مقام ایرانی: در مورد ۹۰ درصد مسائل مذاکرات وین توافق شده است

یک مقام ایرانی در گفت و گوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی «الجزیره» قطر اظها کرد که در مورد بیش از ۹۰ درصد مسائل مطرح شده در مذاکرات وین به طور شفاهی توافق حاصل شده است.

به گزارش بیدار بورس، تارنمای شبکه الجزیره امروز (چهارشنبه) بدون اشاره به نام این مقام ایرانی از قول وی نوشت که این توافق به صورت شفاهی بوده و تا کنون در قالب سند مکتوب نشده است.

وی گفت که پیشرفت در مذاکرات وین بستگی به میزان جدی بودن و حسن نیت آمریکا دارد.

این مقام ایرانی از تضمین های اجرایی به عنوان برجسته ترین موضوع لاینحل باقی مانده در مذاکرات وین نام برد.

وی بیان کرد که ۶ موضوع مهم و کلیدی، اصل و اساس اختلافات با آمریکا در مذاکرات هسته ای را تشکیل می دهد.

مذاکرات ایران با کشورهای امضا کننده توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ (برجام) یعنی فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه و چین از بیش از یک سال پیش با مشارکت غیرمستقیم آمریکا در وین آغاز شد.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ۶ دی‌ ۱۴۰۰ آغاز شد، از ۲۰ اسفند به پیشنهاد مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشته اند.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند، اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیم های سیاسی ایالات متحده آمریکا در باره چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

آمریکا در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» به طور یک جانبه از توافق برجام خارج شد و مذاکرات در باره پرونده هسته ای ایران در ماه مارس گذشته (اسفند) به سبب عدم همراهی و جدی نبودن آمریکا متوقف شد.

در تازه ترین تحول، «انریکه مورا»، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌ کننده مذاکرات وین دیروز (سه شنبه) اعلام کرد که به منظور پیگیری مذاکرات وین راهی تهران شده است.

مورا با انتشار پیامی در حساب توئیتری خود نوشت که در این سفر با «علی باقری کنی»، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران و همچنین دیگر مقام های کشورمان در مورد مذاکرات وین و سایر مسائل دیدار خواهد کرد.  

وی افزود:‌ کار برای رفع شکاف های باقی مانده در مذاکرات (وین) ادامه دارد.

این برای دومین بار از زمان تنفس در مذاکرات وین است که مورا راهی تهران می‌شود.  انتظار می‌رود که او با ارائه پیشنهادهای منطقی که نگرانی‌های مشروع ایران را تامین کند به دیدار مقام‌های کشور برود.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دیروز گفت که حضور مورا نشان می‌دهد گفت‌وگوها را در مسیری که باید انجام شود، انجام می‌دهیم، اگر همین امروز ایالات متحده تصمیم خود را بگیرد و آنچه که از جیب مردم ایران برداشته برگرداند، بعد از سفر مورا می‌توانیم توافق کنیم.

کد خبر 16652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =