راهکار تعادل در بازار خودرو؛ تداوم عرضه در بورس کالا

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تداوم عرضه خودرو در بورس کالا از الزامات تعادل بازار است.

به گزارش بیدار بورس؛ علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که در کشور ما برخلاف دنیا به جای آنکه خودروسازان برای تولید بیشتر و بهتر رقابت کنند، این خریداران هستند که به دلیل شرایط نامساعد فعلی برای خرید، رقابت می‌کنند اما این معادله با عرضه مستمر خودرو در بورس کالا و واردات می‌تواند تغییر کرده و رقابت اصلی را به سمت تولید بیشتر و بهتر سوق دهد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه عرضه محصولات در بورس کالا به شفافیت و رقابت در بخش های واقعی اقتصاد کمک می کند، گفت: در حال حاضر کمبود عرضه خودرو، رقابتی نبودن تولید و ممنوعیت واردات عامل شکل گیری قیمت های کاذب در حاشیه بازار است و بررسی ها نشان می دهد قیمت های فعلی خودرو، نرخ های واقعی نیستند.

جدی با بیان اینکه شکل گیری رقابت صحیح در صنعت خودرو نیازمند توجه به ایجاد تنوع و میزان عرضه ها در بورس کالا است، افزود: متاسفانه میزان عرضه و تقاضای خودرو در کشور متعادل نیست و همین امر قیمت گذاری محصولات را دچار اشکال می کند.

جدی اظهار داشت: برای عرضه خودرو در بورس باید دو موضوع مورد توجه قرار گیرد. اول اینکه به دلیل کمبود احتمالی عرضه، خودروسازان تمام تلاش خود را برای تامین نیاز بازار انجام دهند تا رقابت کاذب در بازار شکل نگیرد.

وی در ادامه افزود: موضوع بعدی این است که در تعیین قیمت پایه خودرو برای عرضه در بورس باید دقت لازم صورت گیرد تا در کنار عرضه مستمر و قیمت های منطقی و تعادلی، بازاری به دور از التهاب موجود این بار در بستر شفاف بورس ایجاد شود.

این عضو کمیسون صنایع و معادن مجلس با تاکید دوباره این موضوع که تداوم عرضه در بورس از الزامات تعادل بازار خودرو است خاطرنشان کرد: باید تلاش شود تا با رشد تولید داخلی و همچنین واردات، نیاز داخل پوشش داده شود چراکه اگر در بخش عرضه نتوانیم به درستی عمل کنیم مواردی چون، اختلاف های قیمتی، قرعه کشی و دلالان دست از سر بازار خودرو بر نمی دارند.

جدی در پایان گفت: در همه کشورهای دنیا رقابت در فروش است و با ایجاد تنوع اقدام به فروش محصولات می‌کنند اما در ایران عکس این موضوع صدق کرده و رقابت اصلی در خرید ایجاد شده است لذا تا زمانی که تعادل در عرضه و تقاضا ایجاد نشود نمی‌توان به تعادل پایدار بازار خودرو خوش بین بود.

کد خبر 17151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =