ذخایر ارزی ترکیه طی یک هفته ۵ میلیارد دلار آب رفت

آمار بانک مرکزی ترکیه نشان داد ذخایر ارز خارجی این کشور حدود ۵ میلیارد دلار طی هفته منتهی به سیزدهم ماه مه کاهش‌یافته که حاکی از شکست سیاست این کشور در حمایت از لیر است.

به‌گزارش بیداربورس به نقل از بلومبرگ، ذخایر خالص ارز خارجی ترکیه بیشترین کاهش را در سال جاری میلادی داشته‌ که نشان می‌دهد تلاش برای حمایت از لیر بهای سنگینی داشته‌است.

آمار بانک مرکزی ترکیه در روز جمعه نشان داد ذخایر ارز خارجی این کشور ۴.۸ میلیارد دلار طی هفته منتهی به سیزدهم ماه مه کاهش‌یافته است. به‌این‌ترتیب، کل ذخایر ترکیه غیر از ذخایر طلای این کشور به پایین‌ترین رقم طی ۱۰ ماه گذشته یعنی ۶۱.۲ میلیارد دلار رسیده‌است.

طبق گفته‌ کریستین ماگیو، رییس استراتژی اوراق بهادار در تی‌دی‌سکیوریتیز، این کاهش شدید هفتگی بسیار تکان‌دهنده بود و نشان داد ترکیه در سیاست‌های خود ناموفق بوده و برخلاف جریان باد حرکت می‌کند.

حتی با وجود مداخله بانک‌های دولتی ترکیه در بازار مبادلات ارز خارجی، لیر بدترین عملکرد خود را در سال جاری میلادی در بین بازارهای نوظهور داشته و ۱۶ درصد از ارزش خود را در برابر دلار ازدست‌داده است. کاهش ارزش لیر در شرایطی صورت می‌گیرد که تقاضای بالایی از سوی شرکت‌های ترکیه برای دلار وجود دارد.

این شرکت‌ها تلاش می‌کنند خودشان را در برابر تورم به‌وجودآمده از افت ارزش لیر و بالا رفتن قیمت‌ جهانی کالاها حفظ کنند.

بانک‌های دولتی ترکیه هیچ اظهارنظری در مورد مداخلات ارزی خود نکرده‌اند، اما طبق گفته یکی از رؤسای سابق بانک مرکزی ترکیه، بانک‌های دولتی این کشور نقل‌وانتقال‌های ارزی خود را در محدوده قانون انجام داده و در بازار ارز فعال خواهند ماند.

کاهش ذخایر ارزی ترکیه یکی از عوامل بی‌ثباتی در این کشور است. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد کشورش در محدوده زمانی بین ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، ۱۶۵ میلیارد دلار برای تثبیت ارزش لیر هزینه کرده‌است. سیاستی که موفقیت‌آمیز نبوده و درنهایت بانک مرکزی را مجبور به افزایش نرخ بهره کرده‌است.

کد خبر 17032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =