۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴
روس‌ها رقیب ایران در بازارهای جهانی

در سال ۲۰۲۳ اقتصادها تا حدی بازیابی می‌شوند اما در میانه همین سال، رکود پررنگ‌تر می‌شود و این مساله را سرمایه‌گذاران بلندمدت باید مد نظر داشته باشند. به نظر میرسد که کامودیتی‌ها با بازگشایی چین از دو تا سه هفته دیگر، مجددا رونق می‌گیرند. در این میان، احتمال افت بلند مدت کامودیتی‌های انرژی‌بر که حاشیه سود اندک دارند؛ اندک است اما کوموهایی که به دلیل تقاضا رشد قیمت داشته‌اند در سال آینده میلادی تحت فشار خواهند بود چون رشد اقتصادی کاهش می‌یابد.

به گزارش بیداربورس در حوزه بازارهای جهانی، کامودیتیها به دو دسته اصلی تقسیم میشوند.

· دسته‌ای که براساس فشار بهای تمام شده رشد کرده‌اند.

·  دسته دوم که بر اساس تقاضای قوی شاهد رشد قیمت بوده‌اند.

*افزایش ۳.۵ درصدی نرخ بهره

حالا، باتوجه به اینکه انتظارات تورمی بلندمدت در آمریکا به بالای ۳درصد و انتظارات تورمی کوتاه‌مدت کاهش یافته، این احتمال به وجود آمده که فدرال رزرو نرخ بهره را به ۳.۵درصد در سال جاری افزایش دهد که یک درصد بیشتر از اهداف قبلی است.

*فشار بر رمزارزها

این مساله فشار بااهمیتی به حوزه رمزارزها وارد کرده و بسیاری از آنها تقریبا به صفر رسیدند همچنین فشار بر اونس طلا نیز بالاست و به محدوده ۱۸۰۰دلار نزدیک می‌شود.

*افزایش تقاضا در مس و اوره

در خصوص دسته‌بندی فوق‌الذکر در خصوص کامودیتی‌ها، مس و اوره را می‌توان از جمله کالاهایی دانست که به ضرب افزایش تقاضا رشد کرده‌اند البته دسته دوم که با فشار بهای تمام شده رشد کرده‌اند، عمدتا مصرف‌کننده انرژی هستند و بهای تمام شده آنها در حوزه‌های مختلف، متفاوت است. به طور مثال اوره به سبب رشد قیمت انرژی در اروپا، افزایش تقاضا در سطح جهانی و همچنین بسته شدن صادرات کشورهای حوزه CIS و اوکراین رشد کرده و تمامی عوامل را در خود دارد. ما همچنین در سطح جهانی شاهد خشکسالی هستیم که باعث شده شیلی و پرو با افت تولید خصوصا در حوزه مس مواجه باشند.

*فولاد و گندم کمیاب میشوند؟

در خصوص فولاد، با سنگ آهن ۱۴۰دلاری و قیمت‌های جاری زغالسنگ کک شو به همراه هزینه حمل‌ونقل، بهای تمام شده به مرز ۶۰۰دلار نزدیک شده است. از طرفی صادرات حوزه CIS نیز با مشکل مواجه است.

بحث بعدی باز در خصوص هند و پاکستان است. قطعی برق گسترده، صنایع این دو کشور را چنان هدف گرفته و تولید آنها کاهش یافته است. این کاهش به طور مثال عرضه فولاد را مختل کرده اما بر کشور مصر هم بی‌تاثیر نبوده است. مصر، امیدوار بود که در غیاب روسیه و اوکراین، گندم خود را از هند بگیرد. هندوستان سطح زیر کشت را بالا برد اما گرمای شدید در اردیبهشت، بخش مهمی از مزارع را سوزانده و حالا هندی‌ها برخلاف وعده‌ها، می‌خواهند صادرات گندم را ممنوع کنند.

*موجی از گرسنگی در دنیا

این مساله باعث جهش با اهمیت قیمت گندم در سطح جهانی شد. ما به سمتی می‌رویم که در دنیا، شاهد موجی از گرسنگی باشیم. در همین فضا که موتور محرک رشد اقتصادی جهان یعنی هند، درگیر شده و اختلال عرضه از سمت روسیه هم پدید آمده، چینی‌ها، سیاست کوید-۰ را کنار نگذاشتند.

*رکود تورمی در پیش است

هیچگاه تا این حد، تمامی متغیرهای اساسی در یک زمان مبهم نبوده‌اند اما جمع بندی این است که ما در سال ۲۰۲۲ شاهد رکود تورمی هستیم. در سال ۲۰۲۳ اقتصادها تا حدی بازیابی می‌شوند اما در میانه همین سال، رکود پررنگ‌تر می‌شود و این مساله را سرمایه‌گذاران بلندمدت باید مد نظر داشته باشند. به نظر میرسد که کامودیتی‌ها با بازگشایی چین از دو تا سه هفته دیگر، مجددا رونق می‌گیرند. در این میان، احتمال افت بلند مدت کامودیتی‌های انرژی‌بر که حاشیه سود اندک دارند؛ اندک است اما کوموهایی که به دلیل تقاضا رشد قیمت داشته‌اند در سال آینده میلادی تحت فشار خواهند بود چون رشد اقتصادی کاهش می‌یابد.

*روسیه رقیب ایران در بازارهای جهانی

در خصوص نرخ ارز در داخل، قیمت کامودیتی‌ها رشد کرده و همین مساله درآمدهای ارزی کشور را به نحو مناسبی تقویت کرده است اما در طرف دیگر، روس‌ها به عنوان یک رقیب در تمام حوزه‌ها وارد شده‌اند. بطوری که گفته می‌شود چین ۳۰ درصد نفتی که از ایران می‌خرید را با روس‌ها جایگزین کرده است. این مساله می‌تواند تاثیراتی در حوزه میزان تخفیف صادراتی و امکان صادرات برای ایران به بار آورد.

*کاهش امیدواری‌ها برای توافق

انریکه مورا به ایران آمد، با مقامات دیدار کرد و در راه بازگشت، در آلمان! بازداشت شد. طبق اطلاعات موجود، گوشی وی و دو همکار دیگرش توسط پلیس ضبط شده که علت آن تا این لحظه مشخص نیست. یک مقام فرانسوی می‌گوید که امیدواری‌های این کشور برای رسیدن به توافق هسته‌ای کاهش یافته و به نظر می‌رسد که ما در فضایی پیش برویم که سطح تنش‌ها افزایش نیابد اما توافقی هم در کار نباشد. در این مقطع شاید غرب در شرایطی نباشد که سطح تنش را با ایران افزایش دهد اما همانطور که پیشتر نیز عنوان شد، رسیدن به توافق پیش از انتخابات یک/سوم سنا بسیار سخت شده است. هرچند فضای مثبتی که بعد از برگشت مورا شکل گرفت و مجدد مذاکرات از سرگرفته شده قیمت ارز در بازار آزاد را به کانال ۲۹ هزار تومان وارد کرد.

*آتش جنگ روشن می‌ماند!؟

در حوزه اروپا، سوئد و لهستان در مقابل روسیه خواهند ایستاد. این یک رویداد بسیار مهم و نگران کننده است که روسیه تصمیم بگیرد در خصوص این کشورها نیز اقداماتی انجام دهد. بسیار محتمل است که روسیه به مولداوی نیز تعرض کند اما درگیر شدن با سوئد و لهستان، فضا را پیچیده خواهد کرد. همچنان به نظر میرسد که درگیری به وجود آمده، بلند مدت خواهد بود خصوصا که سوئد در سال ۲۰۲۳ برای عضویت در ناتو اقدام می‌کند و همین مساله تنور این جنگ را روشن نگه می‌دارد. توجه کنیم که روسیه تاکنون در خصوص حمله به اوکراین، آنرا عملیات ویژه خوانده بود و ممکن است با در نظر گرفتن این درگیری به عنوان یک جنگ، به شکل تمام عیار درگیری را ادامه دهد.

کد خبر 16791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =