حذف ارز ترجیحی همزمان با افزایش حمایت از دهک اول تا پنجم، کارآمد است

یک کارشناس اقتصاد گفت: حذف ارز ترجیحی کار بسیار بزرگی است که همزمان با افزایش برنامه‌های حمایتی دولت از دهک‌های یکم تا پنجم می‌تواند منجر به کاهش تورم و چاپ پول شود.

به گزارش بیدار بورس، پویا جبل عالمی امروز (چهارشنبه) درباره حذف ارز ترجیحی و اجرای برنامه‌های کمک معیشتی مردم از سوی دولت سیزدهم، افزود: حذف ارز ترجیحی کار بسیار مناسب و خوبی است. از همان ابتدا که ارز ترجیحی در دولت گذشته طراحی و اجرا شد با آن مخالفت کردم چرا که اجرای سیاست ارز ترجیحی موجب ایجاد تورم شد و فساد بسیار زیادی را در کشور به وجود آورد.

وی توضیح‌داد: سیاست ارز ترجیحی در سال ۹۹، باعث چاپ ۱۱۰ همت (هزار میلیارد تومان) پول شد و در سال۱۴۰۰ نیز بیش از این رقم پول چاپ شد تا بتوانیم این سیاست را دنبال کنیم.

به گفته این فعال اقتصادی، همزمان با اجرای این سیاست غلط، درآمد ارزی ۴۲۰۰ تومانی دولت نیز بسیار پایین تر از چیزی بود که تخصیص یافته بود و بسیاری از واردکنندگان از این وضعیت نفع بردند و در عین حال قیمت کالاها هیچ گونه تغییر محسوسی نداشت.

وی بیان‌داشت: در اینکه ادامه سیاست ارز ترجیحی بسیار غلط است شکی وجود ندارد؛  از مرداد ۱۳۹۷ تا فروردین ۱۴۰۱ وقتی قیمت اقلام را ملاحظه کنید تقریبا ۳.۵ برابر شده است، قیمت گوشت قرمز، مرغ و روغن با اختلاف کمتر ۳.۵ برابر شده است که این سوال را بر جای می‌گذارد که چرا سود ارز ترجیحی به نفع مردم نبود؟

این اقتصاد دان گفت: دولت سیزدهم همزمان با حذف ارز ترجیحی باید مراقب باشد با کسری بودجه مواجه نشود که منجر به چاپ پول شود و در برنامه ریزی خود حمایت از پنج دهک نخست را در دستور کار داشته باشد.  

به گفته عاملی، در صورتی که منابع و مصارف هزینه‌ای برابری کند با اتفاقی که در سال ۸۹ مواجه شدیم، مجدد درگیر نخواهیم شد. ضمن اینکه هر چقدر دهک‌های پایین یعنی دهک اول تا پنجم را که زیر خط فقر هستند مورد هدف قرار دهیم، کارآمدی طرح افزایش خواهد یافت.

براساس این گزارش، یارانه کمک معیشتی دو نوبت اردیبهشت ماه و خردادماه به ۲۳ میلیون و ۶۸۰ هزار سرپرست خانوار به صورت یکجا پرداخت شد یعنی در مجموع ۴۷ میلیون و ۳۶۰ هزار واریز برای دو ماه انجام شد.  

این مبالغ در حساب سرپرست خانوار مسدود می‌ماند تا زمانی که دولت آزادسازی قیمت‌ها را اعلام کند. این اقدام برای اطمینان بخشی به مردم است تا بدانند مبالغ در حساب آنان وجود دارد و قابل استفاده است.

کد خبر 16640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =