پاسخ نفت به رشد کند اقتصاد جهانی: افزایش قیمت

قیمت نفت در معاملات روز جمعه افزایش یافت. ممنوعیت برنامه‌ریزی شده اتحادیه اروپا در واردات نفت روسیه، کاهش محدودیت های ناشی از کووید-۱۹ در چین و نگرانی‌های مبنی بر کند شدن رشد اقتصادی و آسیب به تقاضا عامل این افزایش قیمت برشمرده می‌شود.

به گزارش بیدار بورس و به نقل از سی ان بی سی، معاملات آتی برنت در روز گذشته، جمعه، با ۰.۴۶ درصد افزایش به ۱۱۲ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۰.۹ درصد افزایش به ۱۱۳ دلار و ۲۲ سنت در هر بشکه رسید.

به این ترتیب، WTI برای چهارمین افزایش هفتگی متوالی خود برای اولین بار از اواسط فوریه به ثبت رساند، این در حالی است که برنت پس از حدود یک درصد کاهش در طول هفته گذشته با افزایش همان یک درصد، به قیمت پیشین خود بازگشت.

به گفته کریگ ارلام، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA، با توجه به بازگشایی چین و تلاش‌های مستمر برای تحریم نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا، ریسک‌های مرتبط با قیمت‌ها همچنان رو به بالا هستند.

بازار انرژی، انتظار دارد که لغو برخی محدودیت‌های ویروس کرونا در شانگ‌های تقاضای انرژی را افزایش دهد. چین بزرگترین واردکننده نفت خام جهان است.

اتحادیه اروپا امیدوار است به توافقی بر سر ممنوعیت پیشنهادی واردات نفت خام روسیه دست یابد و کشورهایی همچون مجارستان را با خود همسو کند زیرا این کشور بیشتر از بقیه اتحادیه اروپا به نفت روسیه وابسته است.

تحقیقات مشاوره BCA در یادداشتی اعلام کرد: «موفقیت آلمان در کاهش ۵۰ درصدی واردات نفت روسیه، احتمال اعلام زودتر تحریم اتحادیه اروپا در مدت زمان بسیار کوتاه را افزایش داده است.»

شرکت های بزرگ آلمانی در حال تهیه پیش نویس طرحی برای استفاده از سیستم حراج برای کمک به سهمیه‌بندی منابع موجود در صورت قطع گاز توسط روسیه هستند.

در ایالات متحده، شرکت‌های انرژی ایالات متحده در این هفته برای نهمین هفته متوالی دکل‌های حفاری نفت و گاز طبیعی را افزایش دادند، زیرا اکثر تولیدکنندگان کوچک به قیمت‌های بالا و تشویق دولت برای افزایش تولید واکنش مثبت نشان داده‌اند.

تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز طبیعی، نشانگر رشد تولید آتی است.

با وجود اینکه قیمت بنزین در پمپ بنزین به بالاترین حد خود رسیده، آمریکایی‌ها همچنان پشت فرمان هستند و مصرف بنزین در این کشور کاهش نداشته است. باشگاه خودروسازی AAA اعلام کرد که بنزین معمولی بدون سرب در روز جمعه به رکورد ۴.۵۹ دلار در هر گالن رسید.

در هند، واردات نفت خام در ماه آوریل به بالاترین میزان در ۳ سال گذشته رسید، زیرا سومین واردکننده و مصرف کننده بزرگ نفت جهان، خرید نفت از روسیه را با تخفیف افزایش داد تا به بهبود تقاضا و مبارزه با قیمت‌های بالا کمک کند.

کد خبر 17035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =