ذخایر گندم جهانی در پایین‌ترین سطح ۶ سال اخیر!

نتایج بررسی‌ها نشان داده است که فشار جهانی گندم تا سال ۲۰۲۳ تشدید می‌شود و ریسک قیمت همچنان باقی خواهد ماند.

به گزارش بیداربورس، علیرغم اینکه قیمت جهانی گندم در بالاترین حد خود معامله می‌شود، اگر پیش‌بینی‌های جدید دولت ایالات‌متحده حقیقت داشته باشد، ممکن است فعالان بازار نسبت به چشم‌انداز عرضه در سال آینده بسیار خوش‌بین بوده باشند.

وزارت کشاورزی ایالات‌متحده روز پنج‌شنبه ذخایر نهایی گندم جهانی برای سال بازاریابی ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳  را به ۲۶۷ میلیون تن اعلام کرد که پایین‌ترین رقم در ۶ سال اخیر است که بسیار کمتر از تخمین‌های ۲۷۲ میلیونی تحلیلگران است اما عرضه گندم برای آینده نسبت به برآورد تقاضای جهانی، به طور خطرناکی نزدیک به پایین‌ترین سطح تاریخی و به ویژه کمتر از سطوح کاهش یافته امسال مشاهده می‌شود.

ذخایر گندم مصرفی جهان بدون احتساب چین، برای سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ از ۱۶.۴ درصد در سال جاری به ۱۴.۹ درصد کاهش می‌یابد و چهارمین میزان پایین، ‌در تاریخ خواهد بود. رکورد ۱۴.۳ درصد در سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ ثبت شد و میانگین آن از اواسط دهه گذشته ۱۹ درصد بود. این موضوع می‌تواند قیمت گندم را تا سال ۲۰۲۳ افزایش دهد و بر قیمت موادغذایی برای مصرف‌کنندگان در سطح جهانی تاثیر بگذارد و هزینه‌های بالا را برای کشورهای واردکننده تضمین کند و البته خطرات بیشتر برای ذخایر گندم ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ ممکن است.

یکی از شگفت‌انگیزترین پیش‌بینی‌ها در روز پنج‌شنبه، تولید گندم قرمز سخت زمستانه ایالات‌متحده از سوی سرویس آمار وزارت کشاورزی ایالات‌متحده با ۵۹۰ میلیون بوشل بود. تحلیلگران انتظار ۶۸۵ میلیون را داشتند که از ۷۴۹ میلیون سال گذشته فاصله زیادی داشت.

محصول گندم بهاره ایالات‌متحده یک نگرانی عمده است و می‌تواند تولید این کشور را محدود کند. وضعیت اوکراین همچنین باعث ایجاد ابهام در بازار گندم می‌شود. وزارت کشاورزی آمریکا میزان برداشت گندم اوکراین در سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ را که در پاییز گذشته کشت شد، به ۲۱.۵ میلیون تن تعیین کرد که کمترین میزان در ۱۰ سال اخیر و ۳۵ درصد کاهش نسبت به سال گذشته است. صادرات گندم اوکراین تنها ۱۰ میلیون تن بود که ۴۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت و پایین‌ترین سطح در ۹ سال گذشته است.

پیش‌بینی می‌شود که تولید گندم روسیه بیش از ۶ درصد در سال افزایش یابد. برداشت گندم کانادا نسبت به فاجعه خشکسالی سال گذشته ۵۰ درصد بهبود یافته است. چین قرار است تا اواسط سال ۲۰۲۳ رکورد ۵۳ درصد از گندم جهان را ذخیره کند.

کد خبر 16772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =