۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲
رشد اقتصادی آمریکا از چین پیشی گرفت

رشد اقتصادی چین ممکن است برای اولین بار از سال ۱۹۷۶ به دلیل محدودیت‌های ویروس کرونا از ایالات‌متحده کمتر باشد و این تغییر ممکن است به پیامد سیاسی بالقوه در پکن و واشنگتن منجر شود.

به گزارش بیداربورس بلومبرگ اکونومیکس در گزارشی نوشت که دومین اقتصاد بزرگ جهان امسال تنها دو درصد رشد خواهد کرد. بلومبرگ اکونومیکس پیش‌بینی می‌کند که در مقایسه، تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده در سال جاری ۲.۸ درصد افزایش خواهد یافت.

در حالی که پکن در حال اعمال اقدامات محرک مالی، پولی و نظارتی است، سیاست کووید صفر رئیس جمهور شی جین پینگ که مستلزم محدود کردن شدید فعالیت‌ها در هنگام شیوع ویروس است، تاثیر آن را کاهش می‌دهد.

میانگین پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۲۲ همچنان بالای چهار درصد است. داده‌های بانک جهانی نشان می‌دهد، امسال برای اولین بار است که سرعت رشد کل سال چین از رقیبش از سال ۱۹۷۶، زمانی که چین در حال بیرون آمدن از دهه پرآشوب انقلاب فرهنگی بود، عقب‌تر است.

نرخ رشد دو درصدی بسیار کمتر از هدف رشد رسمی دولت یعنی حدود ۵.۵ درصد در سال جاری خواهد بود. وال استریت ژورنال ماه گذشته گزارش داد که شی به مقامات گفته است که اطمینان حاصل کنند که رشد چین در سال جاری از ایالات‌متحده پیشی خواهد گرفت.

برخی از اقتصاددانان اکنون تخمین می‌زنند که تولید ناخالص داخلی چین در این سه ماهه در بحبوحه کاهش خرده فروشی و تولید صنعتی در آوریل کاهش یافته است. رشد دو درصدی نیز ضعیف‌ترین رشد برای چین از سال ۱۹۷۶ خواهد بود و حتی در سال ۲۰۲۰ که همه‌گیری رشد تولید ناخالص داخلی را به ۲.۲ درصد کاهش داد، کمتر از آن خواهد بود.

بایدن، رئیس جمهور آمریکا در بیانیه ای درباره داده‌های تولید ناخالص داخلی در ژانویه گفت: برای اولین‌بار در ۲۰ سال گذشته، اقتصاد ما سریع‌تر از چین رشد کرد اما آیا ایالات‌متحده می‌تواند بر اساس میانگین سالانه از چین پیشی بگیرد یا خیر؟

کد خبر 17061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =