گرانی نفت رشد اقتصادی عربستان را دو برابر می‌کند

صندوق بین‌المللی پول (IMF) در تازه‌ترین گزارش خود با اشاره به قیمتهای بالای نفت، پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصادی عربستان سعودی را بالا برد.

به گزارش بیداربورس، صندوق بین‌المللی پول رشد ۷.۶ درصدی را برای اقتصاد عربستان سعودی در سال میلادی جاری پیش بینی می کند و پیش بینی خود را به میزان ۲.۸ درصد بالا برده است.

این وام دهنده جهانی عمده این رشد را به قیمتهای بالاتر نفت نسبت داده و در عین حال خاطرنشان کرده است درآمدهای غیرنفتی این کشور رشد بیشتری پیدا خواهد کرد.

در گزارش دورنمای اقتصادی جهان صندوق بین‌المللی پول آمده است: ما برآوردمان از نرخ رشد اقتصاد عربستان سعودی را به میزان ۲.۸ درصد بالا بردیم که منعکس کننده افزایش تولید نفت مطابق با توافق اوپک پلاس و همچنین فراتر رفتن رشد تولید غیرنفتی از انتظارات است.

طبق گزارش موسسه کپیتال اکونومیکس، تولید نفت عربستان سعودی در مارس به ۱۰.۳ میلیون بشکه در روز رسید که رشد سال به سال ۲۶.۷ درصد داشت و سریع‌ترین نرخ رشد برای این کشور در حدود دو دهه گذشته بود. همزمان جیمز سوان استون، اقتصاددان کپیتال اکونومیکس نسبت به افزایش بیشتر تولید عربستان سعودی فراتر از اهداف توافق شده در اوپک پلاس، خوش بین مانده است.

پیش بینی بالاتر کپیتال اکونومیکس از افزایش تولید عربستان سعودی در حالی است که در گزارش اخیر اوپک پیش بینی شده است تقاضای جهانی برای نفت حدود ۴۸۰ هزار بشکه در روز پایین‌تر از پیش بینی قبلی خواهد بود که ناشی از رشد اقتصادی کندتر در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین و محدودیتهای کرونایی در چین است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، صندوق بین‌المللی پول همزمان با دو برابر کردن نرخ پیش بینی شده برای رشد اقتصادی عربستان سعودی، پیش بینی نرخ رشد اقتصاد جهان را از ۶.۱ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۳.۶ درصد در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ تنزل داد.

کد خبر 15846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =