پیش بینی افزایش تقاضای خرید سهام با تکیه بر نظریه "فیشر"

کارشناس بازارسرمایه با تکیه بر نظریه فیشر، پیش بینی کرد بازار سرمایه به دلیل افزایش نرخ تورم با افزایش تقاضای خرید سهام مواجه خواهد شد.

به گزارش بیداربورس، بابک سالاروند درباره پیش بینی ها از اثر افزایش تورم اقتصاد ایران به دلیل حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی با انتشار متنی با عنوان " تاثیر تورم بر بازار سرمایه" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: افزایش پایه پولی و حجم نقدینگی منتج به افزایش تورم می‌شود و می‌تواند بازارهای مالی را تحت‌تاثیر قرار دهد که بازارسرمایه نیز از این موضوع متاثر خواهد شد و نرخ بازده موردانتظار سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

نکته دیگر این است که در شرایط تورمی و طی کوتاه‌مدت، سود اسمی شرکت‌ها (منظور سودی است که تورم در آن لحاظ نشده) به واسطه کاهش ارزش پول ملی افزایش پیدا می‌کند. این اتفاق باعث ایجاد تقاضا برای خرید سهام می‌شود اما سود حقیقی‌ها کاهشی است. نکته در این است که در بلندمدت نرخ تورم بر روی فروش و بهای تمام‌شده تولید اثرگذار خواهد بود و سودآوری صنایع و شرکت‌ها را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

به این ترتیب که اگر اثر افزایش نرخ تورم بر بهای تمام‌شده تولید زیاد باشد و نرخ محصولات و خدمات به آن نسبت یا بیشتر رشد نداشته باشد، سود شرکت کاهش می‌ یابد و قیمت سهام نیز به‌تبع آن افت می‌کند اما افزایش قیمت کالاهای اساسی می‌تواند در کوتاه‌مدت بر حاشیه سود شرکت‌های تولیدکننده موثر باشد. همچنین این اتفاق به لحاظ سرمایه‌درگردش می‌تواند ریسکی را متوجه شرکت کند. در کل به‌نظر می‌رسد که این اتفاق تاثیر مثبتی بر سودآوری این صنایع داشته باشد.

بازار سرمایه در شرایط فعلی متاثر از عوامل مختلفی چون نرخ بهره، درآمدهای نفتی، نرخ ارز، نرخ تورم، حذف ارز ترجیحی و خارج‌شدن دولت از صنایع خودرویی بوده و ترکیب این عوامل و اثر آنها هنوز نتوانسته نقدینگی قابل‌توجهی را برای رونق بیشتر بازار سرمایه جذب کند. با توجه به اینکه روند رشد نرخ تورم در سال‌های اخیر بالا بوده، اثر تورم بر روی بازدهی دارایی‌های مالی از موضوعات مهم و قابل‌توجه است که می‌توان از نظریه فیشر بر این اثر استفاده کرد.

طبق این نظریه، نرخ بهره اسمی بازتاب‌دهنده اطلاعات مربوط به نرخ تورم موردانتظار است که ارتباط بین بازدهی سهام و تورم با توجه به این نظریه قابل‌ توضیح است. در این میان سیاست‌های پولی از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار بوده و اجرای سیاست پولی انبساطی می‌تواند با حجم پول در گردش رونق فعالیت‌های اقتصادی را ایجاد کند. در نتیجه بازار سرمایه با افزایش تقاضای خرید سهام مواجه خواهد شد.

برعکس این موضوع سیاست پولی انقباضی است که از این رونق می‌کاهد، مخصوصا زمانی که قیمت سهام و دارایی‌ها به‌صورت حبابی رشد کرده باشد.

کد خبر 16923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =