۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
با وثیقه سهام، وام بگیرید

بنابر اعلام معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، امکان دریافت تسهیلات با وثیقه سهام، برای سهامدارانی که در سجام ثبت‌نام کرده‌اند، وجود دارد.

به گزارش بیداربورس فرصت وثیقه‌گذاری سهام برای دریافت وام از طریق بانک‌ها برای سهامداران فراهم شده و آنها در آینده نزدیک می‌توانند با مراجعه به سامانه‌های بانکی درخواست خود را ثبت کنند.

به گفته محمد حسنلو، معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، اگر سهامداری در سجام ثبت کرده باشد، می‌تواند سهم خود را وثیقه و از بانک تسهیلات اخذ کند. در این زمینه باید اپلیکشن و سامانه‌ای بانکی ایجاد شود که برخی از بانک‌ها به این سامانه متصل شده‌اند و امید می‌رود تا پایان فصل بهار تمام شبکه بانکی به این سامانه متصل شوند.

وی با اشاره به اینکه سهامدار برای اخذ وام می‌تواند به بانک مربوطه در شهر و محله خود مراجعه کرده و حتی از طریق اپلیکشن بانک مربوطه سرویس مورد نظر را انتخاب کند، گفت: زیرساخت این کار از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی آماده شده و سمت دیگر کار یعنی بانک‌ها باید این زیرساخت و سرویس را ارائه دهند و فکر می‌کنم تا پایان فصل بهار این اتفاق رخ دهد.

به گفته حسنلو،  در هفته آینده برنامه آزمایشی وثیقه‌سازی سهم را در جهت ارائه تسهیلات خواهیم داشت که با رفع اشکالات پیش‌بینی نشده، این مهم به صورت واقعی اجرا می‌شود.

لازم به ذکر است که ۶ اردیبهشت ماه سال جاری، بانک مرکزی دستورالعمل اعطای تسهیلات خرد تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان را با استفاده از وثایق بورسی و غیربورسی شامل سهام، اوراق بدهی، اموال عینی و سیم‌کارت، به بانک‌ها ابلاغ کرد. این دستورالعمل، با هدف تمهید شرایط تسهیل بهره‌مندی متقاضیان از تسهیلات خرد از رهگذر استقرار نظام وثیقه‌گیری مبتنی بر اعتبارسنجی تهیه شد. از سوی دیگر، عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز، از امکان توثیق سهام به صورت الکترونیکی و با طرح درخواست از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خبر داد.

*نحوه وثیقه‌گذاری سهام

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، اطلاعات را به بانک‌ها ارائه می‌دهد و سهامدار باید با مراجعه به اپلیکیشن بانک، اقدامات مربوط به وثیقه سهام و نیز دریافت وام انجام دهد.

با پیامک OTP (یکبار مصرف)، سجام سهامدار احراز هویت شده و اگر OTP درست وارد شد، سهام قابل وثیقه سهامدار در اپلیکیشن بانک نمایش داده خواهد شد.

 پس از این مرحله، سهامدار می‌تواند سهام‌ مدنظر خود را برای وثیقه انتخاب و تعداد سهامی که قصد وثیقه‌گذاری دارد را وارد کند.

 این درخواست مانند سیستم پرداخت شاپرک، سهامدار را به سمت سامانه‌های شرکت سپرده‌گذاری هدایت می‌کند. در این بخش، درخواست‌ بانک به کاربر نمایش داده می‌شود و با OTP سجام احراز اختیار انجام می‌شود تا هویت سهامدار و نیز میزان سهامی که قرار است به عنوان وثیقه گذاشته شود را تایید کند.

کارمزد وثیقه را سهامدار باید پرداخت کند و اگر این کار موفق‌آمیز باشد، درخواست وثیقه ثبت می‌شود.

در انتهای روز معاملاتی و پس از اعمال معاملات، درخواست سهامداران در سامانه پس از معاملات اعمال می‌شود و روز کاری بعد نتیجه این درخواست در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد.

سهامدار باید نسبت به این موضوع مطلع باشد، سهامی که به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات بانکی تعیین می‌شود، در شرکت سپرده گذاری به حالت فریز درآمده و سهامدار تا پایان تسویه تسهیلات خود نمی‌تواند آن را بفروش برساند.

کد خبر 16496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =