۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
۲۰ هزار میلیارد تومان زیان ناقابل!

درحالی که انتشار صورت‌های ملی شرکت‌های دولتی دست زیان‌ده بودن اکثر این شرکت‌ها را رو کرد، یک کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به زیان انباشته ۲۰ هزار میلیارد تومانی این شرکت ها، این اتفاق را حرکتی در جهت شفاف سازی و خصوصی سازی عنوان کرد.

به گزارش بیداربورس فردین آقابزرگی، با اشاره به انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی در کدال اظهار کرد: این موضوع مهمی است که بعد از سالیان سال غیرشفاف بودن عملکرد شرکت‌های دولتی، دولت در عین غیرکارایی این شرکت‌ها، خود را مکلف کرده است که این اطلاعات را افشا کند. میزان زیان انباشته این شرکت‌ها که از نظر عملکردی نباید زیان ده باشند، بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه انتشار صورت های مالی شرکت ها قدم بسیار خوبی در راستای خصوصی سازی و لزوم خصوصی سازی است، گفت: هرچند اطلاعات منتشر شده مربوط به سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ است اما این شرکت‌ها قطعا در سال ۱۴۰۰ و سال های پیش رو زیان های بیشتری خواهند داشت. این درحالی است که طبق آماری که در پیش بینی لایحه بودجه ۱۴۰۱ وجود داشت، ۲۲۰۰ هزار میلیارد تومان منابع شرکت‌های دولتی، بانک ها و موسسات دولتی بود که حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان سود مجموعه این شرکت ها در نظر گرفته شده بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این شرکت ها شامل سازمان آب و فاضلاب، شرکت توانیر، بازرگانی دولتی ایران و هشت شرکت پتروشیمی و شرکت های هواپیمایی هما، ایران ایر و...هستند. می‌توان گفت  انتشار اطلاعات و صورت های مالی شرکت های زیان ده تاکید بر لزوم خصوصی سازی و مشارکت بخش خصوصی در استفاده از دارایی های غیرمولد دولت و مولدسازی دارایی ها است.

بر اساس این گزارش، هفته قبل صورت‌های مالی ۳۲۰ شرکت دولتی در سامانه کدال منتشر شد که میزان زیان انباشته بسیاری از این شرکت ها قابل توجه بود. برای مثال زیان انباشته شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در پایان سال ۱۳۹۹، ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، زیان انباشته شرکت ملی پست ۹۵۰ میلیارد تومان، شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور ۱۰۰۰ میلیارد تومان و... است.

کد خبر 16320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =