رشد مداوم شاخص بورس در دو ماه اخیر طبیعی بود؟

بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ روندی کاملا متفاوت با آنچه سهامداران بورسی در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ شاهدش بودند را تجربه کرده است. بسیاری بر این باورند روند کنونی بورس تهران که با رشد قابل توجه شاخص کل همراه بوده می تواند مقدمه ای برای رشد شارپ و تاریخی بازار سهام باشد اما عده ای هم اعتقاد دارند روند کنونی بورس تهران طبیعی نبوده و دوام چندانی هم نخواهد داشت.

به گزارش بیداربورس بورس تهران در دو ماهی که از سال ۱۴۰۱ می‌گذرد روندی امیدوارکننده و مثبت را پیش روی خود داشته به نحوی که بسیاری از فعالان بازار که از ادامه سرمایه‌گذاری در این حوزه به کلی ناامید شده بودند بار دیگر نسبت به آینده این بازار خوشبین شده و فعلا دست از خارج کردن تتمه سرمایه خود کشیده‌اند.

*خوشبین‌ها و بدبین‌ها

اما در این بین سهامداران و کارشناسان بازار سهام به دو دسته تقسیم شده و هریک نسبت به روند صعودی بورس تهران مواضعی کاملا متفاوت و متضاد با یکدیگر اتخاذ می‌کنند. این تفاوت تا جایی عمیق شده که در شبکه‌های اجتماعی و پیج‌های معروف و پرطرفدار بورسی کاملا قابل بوده به نحوی که این پیج‌ها تبدیل به عرصه ای برای تقابل گفتمانی این دو دسته از فعالان و تحلیلگران بورسی شده است.

دسته اول که نسبت به اتفاقات اخیر در بازار سرمایه بسیار خوشبین هستند اعتقاد دارند مولفه‌هایی نظیر قیمت دلار، بازارهای جهانی، اوضاع نامساعد بازار رمزارزها و... به عنوان محرکه‌هایی است که می تواند روند بازار را بیش از آنچه امروز شاهدش هستیم بهبود بخشد.

اما دسته دوم که با دیده تردید به تحولات بازار سهام می‌نگرند تغییر مسیر ۱۸۰ درجه‌ای بورس تهران در مقایسه با واپسین روزهای سال ۱۴۰۰ را به طور کلی غیرطبیعی و نامتناسب با وضعیت اقتصادی کشور ارزیابی می‌کنند.

*چشم‌انداز چیست؟

با توجه به شرایطی که شرح آن رفت به نظر می‌رسد تردیدها نسبت به آینده بورس بیش از هر زمان دیگری تشدید شده است. اما همانطور که اشاره شد گروه خوشبین به تداوم رشد شاخص‌ها اتفاقاتی را به عنوان تحولاتی به سود بازار سهام می‌دانند که از جمله مهمترین آنها صعود نرخ دلار به محدوده ۳۰ هزار تومان، ریزش‌های شدید و سنگین در بازار رمزارزها، تحولات بازارهای جهانی تحت تاثیر جنگ اوکراین، تزریق نقدینگی به صندوق تثبیت بازار و... اشاره کرد.

اگر سناریوی مدنظر خوشبین‌ها عملیاتی شود به طور طبیعی می‌توان انتظار رشد بیش از پیش شاخص‌ها در بورس تهران را داشت اما از طرفی هم برخی از فعالان و کارشناسان مردد نسبت به طبیعی بودن روند کنونی بازار، تداوم شرایط کنونی بورس و رشد شاخص‌ها را غیرطبیعی و ناهمگن با شرایط کلی اقتصاد کشور ارزیابی می‌کنند.

به اعتقاد این دسته از بورسی‌ها، تجربه ثابت کرده؛ احتمال اینکه بازار تحت تاثیر تحولات مثبت در بازارهای جهانی قرار بگیرد اندک بوده (مانند ادوار گذشته) و رشد کنونی بازار هم متاثر از عواملی غیر از مولفه‌های متعارف در اقتصاد کشور بوده است. به باور مرددین روند صعودی شاخص کل بورس تهران دیر یا زود به رشد خود پایان خواهد داد و شاهد بازگشت شرایط به آنچه در سال ۱۴۰۰ شاهدش بودیم بازمی‌گردد.

*نشانه‌ای نگران کننده

اما نکته‌ای که هر دو گروه مورد اشاره بر روی آن اتفاق نظر دارند زیاندهی اغلب سهم‌ها با وجود مثبت بودن روند شاخص کل بورس تهران است. این اتفاق که اذهان را نسبت به طبیعی بودن صعود شاخص به تردید واداشته به عنوان فاکتوری نگران کننده مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفته و به نظر می‌رسد در روزها و هفته‌های پیش‌رو شاهد درگرفتن بحث‌های داغی پیرامون این موضوع در محافل بورسی باشیم.

منبع: اقتصاد آنلاین
کد خبر 17046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =