کمبودی در بازار شکر و روغن نداریم

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور با تاکید بر اینکه کمبودی در بازار روغن خوراکی و شکر نداریم، گفت: روغن موردنیاز خانوارها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌وفور وجود دارد و کمبودی در این زمینه نداریم.

به گزارش بیدار بورس، قاسمعلی حسنی در خصوص وضعیت بازار روغن خوراکی و شکر در بخش عمده‌فروشی و انتشار اخباری مبنی بر کمبود این محصولات در بازار، افزود: به‌تازگی دولت با عرضه شکر با قیمت ۱۶ هزار و ۳۵۰ تومان تحت عنوان «طرح رمضان» توانست قیمت این محصول را در بازار بشکند، به‌طوری‌که اکنون قیمت هر کیلوگرم شکر در بازار عمده‌فروشی ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی اظهار داشت: اکنون شکر به‌وفور با نرخ‌های آزاد در بازار موجود است، اما با قیمت‌های مصوب دولتی با محدودیت عرضه روبه‌رو هستیم که در صورت تامین به بازار عرضه خواهد شد.

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور تصریح کرد: براساس اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در ۱۷ دی‌ماه سال گذشته برای شکر ۹ درصد ارزش‌افزوده تعیین شد، اما دولت در ۱۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ این رقم را به یک درصد کاهش داد؛ بنابراین تضاد در تصمیم‌گیری‌ها در حوزه بالادستی خودش مشکل‌ساز شده تا جایی که به گرانی‌ها دامن زده است.

وی ادامه داد: اکنون نرخ ارزش‌افزوده برخی کالاها به یک درصد کاهش یافته اما ازآنجایی‌که بازار به دنبال فرصت و سود خودش است و هیچ‌وقت واکنشی به پایین آمدن قیمت‌ها ندارد و همچنان شاهد نوسان قیمت‌ها هستیم، زیرا بازار در مدت یک روز به افزایش قیمت عکس‌العمل دارد اما برای کاهش قیمت‌ها این فرآیند ممکن است مدتی طول بکشد.

وفور روغن خوراکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای/ کمبودی نداریم

حسنی درباره وضعیت بازار روغن گفت: در بازار عمده‌فروشی به دلیل پایین بودن حاشیه سود، رسوب بار و عرضه روغن با نرخ‌های مصوب بنکداران رغبت چندانی ندارند، زیرا اگر درخواست ۱۰۰ تن روغن از یک شرکت بدهند یک روز زودتر شرکت به‌صورت اجباری ۵۰ تن کالا ازجمله رب گوجه‌فرنگی، تن ماهی و سایر محصولات در اختیار ما می‌گذارند و بعد روغن را می‌فروشند، بنابراین بنکداران، روغن را با قیمت مصوب به ندرت می‌خرند.

وی اظهار داشت: اما روغن موردنیاز خانوارها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌وفور وجود دارد و کمبودی در این زمینه نداریم.

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور افزود: محدودیت عرضه در نرخ‌های مصوب داریم اما شکر و روغن  در بازار با قیمت‌های آزاد وجود دارد.

روغن وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی قاچاق می‌شود

حسنی درباره فروش روغن‌های ۱۶ کیلوگرمی، گفت: قیمت روغن‌های ۱۶ کیلویی ۲۵۸ هزار تومان است که در بازار آزاد  ۳۶۸ هزار تومان یعنی ۱۰۰ هزار تومان گران‌تر به فروش می‌رسد، باوجود اینکه در این محصول کمبودی نیست، اما گران‌فروشی و سودجویی مضاعف صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد قیمت‌های مصوب باید به واقعیت تبدیل شوند، زیرا روغن با نرخ ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی تامین و وارد کشور می‌شود و به دلیل ۶ برابر بودن نرخ این محصول در مرز کشورهای همسایه برخی سودجو مبادرت به قاچاق و سودجویی می‌کنند که منصفانه نیست.

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور ادامه داد: درعین‌حال اکنون بازار با حضور متقاضیان غیرمتعارف روبرو است که روغن را با قیمت‌های فعلی خریداری می‌کنند تا پس از مدتی  با قیمت‌های بالاتر به فروش برسانند که انتظار می‌رود دولت برای برخورد با متخلفان و سودجویان بازار چاره‌ای بیندیشد.

کد خبر 16348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =