۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
تحلیل بنیادی "فخاس"

شرکت مجتمع فولاد خراسان پس از شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان از شرکت‌های مهم کشور در تولید فولاد به شمار می‌رود. محل قرارگیری این شرکت در شرق کشور علاوه بر دسترسی به منابع غنی معدنی، امکان صادرات مرزی به کشور هایی همچون افغانستان را تسهیل می‌کند. از دیگر نکات قابل ذکر درباره این شرکت توجه به پروژه های در دست اقدام به منظور افزایش در ظرفیت ها و همچنین تکمیل زنجیره ارزش و در نهایت رشد سودآوری این مجموعه است.

به گزارش بیداربورس بخشی مهمی از تولیدات شرکت فولاد خراسان صادر می‌شود. شرکت های صادرات محور به عنوان سهام دلاری شناخته می‌شوند و با افزایش قیمت دلار شاهد توجه بیشتر سهامداران به این گروه از سهام ها خواهیم بود البته با برداشته شدن تحریم ها شرکت میتواند روند بهتری را در فروش و سود سازی تجربه کند.

*معرفی شرکت

گروه شامل شرکت مجتمع فولاد خراسان (شرکت اصلی) و شرکت های فرعی است. شرکت نورد فولاد خراسان در سال ۱۳۶۹ به صورت شرکت سهامی عام تاسیس شده و اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی مشهد به ثبت رسید. در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۷۴ نام آن به شرکت مجتمع فولاد خراسان سهامی عام تغییر یافت. شرکت در تاریخ ۱۷ تیر ماه ۱۳۸۶ نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت گردید و سهام آن در تاریخ ۲۵ مهر ۱۳۸۶ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. موضوع فعالیت شرکت ایجاد و تاسیس کارخانجات فولادسازی و نورد مفتول و مقاطع فولادی و صنایع وابسته است. محصولات عمده شرکت شامل : گندله، آهن اسفنجی، شمش داخلی و محصولات سبک ساختمانی است. نکته حائز اهمیت این است که میزان تولید شرکت در مقایسه با فروش بسیار بالاست که این مورد در نمودارهای تولید و فروش ماهانه مشخص است و این موضوع از آنجا ناشی می­گردد که دو نوع از محصولات شرکت(گندله و آهن اسفنجی)، جزو مواد اولیه مصرفی خود شرکت است و این موضوع، این روند را به خوبی توجیه می­‌کند.

سرمایه این شرکت در بدو تاسیس مبلغ ۱۵۰۰ میلیون ریال بوده است که طی چند مرحله به مبلغ ۱۱,۹۰۰,۰۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

*ترکیب سهامداران

در ترکیب سهامداران این شرکت بیش‌ترین سهم متعلق به موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر به میزان ۶ میلیارد سهم است. نزدیک یک سوم از سهام این شرکت متعلق به شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات است.

1

*میزان تولید و فروش

نکته حائز اهمیت این است که میزان تولید شرکت در مقایسه با فروش بسیار بالاست که این مورد در نمودارهای تولید و فروش ماهانه مشخص است و این موضوع از آنجا ناشی می­گردد که دو نوع از محصولات شرکت(گندله و آهن اسفنجی)، جزو مواد اولیه مصرفی خود شرکت است و این موضوع، این روند را به خوبی توجیه می­‌کند.

2

3

*تغیرات در نرخ فروش

در طی سال های گذشته عوامل مختلفی در اقتصاد ایران و شدت تورم حاد اثرگذار بوده است که در این بحث قابل شرح نیست اما افزایش نرخ در تمامی شرکت ها و محصولات با سرعت زیادی در چند فصل گذشته انجام شده است. محصول شمش از ۱۰ میلیون تومان در هر تن نزدیک به ۱۵ میلیون تومان در هر تن رسیده است.

4

*تغیرات عمده در سود هر سهم چیست؟

میزان سود خاص در سال ۱۳۹۸ به میزان ۷۳۲ میلیارد تومان بوده که در سال ۱۳۹۹  به مبلغ ۲,۴۶۹ میلیارد تومان جهش پیدا کرده است. در نیم سال اول سال گذشته بیش از ۷۰درصد سود سا گذشته پوشش داده شده است. میزان سود هر سهم در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۲۰۰ تومان به ازای هر سهم بوده که درصد زیادی از آن در نیم سال اول ۱۴۰۰ کسب شده است.

5

منبع: اقتصاد آنلاین
کد خبر 16542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =