از تصویب طرح‌های کاربردی برای کنترل مصرف برق تا برنامه‌ریزی صنایع برای ساخت نیروگاه

وزارت نیرو برنامه ساخت ١٠ هزار مگاوات برق از نیروگاه های خودتامین صنایع را با سرمایه‌گذاری مستقیم واحدهای تولیدی در دستور کار قرار داده است.

به گزارش بیداربورس مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران به برنامه های پیش رو برای کنترل مصرف برق در تابستان و نیز جلوگیری از قطعی مکرر برق صنایع اشاره کرد و گفت: امسال به‌منظور جلوگیری از ایجاد بحران برق در تابستان؛ برنامه‌های متنوعی برای تامین برق در دستور کار قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در ابتدا براساس برنامه‌های اتخاذ شده قرار بر این است تا ظرفیت‌های نیروگاهی و ارتقا نیروگاه‌های موجود به ۶ هزار مگاوات توسعه داده شود، افزود: اکنون ارتقای وضعیت نیروگاه‌های موجود نیز مورد توجه بوده که امیدواریم این واحدها در مدار تولید قرار بگیرند تا بتوان از این طریق شاهد کمک به شرایط تامین برق باشیم.

رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، تعدادی از برنامه‌های تشویق محور در سمت تقاضا مورد توجه واقع شده که در این طرح‌ها برخی از بخش‌ها مانند بخش صنعتی، کشاورزی و خانگی و نیز بخش‌های تجاری و اداری برای پیشبرد درست اهداف و نیز دستیابی به آنها مشارکت خواهند داشت.

سخنگوی صنعت برق کشور به ارایه جزییاتی از این طرح پرداخت و اعلام کرد: این طرح بدین صورت خواهد بود که تعمیرات واحدهای صنعتی به دوران اوج مصرف برق منتقل شوند تا بتوان به واسطه کاهش مصرف برق در این برهه از زمان شاهد کمک به شبکه سراسری برق کشور باشیم.

وی اعلام کرد که در مقابل این کمک صنایع، انرژی مورد نیاز آنها را در حوزه برق و در سایر مواقع تامین خواهیم کرد.

رجبی مشهدی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه امکان خودتأمینی صنایع یا احداث نیروگاه ها از طریق صنایع وجود دارد یا خیر، گفت: وزارت نیرو برنامه ساخت ١٠ هزار مگاوات برق از نیروگاه های خودتامین را در محل صنایع و با سرمایه گذاری خود واحدهای تولیدی در دستور کار قرار داده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران خاطرنشان کرد: در این زمینه تسهیلاتی نظیر تسهیل شرایط اتصال به شبکه نیروگاه ها مدنظر است که خوشبختانه تاکنون مساله مربوط به پیشبرد حدود پنج هزار و ۶۰۰ مگاوات از این نیروگاه ها قطعی شده و به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین باقی صنایع به دنبال مجوزها و نیز تهیه زمین برای نصب نیروگاه‌ها هستند که امیدواریم بتوانند ظرف سه یا چهار سال آینده این اتفاق به مرحله اجرا برسانند تا از این طریق ظرفیت های مدنظر در مدار تولید قرار بگیرند.

رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: با این اقدام میزان دریافتی برق از شبکه سراسری برای صنایع انرژی بر کمتر خواهد شد و با این اتفاق اجازه داده می شود تا امکان تامین برق برای همه مشترکان فراهم شود.

سخنگوی صنعت برق ایران به هزینه تاسیس نیروگاه اشاره کرد و گفت: با توجه به مجزا بودن طرح‌ها و فعالیت صنایع، هزینه تاسیس نیروگاه‌ها در هر یک از صنایع متفاوت است و این امر وابسته به نوع واحد نیروگاهی خواهد بود.

وی ادامه داد: به طور قطع ساخت نیروگاه، هزینه بر و نیازمند زمان است که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بر این است تا این نیروگاه‌ها ظرف چهار سال آینده بر مدار تولید قرار بگیرند.

رجبی مشهدی به قیمت برق صنایع در تابستان ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: تاکنون هیچ ابلاغیه‌ای برای افزایش قیمت برق صنایعی مانند سیمان منتشر نشده است و قیمت برق صنایع مطابق سال گذشته است.

کد خبر 16307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =