۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
کاهش ۲۰ درصدی سود سالانه تویوتا

تویوتا موتور هشدار داد که افزایش بی‌سابقه در هزینه‌های مواد خام می‌تواند یک پنجم سود کل سال را کاهش دهد و نشانه‌ای واضح است که بزرگ‌ترین خودروساز جهان از نظر فروش، دیگر نمی‌تواند با بحران زنجیره تامین که صنعت جهانی را متلاطم کرده است کنار بیاید.

به گزارش بیداربورس، تویوتا در ماه‌های اولیه کمبود جهانی نیمه‌رساناها، به لطف ذخیره بزرگ‌تر تراشه‌هایش، عملکرد خوبی داشت اما با توجه به زمان طولانی‌مدت بحران و همچنین محدودیت‌های جدید چین برای بیماری کووید-۱۹، اکنون در کاهش تولید به رقبا پیوسته است.

خانه خودروی کامپکت معروف کرولا گفت که انتظار دارد در سال مالی که از آوریل آغاز شد، هزینه‌های مواد بیش از دو برابر و به ۱.۴۵ تریلیون ین (۱۱.۱ میلیارد دلار) برسد که انتظار می‌رود با تغییر به مواد ارزان‌تر با آن مقابله کند.

از آنجایی که قیمت مواد در حال افزایش است، باید میزان استفاده از مواد را تا حد امکان کاهش دهیم و آنها را با مواد ارزان‌تر جایگزین کنیم. این خودروساز انتظار دارد در سال مالی جاری ۸.۸۵ میلیون دستگاه خودرو در سراسر جهان بفروشد که ۷.۵ درصد بیشتر از سال گذشته است.

تویوتا که در ماه دسامبر ۸ تریلیون ین برای الکتریکی‌کردن خودروهای خود تا سال ۲۰۳۰ متعهد شد، گفت که هزینه مواد خام برای خودروهای الکتریکی بیشتر خواهد بود. تویوتا، قهرمان خودروهای هیبریدی، در سرمایه گذاری‌های خودروهای برقی از همتایان خود عقب مانده است. پیش از این پیش‌بینی می‌کرد تا سال ۲۰۳۰ فروش ۳.۵ میلیون خودروی برقی در سال یا تقریبا یک سوم فروش فعلی خودروهای برقی خود، پس از نزدیک‌ترین رقیب فولکس‌واگن باشد.

برای سال مالی جاری، تویوتا پیش بینی کرد سود عملیاتی حدود ۲۰ درصد کاهش یابد و به ۲.۴ تریلیون ین برسد. بر اساس گزارش Refinitiv، تحلیلگران انتظار داشتند که درآمد ۱۲ درصد افزایش یابد و به ۳.۳۶ تریلیون ین برسد. در سه ماهه ژانویه تا مارس، سود آن به ۴۶۳.۸ میلیارد ین کاهش یافت که همچنین به طور قابل توجهی کمتر از میانگین برآورد ۵۲۱.۱ میلیارد ین است.

کاهش شدید ارزش ین به پایین‌ترین حد در دو دهه اخیر به نفع صنعت خودروسازی ژاپن که صادرات محور است، کار کرده است اما افزایش هزینه‌های مواد خام و اختلالات زنجیره تامین جهانی که به دلیل محدودیت‌های کووید در چین تشدید شده است، سود را کاهش می‌دهد. در چین، فروش خودرو در ماه آوریل تقریبا به نصف کاهش یافت، در حالی که فروش تسلا تقریبا از بین رفت زیرا کارخانه‌ها تعطیل شدند و محدودیت‌ها به تقاضا ضربه زدند.

کد خبر 16815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =