سبدی بی‌نام و نشان برای دهک‌های پایین

دهک‌های پایین سبد سهام می‌گیرند خبری که اخیرا  توسط محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور اعلام شد.

به گزارش بیداربورس این خبر در حالی اعلام شد که تا کنون هیچ جزئیاتی در رابطه با این سبد سهامی در دسترس نیست و حتی منبعی برای تامین این سبد سهامی اعلام نشده است.  

امثال این اخبار را این روزها زیاد می‌شنویم و می‌توانیم بگوییم اختصاص سهام عدالت به جاماندگان از داغ‌ترین این اخبار است.

*بورس قلک دولت

به عقیده کارشناسان انتشار اوراق دولتی همواره رقیب سرسختی برای بازارسرمایه بوده و نقدینگی را از این بازار به سمت خود هدایت‌ می‌کند.

دولت با آگاهی از این موضوع در سال گذشته با انتشار اوراق برای جبران کسری بودجه خود ضربه بدی به بازار سرمایه وارد کرد و موجب خروج نقدنگی و ریزش‌های پی‌در پی و سرانجام از بین رفتن اعتماد به بازار شد.

اما اخیرا دولت قصد جایگزینی روشی دیگر را برای جبران کسری بودجه خود در نظر گرفته است و بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱، دولت برای جبران کسری بودجه خود باید اقدام به واگذاری سهام شرکت‌های دولتی از طریق بازار سرمایه کند. این در حالی است که با وجود ظرفیت قابل ‌توجهی که در سهم‌های متعلق به دولت وجود دارد، این موضوع هنوز با موانعی مواجه بوده و تجربه واگذاری‌های پیشین (باقیمانده سهام دولت در برخی بانک‌ها، بیمه‌ها، پالایشگاه‌ها، شرکت‌های خودرویی، فولادی و...) تنها به ضرر و زیان سهامداران منجر شده است.

به گفته بسیاری از مسئولان دولتی، در حال حاضر سهام کافی برای اختصاص به جاماندگان سهام عدالت وجود ندارد و دولت حتی در بحث واگذاری‌ها هم با مشکلات زیادی روبه رو است  با توجه به این موضوع و نبود سهام کافی برای عرضه به عموم، این پرسش مطرح می‌شود که معاون اول رییس جمهور از کدام سهام صحبت می‌کند؟   

*سهام عدالت در هاله‌ای از ابهام

مرداد ماه ۹۹ بود که بازارسرمایه رخت قرمزی به تن کرد و ریزش وحشتناکی را در پیش گرفت برخی از کارشناسان آزادسازی سهام عدالت را یکی از مسببین این ریزش می‌دانند.  

اردیبهشت ۹۹ که سهام عدالت آزاد شد و از قیمت تقریبا بالایی هم برخوردار بود بسیاری از افراد محروم از این سهام را را ترغیب کرد که برای گرفتن این سهام دست به اعتراض بزنند.

بر اساس آمارها حدود ۵۰ میلیون نفر سهامدار عدالت هستند با این حال افراد بسیار زیادی ادعا می‌کنند که با وجود قرار داشتن در دهک‌های پایین جامعه از این سهام محروم هستند.

*نگاه متفاوت مجلس و دولت

عمر دولت دوازدهم به اختصاص سهام عدالت به جاماندگان کفاف نداد و این بدهی گردن دولت جدید افتاد با این حال تا کنون هیچ کدام از مسئولان اختصاص سهام به جاماندگان را تایید نکرده اما مجلسی‌ها حرف‌های متفاوتی می‌زنند.

به عنوان مثال محمدرضا پورابراهیمی در یک برنامه تلویزیونی که به موضوع «تکلیف قانونی جاماندگان سهام عدالت» اختصاص داشت، گفته بود که گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه تعداد زیادی از افرادی که مستحق دریافت سهام عدالت بودند، مانند افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی، رزمندگان، ایثارگران، کارگران فصلی و... از دریافت این سهام محروم شده بودند. کمیسیون اقتصادی در مجلس یازدهم این را در دستور کار قرار داد و پس از بررسی و جلسات مشترک با دولت ظرفیتی را ایجاد کرد برای این که بتواند این واگذاری انجام شود.

او سقف افرادی که باید سهام عدالت دریافت کنند را ۲۰ میلیون نفر دانست و از این تعداد ۴ الی ۵ میلیون نفر شامل افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند را در اولویت قرار داد.  

*بی اطلاعی قربانزاده از ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت

خبر آغاز ثبت‌نام سهام عدالت برای جاماندگان در خرداد ماه ۱۴۰۱ بسیاری از محرومان را خوشحال کرد اما رئیس سازمان خصوصی سازی با تاکید بر اینکه هنوز درمورد ثبت نام جاماندگان سهام عدالت هیچ چیز قطعی نشده است، اظهار کرد: هر فردی تاریخی برای ثبت نام سهام عدالت اعلام کرده است باید پاسخگوی این موضوع باشد. اما در این راستا، بین سازمان خصوصی سازی و وزارت رفاه تعامل وجود دارد و جلسات برگزار می شود تا زمانی که به جمع بندی برسیم و رسما به مردم اعلام کنیم. اما شخصا از ثبت نام جاماندگان در خردادماه اطلاعی ندارم.

در راستای همین خبرهای ضدونقیض بسیاری از مردم دیگر به این خبرها دلخوش نمی‌کنند و معتقدند که بر حسب تجربه اینطور وعده‌ها تنها در حد حرف باقی خواهند ماند.    

کد خبر 16489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =