نفت انتهای صف: نسخه درمان اقتصاد تکیه بر توان داخلی است

در عمل نفت باید جزو گزینه‌های آخر در رشد اقتصادی باشد و اولویت با برقراری توازن منطقه ای با توجه به ظرفیت مناطق باشد. همچنین اتکا به تمام ظرفیت‌های داخلی جدا از نفت و بدون درنظر گرفتن نتیجه مذاکرات وین نیز باید در اولویت باشد. در این صورت می‌توانیم به سمت مقاوم سازی سازه‌های اقتصاد خیز برداریم.

به گزارش بیدار بورس، یک اقتصاددان با بیان اینکه دولت سیزدهم تلاش‌های زیادی برای بهبود و ارتقا وضعیت اقتصادی کشور انجام داده و البته در گذشته هم تلاش‌های خوبی صورت گرفته بود، گفت: زمانی که از نرخ رشد اقتصادی صحبت می‌شود، به این معناست که باید تمام شاخص‌های تاثیرگذار بر اقتصاد کشور رونق داده شود که این مهم نیازمند بازنگری است تا رشد و توسعه محقق شود. البته در این مسیر نیازمند عملیات راهبردی مطلوب هستیم که با واقع نگری همراه باشد.

محسن طباطبایی مزدآبادی افزود: رشد در بخش‌های مسکن، خودرو، حوزه‌های صنعتی، کشاورزی و زیرساخت‌های کشور که همگی بر اقتصاد تاثیرگذار هستند باید برای رشد اقتصادی مورد توجه قرار گیرند.

وی ادامه داد: مشکلات موجود در این حوزه‌ها باید شناسایی شده و با برنامه‌ریزی‌های صحیح رفع شود. وقتی دولت رشد اقتصادی ۸ درصدی را پیش‌بینی کرده حتما برنامه‌هایی برای تحقق آن در نظر دارد. کشوری همانند چین که اقتصاد عظیمی دارد، هنوز نتوانسته است در عمل با وضعیت موجود به عدد بیش از ۹ درصد رشد اقتصادی دست یابند و هنوز فاصله زیادی با آن دارد.

این اقتصاددان گفت: آنچه که مسلم است، مشکلات بخش‌های اقتصادی نیاز دارند به شکل واقع بینانه دیده شوند. به عنوان مثال، آیا دستیابی به وصول ۶۶ درصد مالیات امکان پذیر است؟ با وجود فرارهای مالیاتی و مالیات‌هایی که هنوز اخذ نشده‌ است، آیا دولت توان پرداخت بدهی‌هایی که به قطعه‌سازان و پیمانکاران و هر بخشی که در زیرساخت های خودرو دخیل است را دارد؟ بدهی در بخش صنعت و کشاورزی و سایر بخش‌ها بسیار زیاد بوده و نیازمند یک برنامه جهشی است.

طباطبایی گفت: اگر یک مدیر عملیاتی خوب وجود داشته باشد که هم پایه مطالعاتی داشته باشد و هم دارای شجاعت و ریسک بالا باشد برنامه‌هایی که سازمان برنامه و بودجه تنظیم کرده را می‌تواند اجرا کند زیرا برای تمام این برنامه‌ها کار مطالعاتی انجام شده و تنها نیازمند وحدت دستگاه‌ها جهت اجرا است زیرا اتفاقات خوبی در مورد احیای سازه‌ها و زیرساخت‌ها در حال رخ دادن است.

وی تصریح کرد: با توجه به آمار صندوق بین المللی پول و بانک جهانی برای کشور، رشد اقتصادی ۲ تا ۳ درصد پیش بینی شده است. باید توجه داشت که خود نفت یک ویروس برای اقتصاد بسیاری از کشورها است و در عمل اقتصاد آنها را دچار اختلال می‌کند زیرا نفت جزو منابع ناپایدار درآمدی برای کشورها است و این موضوع بارها به رخ اقتصاد ایران کشیده شده است.

این اقتصاددان گفت: با توجه به مطالب گفته شده در مورد نفت، در عمل نفت باید جزو گزینه‌های آخر در رشد اقتصادی باشد و اولویت با برقراری توازن منطقه ای با توجه به ظرفیت مناطق باشد. همچنین اتکا به تمام ظرفیت‌های داخلی جدا از نفت و بدون درنظر گرفتن نتیجه مذاکرات وین نیز باید در اولویت باشد. در این صورت می‌توانیم به سمت مقاوم سازی سازه‌های اقتصاد خیز برداریم.

طباطبایی خاطر نشان کرد: استان‌ها باید اختیار کامل برای برنامه‌ریزی بودجه خود داشته باشند. آنها باید به سمت تخصیص منابع به پروژه‌های اولویت دار سوق یابند و پروژه‌های نیمه تمام را به اتمام برسانند. طرح‌های نیمه تمام راه سازی، بهداشت، درمان و... هزینه‌های کشور را کاهش داده و میزان بهره‌وری را افزایش دهند. کشاورزی هم باید از شکل سنتی به سمت مکانیزه شدن حرکت کند.

منبع: سنا
کد خبر 16040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =