبت به اوج خود در آگوست ۲۰۲۰ کاهش یافته است. این طولانی‌ترین (۶۱۷ روز) و بزرگترین اصلاح اوراق قرضه است که در تاریخ اخیر مشاهده کرده‌ایم».

چنین زیان‌های بزرگی معمولا نشانه بدی است، با این حال، ضرر در بازار اوراق قرضه می‌تواند خبر خوشایندی نیز باشد زیرا قیمت‌های پایین‌تر اوراق به معنای بازده اوراق قرضه بالاتر است.

شاخص کل جهانی بلومبرگ بیان می‌کند که معیار بازار اوراق قرضه در سراسر جهان، ۱۱ درصد زیان دیده و ارزش ۲.۶ تریلیون دلاری را از بین برده است. شایان‌ذکر است، اعداد نظری هستند به این معنا که توسط سرمایه‌گذارانی که شاخص جهانی را بدون پوشش ارزی ردیابی می‌کنند، محاسبه می‌شوند.

اخیرا اوراق قرضه جهانی در ۲۱ مارس به پایین‌ترین سطح خود از زمان بحران ۲۰۰۸ سقوط کرده است.

برخی پیش‌بینی می‌کنند که ضرر اوراق قرضه می‌تواند به دلیل افزایش ارزش دلار در رابطه با سایر جفت‌های تجاری آن، به عنوان مثال یورو باشد که در حال حاضر شرایط سختی را سپری می‌کند. البته بهتر است به تورمی که در حال حاضر بیداد می‌کند و بر قیمت اوراق نیز تاثیر می‌گذارد، اشاره نکنیم.

پیش‌بینی می‌شود که اکثر سرمایه‌گذاران اوراق قرضه یا سرمایه‌گذاران درآمدی هستند یا سرمایه‌گذارانی که انتظار دارند برای همیشه در اوراق قرضه باقی بمانند. در تئوری، افزایش نرخ مورد انتظار آتی توسط فدرال رزرو (فدرال رزرو) باید تورم را به نفع بلندمدت دارندگان اوراق قرضه کنترل کند اما، سناریوی کابوس‌آمیزی نیز وجود دارد که در آن فدرال رزرو نمی‌تواند تورم را کنترل کند که باعث کاهش شدیدتر در اوراق قرضه می‌شود. اگر سرمایه‌گذار اوراق قرضه معتقد باشد که بانک‌های مرکزی کشورهای دیگر نسبت به فدرال رزرو موفق‌تر خواهند بود، اوراق قرضه خارجی بدون پوشش می‌تواند یک گزینه باشد.

کد خبر 15663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =