۷۰۰ میلیون تا ۱.۴ میلیارد تومان

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، محدوده قیمتی واردات خودرو را بین ۷۰۰ میلیون تا ۱.۴ میلیارد تومان و بدون محدودیت تعداد اعلام کرد.

به گزارش بیداربورس، مهدی دادفر درباره مصوبه واردات خودرو گفت: تعرفه واردات خودرو مانند گذشته ۵۵ ، ۷۵ و ۹۵ درصد بوده و لحاظ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و مجموع حقوق ورودی با نرخ ارز نیما، قیمت خودروهای وارداتی بین ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خواهد شد. سقف قیمت خودروهای وارداتی ۲۰ هزار دلار و حجم موتور نیز ۲۵۰۰ سی سی است.

طبق گفته نمایندگان مجلس، سقف محدویت قیمتی برای واردات خودرو ۲۰ هزار دلار است و محدودیت تعدادی وجود ندارد. علاوه بر اینکه باید به ازای صادرات خودرو، قطعات و خدمات یا دیگر کالاهای صادراتی به تشخیص وزارت صنعت باشد. با واردات خودرو پاسخ به تقاضای بازار از نظر تعداد خودرو داده می‌شود اما از نظر قیمتی اتفاقی نمی‌افتد.

براساس قانون برای واردات خودرو باید شرکت نمایندگی، نوع و مدل را ابراز کند و اقداماتی جهت استانداردسازی و اخذ گواهینامه‌های استاندارد و محیط زیست انجام دهد، لذا اول شرکت نمایندگی باید استاندارهای یک ماشین را انطباق دهد سپس اقدام کند. بعید است اشخاص به طور شخصی بتوانند این کار را انجام دهند.

درباره نحوه اجرای واردات خودرو هیچ اطلاعاتی ارائه نشد. دولت در هرکاری باید با مردم روراست باشد و پنهان کاری نکند. این اقدام برخلاف قانون دائمی ساماندهی فضای کسب و کار و مواد ۲، ۳ و ۴ است، چون دستگاه‌های اجرایی الزام دارند در تغییر و تدوین قوانین، مقررات و بخشنامه‌ها از نمایندگان تشکل‌های تخصصی جهت حضور در جلسات تشخیص دعوت کنند.

از دلایل به مشکل خوردن قانون در تصویب و اجرا می‌توان گفت افرادی تصمیم‌گیر شخصا این کار را نکرده و دراتاق قانون می‌نویسند و به تصویب می‌رسانند.

بالارفتن کیفیت خودروهای داخلی به دنبال واردات خودرو

با واردات خودرو برای خودروسازان داخلی انگیزه‌ای برای افزایش قیمت بوجود می‌آید، اما بطور علمی رابطه‌ای بین واردات خودرو و افزایش کیفیت تولیدات داخلی وجود ندارد. شاید خودروسازان داخلی برای فروش خودرو تولیدی به دنبال کیفیت بروند اما افزایش کیفیت خودرو در بازار رقابتی معنا می‌یابد و مقوله سلیقه‌ای است.

با انحصاری شدن بازار خودرو با واردات نباید فکر کرد بازار رقابتی می‌شود، چون متاسفانه فاصله بسیارشدیدی بین قیمت خودروی داخلی و خودروهای وارداتی باقی می‌ماند.

خودرو خارجی در داخل متقاضی دارد. به هر حال بین کیفیت خودروی خارجی با خودروی چینی فاصله وجود دارد. رنج قیمت خودروهای وارداتی بین ۷۰۰ میلیون تا ۱.۵ میلیارد است. یعنی عملا این خودروها رقیب خودروهای چینی در بازار می‌شوند. طبق گفته‌ها خودروهای شاسی هیچ کدام وارد نمی‌شوند.

مخالفت با سامانه فروش یکپارچه خودرو

مگر تولیدکننده کارگر دولت است. تولیدکننده باید تولید کند، دولت برای آن قیمت گذاری کند و بازهم دولت خودرو را بفروشد؟ پس رقابت چه معنایی دارد؟ اگر تولیدکننده گران می‌فروشد، دولت می‌تواند از اهرم واردات استفاده کند و رقیب برای پایین آوردن قیمت خودرو ایجاد کند اما اینکه تولیدکننده کارگر دولت شود و برای آن‌ها تولید کند پس چه نیازی اصلا به تولیدکننده وجود دارد. اگر میتواند دولت خودرو تولید کند.

همچنین این کار بر خلاف منویات رئیس جمهور و قول‌های وی است. قرار بود کسی در این موارد دخالت نکند. دولت چرا از دیگر اهرم‌ها برای کنترل قیمت در بازار خودرو استفاده نمی‌کند؟ سامانه‌ها و این طور مدل‌ها نیز منجر به انحراف و فساد می‌شود. چون این افراد اقتصاد را نمی‌شناسند یا شاید هم بشناسند اما نوع نگاه مسئولان اقتصادی توزیع کوپنی است. برای از بین بردن واسطه‌گری باید قیمت‌ها واقعی شود و اگر تولیدکننده خودرو را گران می‌دهد باید رقیب تراشید.

یکی از مشکلات وجود سامانه‌ها بوده و هرجا هم سامانه‌ای است درست کار نمی‌کند. اگر همین الان اعلام شود واردات خودرو شروع شد حداقل ۴ ماه طول می‌کشد تا واردات به مرحله اجرا برسد.

کد خبر 16813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =