«دوشنبه سیاه» سرآغاز قدرت‌گیری «نزدک»

دومین بورس بزرگ دنیا با بیشترین میزان معاملات سهام نسبت به دیگر بازارهای بورس در فوریه ۱۹۷۱ به عنوان نخستین بورس الکترونیک دنیا با نام «نزدک» راه‌اندازی شد. سهام بیش از ۳ هزار و ۳۲۰ شرکت در این بازار عرضه شده که از جمله آن‌ها می‌توان به شرکت‌های پیشرو در حوزه فناوری مانند اپل، آمازون و فیسبوک اشاره کرد.

به گزارش بیدار بورس، بورس نزدک (NASDAQ)، مخفف عبارت National Association of Securities Dealers Automated Quotation system (سامانه اعلام قیمت خودکار انجمن ملی معامله گران اوراق بهادار)، بزرگ‌ترین سیستم الکترونیکی جهان برای معامله‌گران و سامانه مشخص کردن قیمت به صورت آنلاین برای معامله‌گران بازار سرمایه است.

نزدک بزرگترین بازار معاملاتی سهام آمریکا است که با حضور بیش از ۳ هزار و ۳۲۰ شرکت، بیشترین میزان معامله سهام را نسبت به هر بازار سهام دیگری در جهان دارد. به طوری که ارزش بازار نزدک ۱۰ تریلیون دلار بوده و حجم معاملات آن به ۹۸۲ میلیارد دلار می‌رسد.

بورس نزدک، پس از بورس نیویورک، دومین بازار بزرگ سهام در جهان است. بازار بورس نیویورک (NYSE) و بورس نزدک (NASDAQ) هر دو تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد جهانی دارند.

کشور امریکا، با ۲۲٫۹ تریلیون دلار، تولید ناخالص داخلی آمریکا تقریبا ۲۵ درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهد، سهمی که در طول ۶۰ سال گذشته تغییر کرده است. صنایع مالی، بیمه و املاک و مستغلات (۴٫۷ تریلیون دلار) باعث بیشترین رشد در اقتصاد این کشور هستند و پس از آن خدمات حرفه‌ای و تجاری (۲٫۷ تریلیون دلار) و دولت (۲٫۶ تریلیون دلار) قرار دارند.

«دوشنبه سیاه» سرآغاز قدرت‌گیری «نزدک»

پیشینه بورس نزدک

فعالیت بازار معامله سهام در سال ۱۹۳۴ منجر به شکل‌گیری «اتحادیه همگانی معامله‌گران سهام»National Association of Securities Dealers یا به اختصارNASD شد. NASD درحقیقت، یک مجموعه خودگردان بود که تا مدت‌ها فعالیت بازارهای بورسی و فرابورسی را در آمریکا بر عهده داشت.

نزدک در سال ۱۹۷۱ میلادی تاسیس شد تا امکان درج قیمت سهام به صورت الکترونیکی را برای مبادله‌گران فراهم کند. در نخستین روز فعالیت نزدک در ۸ فوریه سال حدود ۲۵۰۰ سهام فرابورسی معامله شد. بازار بورس نزدک که در سال ۱۹۹۰ به عنوان یک رقیب جدی برای بورس نیویورک محسوب می‌شد، در سال ۱۹۹۴ از نظر سهم معاملات سالانه، از بورس نیویورک پیشی گرفت.

نزدک در حقیقت، نخستین بازار بورس الکترونیک است. فلسفه وجودی این بازار، امکان‌پذیر شدن مبادله سهم‌های فرابورسی که پیش‌نیازهای ارائه شدن در بازارهای بزرگ‌تری مانند بورس اوراق بهادار نیویورک را نداشتند، است. این سهم‌ها پیشتر به صورت تلفنی معامله می‌شدند و چون اطلاعات مربوط به ‌آن‌ها باید از معامله‌گری متخصص در آن زمینه‌ اخذ می‌شد، خرید و فروش آن‌ها برای عموم مردم دشوار بود.

برخلاف بازار وال‌ استریت و بورس نیویورک، بورس نزدک کاملاً الکترونیکی است. تا سال ۱۹۸۷، اکثر معاملات بورس از طریق تلفن انجام می‌شد. اما در جریان حادثه دوشنبه سیاه، بازاریاب‌ها به تلفن‌ها پاسخ نمی‌دادند و به همین دلیل، سیستم انجام دستورات کوچک که شیوه‌ای الکترونیکی برای وارد کردن معاملات معامله‌گران بود، برقرار شد.

رشد و قدرتمند شدن نزدک بی ارتباط با «دوشنبه سیاه» نیست؛ دوشنبه سیاه، نامی است که به روز دوشنبه ۱۹ اکتبر ۱۹۸۷ داده‌اند. زمانی که شاخص DJIA سقوط نمایشی خود را هم‌زمان با سقوط سراسری بورس‌های جهانی شروع کرد. در آخر ماه اکتبر، بازار سهام هنگ‌کنگ ۴۵٫۸ درصد، استرالیا ۴۱٫۸ درصد، انگلستان ۲۶٫۴ درصد، آمریکا ۲۲٫۶ درصد و کانادا ۲۲٫۵ درصد سقوط کرده بودند!

در این روز، بازاری‌ها دیگر پاسخ تلفن‌هایشان را جهت انجام معامله سهام در آمریکا نمی‌دانند و در نهایت موجب شد یک سامانه آنلاین جهت انجام این کار راه‌اندازی شود تا از بروز اختلالات این چنینی جلوگیری به عمل آید. زمانی که این سامانه غول پیکر راه‌اندازی شد، یک انقلاب عظیم در انجام معاملات به وجود آمد. بنابراین، در ابتدای کار نزدک که این سامانه راه‌اندازی شد، افراد زیادی سپرده‌های بانکی خود را فروختند و وارد این بازار شدند و این امر باعث رشد بورس آمریکا در کوتاه‌ترین زمان ممکن شد.

ویژگی‌های سامانه نزدک

سامانه نزدک دارای ویژگی‌های به خصوصی است که موجب شده تا بتواند سالیان سال پیشرفت کند و رضایت کاربران را فراهم کند، این ویژگی‌ها عبارتند از:

* امنیت بالای شبکه

سامانه نزدک دارای امنیت بالایی است و مانند سیستم کنترل پرواز در آمریکا، از حساسیت بالایی برخوردار بوده که از هک شدن آن در بسیاری از موارد جلوگیری می‌کند.

* حمایت از بیت کوین

این سیستم معاملاتی آنلاین، نخستین و بهترین سامانه‌ای است که امکان حمایت از این ارز دیجیتال پرطرف‌دار در آن وجود دارد. به همین دلیل، افراد زیادی را به سمت خود در طول سال‌های اخیر جذب کرده است.

* برخورداری از ساعات کاری مناسب

بازار نزدک از دوشنبه تا جمعه هر هفته باز و مشغول به کار است، شنبه و یکشنبه روزهای تعطیل این بازار هستند. زنگ آغاز معاملات از ساعت ۹ و نیم صبح به وقت شرقی در این بازار زده می‌شود و ساعت پایان معاملات هم ساعت ۴ بعدازظهر است. البته معامله‌گران می‌توانند در ساعات قبل و بعد از باز شدن بازار هم در بورس نزدک به معامله سهام بپردازند.

* امکان فعالیت در خارج از ساعات کاری

یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های بورس نزدک، این است که سرمایه‌گذاران قادر خواهید بود تا معاملات خود را قبل از شروع ساعات کاری با نام "pre-market" و پس از آن با نام "after hours " انجام دهند.

ابر شرکت‌های نزدک

بسیاری از شرکت‌ها و مشاغل بزرگ دنیا در میان شرکت‌هایی هستند که سهام خود را در بازار نزدک ارائه کرده‌اند. به ویژه بسیاری از شرکت‌های پیشرو در زمینه فناوری همچون اپل، آمازون و فیسبوک که سهام آن‌ها در این بازار عرضه می‌شود. بسیاری از شرکت‌هایی که اولین بار است سهام‌شان را در بورس ارائه می‌کنند، این کار را از طریق بورس نزدک انجام می‌دهند.

«دوشنبه سیاه» سرآغاز قدرت‌گیری «نزدک»

شاخص‌های مهم در نزدک

*شاخص مرکب نزدک

این شاخص وضعیت سهام مبادله شده در بورس نزدک را نشان می‌دهد و میانگین قیمت تمام سهم‌های معامله شده در این بازار است. شاخص نزدک مرکب روند کلی این بازار را نشان می‌دهد. از آنجا که بسیاری از شرکت‌هایی که در نزدک سهام‌شان را عرضه می‌کنند، در حوزه فناوری فعالیت می‌کنند بنابراین شاخص مرکب نزدک معیار بسیار خوبی برای بررسی عملکرد این بخش هم محسوب می‌شود.

از شرکت‌های موجود در نزدک مرکب می‌توان به مایکروسافت، اپل، نتفلیکس، فیسبوک و آمازون اشاره کرد.

*شاخص نزدک ۱۰۰

شاخص نزدک ۱۰۰، میانگین قیمت سهم‌های معامله شده ۱۰۰ شرکت بزرگ غیرمالی و برتر بورس نزدک است. البته این شرکت‌ها ۹۰ درصد وزن شاخص مرکب را نیز تشکیل می‌دهند. شاخص نزدک ۱۰۰ مالی و شاخص زیست فناوری نزدک از دیگر شاخص‌های مهم این بازار به شمار می‌روند.

سطوح بازار نزدک

بازار بورس نزدک دارای ۳ سطح بوده که هرکدام برای گروه های سرمایه گذار مختلفی تعبیه شده است. این سه سطح به شرح زیر است:

* بازار سرمایه (Capital market)

بازاری طراحی شده برای شرکت هایی در مقیاس کوچک که می‌توانند سهام خود را در این سطح از بازار بورس نزدک ارائه دهند. در این سطح سختگیری برای شرکت ها و سرمایه گذاران بسیار کم بوده. و این سطح را کلاه کوچک Capital cap نیز نامید.

* بازار جهانی (Global Market)

این سطح از بورس نزدک که به کلاه متوسط (Mid Cap) نیز مشهوراست، کمتر مورد توجه شرکت ها قراردارد. این سطح از بازار نزدک شامل ۱۴۵۰ سهام است و شرایط و ویژگی‌های خاص خودش را داراست.

* بازار انتخاب جهانی (Global Select Market)

این سطح شامل سهم هایی از ایالات متحده آمریکا بوده و ترکیبی از سهم های جهانی را شامل می‌شود. هرساله در ماه اکتبر، اداره مالکیت نزدک لیست شرکت هایی که واجد شرایط حضور در این سطح هستند را بررسی می‌کند.

کد خبر 17153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =