دولت گذشته با فروش اوراق بدهی دست در جیب دولت سیزدهم کرد

دولت و مجلس نباید به سمت تصویب طرح‌های هزینه بر بروند زیرا تا زمانی که از کسب درآمدهای خود مطمئن نشوند نباید هزینه تراشی کنند. به عنوان نمونه دولت دوازدهم برای عبور از کسری بودجه به فروش بدون منطق اوراق بدهی روی آورد.

بهگزارش بیداربورس یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فروش اوراق بدهی توسط دولت‌ها، عملاً دست کردن در جیب دولت بعدی است زیرا دولت‌های آینده را بدهکار می‌کنند، گفت: کسری بودجه و تورم در کشور باعث شده اقتصاد کشور با نوسان‌های بسیار مواجه شده و قابلیت پیش‌بینی پذیر بودن خود را از دست دهد.

جبار کوچکی نژاد افزود: در دولت گذشته اوراق بدهی بسیاری منتشر و از بانک مرکزی نیز استقراض شد به طوری که منابع بسیاری بدون اینکه سودی برای کشور داشته باشد در قالب فروش اوراق بدهی هزینه شد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: زمانی که هزینه دولت با درآمد ناهماهنگ باشد، کسری بودجه در کشور حتمی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه هزینه‌های زیادی به دولت جدید تحمیل شده است.

او با بیان اینکه دولت باید اکنون به دنبال کسب منابع پایدار باشد، گفت: تورم بالا در کشور نشان از صرف منابع فراوان و بی تاثیر در اقتصاد دارد. در چنین شرایطی دولت باید مسیر کاهش هزینه‌ها را طی کند و با حرکت در مسیر صرفه‌جویی منابع، برخی هزینه‌های بودجه‌ای را محدود کند.

او تصریح کرد: دولت در بحث مربوط به کسری بودجه و جبران آن باید فروش اموال مازاد و سهام شرکت‌ها را در نظر داشته باشد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: دولت سیزدهم علاوه بر کاهش هزینه‌های جاری باید با حرکت در مسیر صرفه جویی منابع، مانع از فرار مالیاتی شود و از این طریق منابع مالی خود را افزایش دهد و دولت و مجلس نباید این روزها به سمت تصویب طرح‌های هزینه‌بر بروند زیرا تا زمانی که از کسب درآمدهای خود مطمئن نشوند نباید هزینه تراشی کنند.

کوچکی‌نژاد تاکید کرد: شفاف سازی در اقتصاد می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد بنابراین، دولت باید ضمن اصلاح روش‌ها به اقتصاد کشور ثبات بدهد.

کد خبر 16819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =